۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
«البرز» پشتوانه علمی صنعت و کشاورزی ایران؛ کرونا اما فرصت‌ها را یکی پس از دیگری می‌رباید
گزارش بازار از چرخه تولید در البرز

«البرز» پشتوانه علمی صنعت و کشاورزی ایران؛ کرونا اما فرصت‌ها را یکی پس از دیگری می‌رباید

کرج- استان البرز در دو بخش صنعت و کشاورزی دارای ظرفیت های فراوانی است که استقرار بیش از ۵۰ مرکز تحقیقاتی و پژوهشی و دانشگاهی به عنوان پشتوانه علمی صنعت و کشاورزی ایران نقش کلیدی در تحول صنعتی و کشاورزی البرز دارند.

فتانه احدی ؛ بازار: استان البرز با داشتن حدود چهار هزار واحد صنعتی، قطب بزرگ صنعت کشور است. وجود این واحدهای صنعتی و تولیدی، نزدیکی به پایتخت، مسیر ارتباطی ۱۴ استان کشور، کشاورزی فعال و اتصال البرز به مسیر ریلی هر کدام به نوبه خود سهم زیادی در توسعه این استان و کشور به همراه دارد و از نظر تعداد صنایع و واحدهای تولیدی جایگاه پنجم کشور قرار دارد.

این پیشینه نشان از اهمیت این استان است. اینک اما در دوران کرونا بسیاری از صنایع به حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل درآمده است و از سوی دیگر صنایع دیگری نظیری تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک رونق بسیار زیادی داشته است.

میزان فروش کالا بسیار کاهش پیدا کرده است
یکی از پرسنل یک شرکت تولید دارو در شهرک بهارستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در دوران کرونا شیوه کار ما به طور کامل تغییر کرد. در دوهفته ابتدای شروع کار در مرخصی اجباری بودیم اما حقوق می گرفتیم.

هومن پناهی گفت: بعد از آن هم یک روز درمیان به صورت شیفتی کار می کنیم که این مساله در روند کار شرکت بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: اکنون با شیوع دوباره کرونا و انجام تست کرونا افرادی که کرونا داشته باشند یا بیمار باشند باید به اجبار به مرخصی بدون حقوق بروند و این مساله در زندگی همه کارکنان تاثیر دارد.

پناهی اضافه کرد: کرونا در فروش و پخش بسیار تاثیر گذاشته است. محصولاتی که تولید می شود به انبار می رود. میزان فروش بسیار کاهش پیدا کرده است.

تولیدات کاهش یافته است
یکی از تولید کنندگان کیک و کلوچه در شهرک صنعتی بهارستان در گفتگو با خبرنگار بازار اینگونه اظهار کرد: اکنون تولید در این شرکت بسیار کاهش یافته است. و به ناچار مجبور به تعدیل حدود ۲۰ پرسنل شده ایم.

محمد دلشاد گفت: بقیه کارکنان نیزبه صورت شیفتی و نیمه تعطیل هستیم. تولید آنچنانی نداریم و در انتظار هستیم تا این وضاع به یک ثبات برسد و بیماری رو به کاهش رود.

یکی دیگر از تولید کنندگان صنف تولید مبل وصندلی افزود : شرکت از حالت تعطیل درآمده است. اما به دلیل کاهش تولید و فروش مجبور به تعدیل ۵۰ نفر از کارکنان شده ایم.

حسن جعفری ادامه داد: کاهش تولیدات باعث شده در این مدت به شدت متضرر شویم. اما چاره ای نیست و باید صبر کرد. حقوق پرسنل و کارگران پرداخته می شود اما از تولید خبری نیست.

کاهش و افزایش تولیدات مختلف در البرز
مدیر کل صنعت، معدن وتجارت استان البرز در گفتگو با خبرنگار بازاراظهار کرد: مساله تولید به یک کارخانه خلاصه نمی شود و یک زنجیره است. از تهیه مواد اولیه تا مصرف کننده به هم پیوسته هستند.

رامین ربیعی گفت: با توجه به بیماری کرونا در ورود کالا و خدمات به کشور در عموم جامعه مشکل ایجاد شده است. به دلیل کاهش درآمدها مشکل خرید بوجود آمده و تولید کننده گان بین این چرخه قرار گرفته اند.

وی افزود: تقریبا اکثر تولید کننده ها با مشکل روبرو و دچار خسارت شده اند و البته ابتلای برخی از کارگران به بیماری کرونا نیز مزید برعلت شده است.

ربیعی می گوید: از آن سو برخی از تولید کنندگان تولید اقلام بهداشتی که در گذشته درآمد بالا و تقاضایی از سوی مردم نداشتند، اکنون با افزایش فروش مواجه و اوضاع بهتری پیدا کرده اند.

اختصاص بیش از یک هزار میلیارد تومان برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده البرز
در همین حال معاون استاندار البرز با بیان اینکه کرونا چهار هزار میلیارد تومان به اقتصاد استان آسیب وارد کرده است‌، گفت: از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سطح ملی یک هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل آسیب دیده به این استان اختصاص یافته است.

جهانگیر شاهمرادی با اشاره به اختصاص یک هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان تسهیلات کرونا به مشاغل آسیب دیده البرز گفت: بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده تاکنون برای دریافت این تسهیلات برابر مبلغ ۱۴۷ میلیارد تومان توسط واحدهای به شدت آسیب دیده ثبت نامی داشتیم و ۲۹۰ میلیون تومان نیز در روند اجرای اعطای تسهیلات پرداخت شده است.

وی بر همکاری بانک های عامل استان در پرداخت تسهیلات کرونایی تاکید کرد و گفت: در این میان مسئله چک های برگشتی و غیره نیز برای متقاضیان نباید لحاظ شود.

معاون استاندار البرز با اعلام سهم دستگاه‌های اجرایی در ثبت اطلاعات اشتغال جدید در سامانه ملی رصد و گزارش اقدامات انجام شده با اشاره به اینکه طبق بررسی های انجام شده بالغ بر ۸۴ هزار نفر در استان البرز تحت تاثیر کرونا مشاغل آنها آسیب دیده است، افزود: در بحث تخصیص تسهیلات همکاری بانک ها مهم است و باید در طی یک هفته کار پرداخت تسهیلات بانکی به پرونده های متقاضی را پیش ببرند.

شاهمرادی با اشاره به برنامه اشتغال مهارت محور توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در خصوص بحث اشتغال مهارت محور و ایجاد ۱۰ هزار شغل در استان بر اساس این طرح گفت: به دلیل شیوع کرونا در برگزاری کلاس ها و دوره آموزشی در این مورد با محدودیت هایی مواجه شدیم اما برای انجام‌ تکالیف در این حوزه باید برنامه ریزی شود، نقش دستگاه هایی مانند میراث فرهنگی در حوزه گردشگری و یا بخش صنعت و کشاورزی در این رابطه پر رنگ است.

وی اشاره کرد: افراد بعد از گذران دوره های آموزشی مهارت محور و اخذ گواهینامه پایان دوره باید از تسهیلات ویژه بهرمند شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز به تبیین فرایند الگوی توسعه مشاغل خانگی توسط جهاد دانَشگاهی نیز اشاره کرد و افزود: توجه به ظرفیت مشاغل خانگی و اتصال افراد شاغل در این حوزه به بازار کار را یک فرصت خوب برای استان است.

وی گفت: در استان البرز در بحث مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار زیادی فعال هستند، باید طرح های عملیاتی- اجرایی توسط دستگاه های مختلف در حمایت از این مشاغل پیاده سازی شود.

شاهمرادی با تاکید بر اینکه در مرحله اول شاخه هایی از مشاغل خانگی که قابلیت پیاده سازی دارد به نهادهای استانی معرفی شود، گفت: البرز بازار خوبی برای ایجاد اشتغال زایی از طریق مشاغل خانگی دارد، برای پیاده سازی اشتغال دو هزار و ۵۰۰ نفر در این حوزه باید هرچه زودتر روی توانمندسازی آنها کار شود.

وی افزود: در مرکز استان با مشکل فراوانی نیروهای جویای کار روبرو هستیم و این در حالی است که در شهری مانند اشتهارد که بخش صنعت قوی کار می کند، با مشکل کمبود نیرو مواجه است، باید اتصال میان آنها برقرار شود.

کد خبر: ۲۹٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha