۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
مرغ مسئولان یک‌پا دارد؛ قیمت نامیزان در طرح تنظیم بازار
پیگیری بازار از مشهد؛

مرغ مسئولان یک‌پا دارد؛ قیمت نامیزان در طرح تنظیم بازار

مشهد- بنا بر گفته بسیاری از مصرف‌کنندگان اگرچه نرخ مرغ به قیمت مصوب در بازار یافت نمی‌شود اما ظاهراً مرغ مسئولان یک‌پا دارد زیرا متولیان تأمین و نظارت همچنان اصرار دارند که قیمت مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر همان ۱۵۵ هزار ریال است.

بازار؛ گروه استان‌ها: وقتی صحبت از قیمت مرغ به نرخ مصوب و تنظیم بازار می‌شود یعنی در هر فروشگاهی که پا بگذاری باید مرغ را به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کنند اما مراجعه به دو تا فروشگاه در سطح شهر کافی است که به شما ثابت کند که قیمت واقعی مرغ با نرخ اعلامی مسئولان در تناقض است.

بنا بر گفته بسیاری از شهروندان قیمت مرغ  هرچند تا ماه گذشته به دلیل کاهش تقاضا به کمترین نرخ رسیده بود اما در طی دو هفته گذشته با افزایش قیمت و رسیدن به نرخ‌های متفاوت ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار ریال به ازای هر کیلو موجب اعتراض بسیاری از شهروندان و مصرف‌کنندگان شده است.

گرانی مرغ در طی هفته‌های گذشته موجب شده تا ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی در راستای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ نرخ هر کیلو  را به میزان ۱۵۵ هزار ریال تعیین کند و این موضوع در حالی است که قیمت مرغ در بسیاری از فروشگاه‌ها در نوسان بوده و بیش از قیمت مصوب به فروش می‌رسد.

قیمت از زبان مصرف‌کنندگان
در این رابطه یکی از شهروندان مشهدی دریکی از مراکز فروش مواد پروتئینی به خبرنگار بازار می‌گوید: اگرچه مسئولان ادعا می‌کنند که قیمت مرغ به ازای هر کیلو فقط ۱۵۵ هزار ریال است اما این موضوع صحت نداشته و در حال حاضر در تمامی فروشگاه‌های سطح شهر قیمت مرغ از کیلویی ۱۶۷ هزار ریال تا ۱۸۰ هزار ریال متفاوت است.

نیره سادات میررضوی به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر قیمت سینه مرغ در فروشگاه های مواد پروتئینی کیلویی ۲۲۰ تا ۲۷۰ هزار  به فروش می‌رسد  و قیمت مرغ یخی نیز ۱۳۵ هزار ریال تعیین‌شده است.

ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی نرخ هر کیلو مرغ را به میزان ۱۵۵ هزار ریال تعیین کرده است و این موضوع در حالی است که قیمت مرغ در بسیاری از فروشگاه‌ها در نوسان بوده و بیش از قیمت مصوب به فروش می‌رسد

وی بابیان اینکه قیمت تخم‌مرغ باوجود اعلام مسئولان کیلویی ۱۱۰ هزار ریال تعیین‌شده اما هیچ فروشگاهی حاضر به فروش تخم‌مرغ به این قیمت نیست بیان می کند: قیمت تخم‌مرغ بنا بر شرکت تولیدی و برند خاص از ۱۱۰ هزار ریال تا ۱۲۷ هزار ریال در نوسان است.

قیمت مرغ
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه عرضه و تقاضا نقش مهمی در تعیین قیمت مرغ و هم‌چنین افزایش و یا کاهش نرخ آن دارد به خبرنگار بازار گفت: در ایام نوروز امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و کاهش مصرف لذا شاهد بودیم که قیمت مرغ حتی از قیمت مصوب نیز پائین تر در بازار عرضه شد و تقاضا نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت گوشت سفید داشت.

علی رسولیان بابیان اینکه قیمت گوشت مرغ طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشوری ۱۵۵ هزار ریال تعیین‌شده است، افزود: البته با اعلام این قیمت شاهد عرضه مرغ باقیمت‌های بالاتر در بازار بودیم که در همین راستا مقرر شد برای فروشندگانی که این نرخ را رعایت نکنند پرونده تخلف تعزیراتی تشکیل شود.

وی بابیان اینکه به‌منظور ایجاد تعادل و ثابت نگاه‌داشتن قیمت‌ها نسبت به عرضه و توزیع مرغ بسته‌بندی منجمد به قیمت هر کیلو ۱۳۵ هزار ریال در بازار اقدام شده است، افزود: در راستای جلوگیری از سوءاستفاده و هم‌چنین به‌منظور تأمین نیازهای روزانه شهروندان توافقاتی با اتحادیه فروشندگان مرغ  برای راه‌اندازی زنجیره عرضه مستقیم گوشت مرغ به قیمت مصوب در نقاط مختلف مشهد مقدس انجام‌شده است که به‌زودی این مراکز فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

توزیع گوشت مرغ گرم با کمک زنجیره‌های تولید
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با تأکید بر اینکه توزیع گوشت مرغ گرم با کمک زنجیره‌های تولید در سطح استان در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های تولید قیمت مرغ لذا این محصول با افزایش قیمت مواجه شده  است و از طرفی اختیار مسئولان استانی به حدی نیست که در بازار بتوانند اثرگذاری معناداری داشته باشند و نظارت و برخورد نیز به‌تنهایی امکان تغییر قیمت‌ها را فراهم نمی‌کند.

رسولیان یادآور شد: بااین‌حال ستاد تنظیم بازار با بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف و هم‌چنین نظارت بر بازار سعی دارد تا از حقوق مصرف‌کننده حمایت کند و برای عرضه مستقیم این محصولات در تلاش است.

کاهش عرضه مرغ
در این رابطه معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز علت افزایش قیمت مرغ و فروش بیش از قیمت مصوب را کاهش عرضه در بازار عنوان کرد.

علی غفوری مقدم بابیان اینکه در نیمه نخست خردادماه با کاهش حدود ۱۰۰ تن عرضه مرغ در روز مواجه شدیم اظهار کرد: احتمال این‌که دوباره با افزایش قیمت گوشت مرغ مواجه شویم وجود دارد لذا باید مرغ به میزان کافی به شبکه توزیع تزریق شود.

در نیمه نخست خردادماه با کاهش حدود ۱۰۰ تن عرضه مرغ در روز مواجه شدیم لذا احتمال این‌که دوباره با افزایش قیمت گوشت مرغ مواجه شویم وجود دارد از همین رو باید مرغ به میزان کافی به شبکه توزیع تزریق شود

وی با تائید این موضوع که در طی چند هفته اخیر قیمت مرغ به ازای هر کیلو در بازارهای استان تا ۱۸۰ هزار ریال جولان داده است افزود: البته در حال حاضر قیمت گوشت مرغ در بازار روند کاهش داشته و به قیمت ۱۵۵ هزار ریال نزدیک شده است.

توزیع ۱۵۰ تن گوشت مرغ منجمد طرح تنظیم بازار
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه برای تعادل در قیمت و تنظیم بازار نسبت به توزیع مرغ منجمد اقدام شده است ادامه داد:  متأسفانه به دلیل حاشیه سود پائین استقبال چندانی از طرف فروشگاه‌ها و مراکز عرضه در این راستا نشده است.

غفوری مقدم گفت: از ۱۵۰ تن گوشت مرغ منجمد طرح تنظیم بازار سهمیه خراسان رضوی، ۱۲۰ تن متعلق به مشهد و ۴۵ تن مربوط به سایر شهرستان‌های استان است.

وی افزود: تزریق تخم‌مرغ به فروشگاه‌های شهرداری در شهر مشهد و توقف صادرات نیز باعث کاهش قیمت تخم‌مرغ در بازار و رسیدن آن به قیمت مصوب این کالا یعنی ۱۱۰ هزار ریال به ازای هر کیلو شده است.

کد خبر: ۲۹٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha