۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
صادرکنندگان باید درباره ارز دریافتی شفاف‌سازی کنند
دبیرکل اتاق تعاون ایران:

صادرکنندگان باید درباره ارز دریافتی شفاف‌سازی کنند

عظیمی، دبیرکل اتاق تعاون ایران با بیان اینکه باید زبان مشترکی در زمینه بازگشت ارز صادراتی داشته باشیم، افزود: هر کسی ارز دریافت کرده باید طبق تعهد خود شفاف سازی کند که چه کالایی را به چه میزان وارد کرده است.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، ماشاالله عظیمی با اشاره به اهمیت بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، گفت: موضوع ارز حاصل از صادرات بحث مهمی است؛ همه بر این موضوع توافق دارند که ارز حاصل از صادرات برای رفع نیازمندی های‌ اساسی کشور برای تولیدکنندگان و واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی مورد استفاده قرار گیرد.

دبیرکل اتاق تعاون ایران با بیان اینکه باید زبان مشترکی در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات داشته باشیم، اظهار داشت: ساز و کار اجرایی بانک مرکزی باید متضمن حفظ منافع ملی و منفعت همه صادرکنندگان باشد. ما باید در شورای گفتگو به یک زبان مشترک برسیم، اطمینان دارم که رییس محترم بانک مرکزی برای رفع مسئله تلاش می‌کند، اما حل مسئله اگر مطول بشود، خودش یک مسئله خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت صادرکنندگان و رفع مشکلات آنها گفت: باید نظر اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف در نظر گرفته شود چرا که ما نمایندگان واقعی تولیدکنندگان و صادر کنندگان هستیم و در جلسه شورای گفتگو این موضوع مطرح شد و کمیته‌ای نیز تشکیل شده که با هماهنگی اتاق‌ها، وزارت صمت و رییس سازمان توسعه تجارت قرار شد پیگیری‌های واحدی انجام شود، برخی از شرکت‌های صادر کننده بورسی که در بازار سرمایه حضور دارند سهام آنها به عموم مردم تعلق دارد از سویی دیگر این دسته از شرکت ها در تمامی بخش‌ها از جمله صنایع غذایی، کانی، معدنی، فلزات، پتروشیمی و مواد شیمیایی فعال هستند و آنان سربازان کشور در حوزه صادرات محسوب می شوند.

عظیمی تاکید کرد: باید در  در وضع برخی مقررات در گام اول منفعت ملی و صلاح عامه را در نظر بگیریم؛ در حقیقت در زمانی که به موضوع منافع ملی می‌پردازیم، وجود یک واحد تولید کننده قوی در سال جهش تولید را ارزش بی بدیل به حساب بیاوریم.

دبیرکل اتاق تعاون ایران خاطر نشان کرد: هر کسی که ارز دریافت کرده باید بر اساس تعهد خود، شفاف سازی کند که چه کالایی را به چه میزانی وارد کرده و نحوه توزیع آن چگونه بوده است؛ از سویی دیگر، افرادی که کالایی را صادر کرده‌اند، موظف است تا شفاف سازی لازم را انجام دهند.

وی در خصوص تحریم‌ها اظهار داشت: یک پرسش مهم این است که آیا همه متغیرها در دست ما است؟ باید این واقعیت را درک کرد که متغیر مهمی مانند تحمیل و اخلال در صادرات که توسط بدخواهان ملت ایران، تحریم شده باید با اقدامات و تصمیمات و مقررات ویژه حل و فصل گردد.

عظیمی افزود: کار صادرات یک کار ستادی نیست و اگر قرار است برای سربازان واقعی کشور که توانسته‌اند تا در شرایط سخت تولید خود را به آنسوی مرزها با وجود تحریم برسانند، با مقررات ویژه نگاه کنیم. با تمام احترام و اعتقادی که به سیاست‌های بانک مرکزی و دقت و نظارت این نهاد دارم، اعلام می کنم سرعت و نظارت و تسهیل امور باید با هم مورد عمل واقع شود.

وی با اعلام آمادگی اتاق تعاون برای همکاری با نهادهای تصمیم گیر اقتصادی گفت: اتاق تعاون ایران تجربیاتی دارد که در کارگروه‌های مختلف می‌تواند با همکاری مسئولین به برداشتن فشار از روی دوش مردم و رفع مشکلات ارزی کمک کند.

کد خبر: ۲۹٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha