۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲
نقدینگی هدایتگر بازار به سمت تورم یا تولید
یادداشت؛

نقدینگی هدایتگر بازار به سمت تورم یا تولید

همدان - «نقدینگی هدایت بازار را در دست می‌گیرد و به هر سمتی هدایت شود نتیجه‌اش ایجاد تورم خواهد بود مگر اینکه به سمت تولید برود که در آن صورت موجب رونق است» این جملات بخشی از یادداشت صفورا کاظمیان کارشناس و فعال رسانه برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

صفورا کاظمیان؛ بازار: از قدیم شنیده‌ایم که پول پول می‌آورد و این موضوع با توجه به معادلات اقتصادی و علم نوین قابل اثبات است.

نقدینگی هدایت بازار را در دست می‌گیرد و به هر سمتی هدایت شود نتیجه‌اش ایجاد تورم خواهد بود مگر اینکه به سمت تولید برود که در آن صورت موجب رونق است کمااینکه مثال بارز هجوم نقدینگی و تورم افزایش حبابی قیمت زمین بوده است.

همدانی‌ها به یاد دارند که سال گذشته به هر کسی می‌رسیدیم پیشنهاد می‌داد سری به روستای «شورین» بزنیم و قطعه زمینی بخریم؛ دقیق که شدیم ماجرای این پیشنهاد روشن شد، ماجرا از این قرار بود که زمین‌های این روستا با افزایش قیمت قابل ملاحظه روبه‌رو شده بود که عاملش هجوم سرمایه به طرف زمین‌های این روستا بود.

سرمایه‌داران زمین‌های متری ۶۰ هزار تومان را خریدند و با هجوم آن‌ها به این بازار و خرید زمین‌های قواره بزرگ حالا نوبت مردم با سرمایه‌های خرد بود که درگیر جو روانی این بازار شوند و به سمت بازاری که حالا دیگر دچار تورم و قیمت حبابی شده بود هجوم ببرند

سرمایه‌داران زمین‌های متری ۶۰ هزار تومان را خریدند و با هجوم آن‌ها به این بازار و خرید زمین‌های قواره بزرگ حالا نوبت مردم با سرمایه‌های خرد بود که درگیر جو روانی این بازار شوند و به سمت بازاری که حالا دیگر دچار تورم و قیمت حبابی شده بود هجوم ببرند.

حالا سرمایه‌دارانی که رونق این بازار را ایجاد کرده بودند و وقت را برای سود بردن مهیا می‌دیدند با قیمت چندین برابر خرید، فروشنده زمین بودند و سرمایه‌داران خُرد خریدار تورم.

سرمایه‌داران وقتی سود خود را از یک بازار می‌برند به سرعت نقدینگی را از آن بازار خارج می‌کنند تا درگیر ضرر آن بازار نشوند و نقدینگی چند برابر شده خود را روانه بازار دیگری می‌کنند به این ترتیب گرانی‌های جدید متولد می‌شود.

شاید در مورد بورس هم بتوانیم چنین عاقبتی را پیش‌بینی کنیم؛ سرمایه‌دارانی که با آوردن نقدینگی خود به این بازار موجب افزایش قیمت سهام‌ها و افزایش هجوم سرمایه به این بازار شدند و درست در حالی‌که مردم سرمایه‌های خرد خود را به امید سود به این بازار دچار تورم و گرانی می‌آورند پول خود را از این بازار نیز بیرون خواهند کشید؛ چراکه نمی‌خواهند دچار زیان شوند و حالا که سود خود را کرده‌اند و جو روانی برای افزایش گرانی ایجاد کرده‌اند نقدینگی خود را به بازار دیگر خواهند برد.

چندی پیش تالار شیشه‌ای حجم معاملات یک روز خود را اعلام کرد و بر اساس آن افراد حقیقی ۱۴۹ میلیارد تومان در یک روز به بازار وارد کرده بودند در حالی که مجموع معاملات بیش از ۲۷ هزار میلیاردتومان بوده و این یعنی بیشتر معاملات توسط حقوقی‌ها انجام می‌شود و بی راه نیست اگر گفته شود حقوقی‌ها دنبال افزایش شاخص و سهم و به دنبال آن افزایش قیمت محصول نهایی هستند.

نتیجه افزایش نقدینگی جز گرانی به بار نمی‌آورد
در مورد خودرو نیز همین چرخه معیوب ایجاد شد؛ چه بسیار افرادی که در جو این بازار قرار گرفتند و برای بهره‌مندی از نقدینگی بیشتر پراید خود را فروختند و حال موتور سوار شده اند و این واقعیت نشان می‌دهد که نتیجه افزایش نقدینگی جز گرانی به بار نمی‌آورد.

به این ترتیب بعد از بورس که موجب افزایش قیمت سهام شرکت‌های ورشکسته شد باید منتظر گرانی در بازار دیگری نیز باشیم که سرمایه‌داران کلان تصمیم خواهند گرفت آن بازار کدام باشد.

کد خبر: ۲۹٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha