۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
قیمت مرغ در خراسان شمالی همچنان ناهمگن؛ مرغداران اعتراض دارند
پیگیری خبرگزاری بازار؛

قیمت مرغ در خراسان شمالی همچنان ناهمگن؛ مرغداران اعتراض دارند

بجنورد- شماری از مرغداران استان خراسان شمالی در اعتراض به قیمت پایین مصوب فروش مرغ در بازار و عرضه نشدن نهادهای دامی از جانب جهاد کشاورزی نسبت به استان‌های هم‌جوار و همچنین ناهمگن بودن قیمت مرغ در سطح این استان اعتراض کردند.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت مصوب مرغ در کارگروه تنظیم بازار ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد حال باید دید که چقدر فروشندگان پایبند با این قیمت هستند این موضوعی است که باید با توجه به قیمت نهادها و زنجیره رسیدن به سفره مصرف‌کننده بررسی شود همه این موارد اما دست به دست هم داد تا بجنورد شاهد اعتراض مرغداران و بهره برداران این حوزه باشد.

مرغداران در این اعتراض عنوان کردند با این قیمت پایین، مرغ را به ضرر به بازار عرضه نخواهند کرد در این راستا همچنین مرغداران شهرستان شیروان مرغ‌هایشان برای عرضه کشتار نکردند و این باعث کمبود مرغ در بازار شد.

عرضه نکردن نهادهای دامی
یکی از مرغداران استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: ۴۰ روز پیش هزینه‌های خواسته‌شده نهادهای دامی را واریز کرده‌ام و تنها سویا آن‌هم دو تا سه تن به ما عرضه‌شده وجهادکشاورزی حتی یک کیلوگرم هم ذرت به ما نداده است.

وی اظهار می‌دارد: ما نهادهای خود را از بازار آزاد تهیه کردیم اما دولت معتقد است ما باید مرغ‌های خود را به قیمت دولتی بفروشیم اکنون به دلیل عدم‌حمایت دولت از مرغداران، چطور می‌خواهد که در عرضه مرغ قیمت تعیین کند. در حال حاضر استان خراسان رضوی اعلام کرده که مرغ رابه قیمت ۱۲ و۵۰۰ هزار تومان از ما می‌خرند.

این مرغدار می‌افزاید: درزمانی که مرغ در استان‌های هم‌جوار کیلویی شش هزار تومان بود صنعت، معدن و تجارت  بما اعلام کردند که شما نیز به همان قیمت پایین عرضه کنید درحالی‌که مرغ برای بنده کیلویی ۹ هزار تومان هزینه داشت چرا در حال حاضر استان‌های هم‌جوار مرغ را از مرغدار کیلویی۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند ولی  این قیمت در استان ۱۰ هزار و ۱۵۰ تومان است. در حال حاضر ۹۰ واحد مرغداری در استان وجود دارد و ما نمی‌خواهیم این تعداد واحدها در روزهای آینده تعطیل شوند زیرا هدف ما تولید گوشت مرغ موردنیاز استان است و نیاز به حمایت داریم.

توقف در کشتار مرغ
یکی دیگر از مرغداران استان نیز می‌گوید: مرغ که ۱۵ هزار و ۵۰۰ قیمت گذاشته‌اند به دست مردم نمی‌رسد و نصف آن توسط خودروها قاچاق می‌شود حسینی مهم‌ترین مشکل مرغداران را قیمت تمام‌شده محصول و قیمت خرید عنوان می‌کند و می‌گوید: دیروز مرغداران شیروان مرغ‌هایشان را برای کشتار عرضه نکردند.

وی ادامه می‌دهد: قیمت مرغ و قیمت تمام‌شده نهاده‌های دامی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود روزی که مرغ را به کیلویی شش هزار تومان می‌دهم ضرر می‌کنم زیرا قیمت مرغ در کل سال مشخص می‌شود.

امتناع از صدور فاکتور
یکی دیگر از مرغداران شهرستان شیروان نیز می‌گوید: طبق قیمت مصوب اتحادیه کشوری مرغداران، قیمت زنده کش مرغ به ازای هر کیلو ۱۰ هزار و ۱۵۰ تومان، قیمت توزیع بین مرغ فروشان ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت مصرف‌کننده ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین‌شده است.

رضایی می‌افزاید: در جلسه‌ای که پنجشنبه هفته گذشته در استان مصوب شد، تنها مرغ‌هایی اجازه کشتار پیدا می‌کنند که مرغدار برای فروش آن‌ها فاکتور صادر کرده باشد که بر اساس قیمت مصوب کشوری باشد  اما روز گذشته برای فراهم کردن مرغ زنده و کشتار آن‌ها برای مرغ موردنیاز مردم در روز شنبه به مرغداری‌ها مراجعه شد،  که از فروش مرغ با فاکتور امتناع کردیم.

وی ادامه می‌دهد: همچنین رئیس دامپزشکی شهرستان شیروان مبنی بر اینکه مرغدارانی که فاکتور صادر نکنند کشتار آن‌ها انجام نمی‌شود، براین اساس کشتار در شهرستان انجام نشد و عرضه مرغ در شیروان با مشکل مواجه شد.حدود ۲۰ روز گذشته تمام نهادهای دامی را از استان خراسان رضوی خریداری کردم و مرغ‌هایم را به آنجا نیز فروختم.

معرفی متخلفان بازار مرغ به تعزیرات
رضا فیروزه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اما درباره این اعتراضات می‌گوید: دیروز تعدادی از مرغداران استان بر قیمت مرغ مصوب و عرضه نشدن نهادهای دامی اعتراض داشتند که جلسه ای با حضور این افراد برگزار شد درحال حاضر دغدغه مرغداران دغدغه این سازمان نظارتی است و این موضوعات باید در سطح کشور بررسی شود اگر مبلغ خیلی ناچیزی از نرخ مصوب بالا برود باید پاسخگو باشیم تا زمانی که نرخ نامه به شکل کشوری اصلاح نشود ما مکلف به اجرای آن هستیم و با متخلفان نیز برخورد می‌کنیم.

فیروزه با بیان اینکه مدیریت زنجیره تولید تا توزیع با جهاد کشاورزی است و تنها ما مدیریت بازار پس از تحویل مرغ و عرضه آن را بر عهده‌داریم، ابراز کرد: خوشبختانه دیروز و امروز مرغ به قیمت مصوب بازار عرضه شد که امیدواریم این روند به‌خوبی پیش رود و اگر متخلفی، مرغ را به قیمت مصوب بازار عرضه نکرد،به‌ناچار به تعزیرات ارجاع داده و تشکیل پرونده خواهد شد.

حلقه‌های واصله قیمت را بالا می‌برند
سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اما حلقه‌های واسط را سبب افزایش قیمت مرغ برای مصرف‌کننده می‌داند و اعلام می کند برای رسیدن قیمتی واحد برای مرغداران مکاتبات با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان صمت  در حال انجام است تا در تأمین ارز دولتی و تأمین نهادها به‌موقع اقدام شود تا مرغدار هزینه تولید را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار بازار، سالانه ۱۹ هزار تن مرغ در استان تولید می‌شود و نیاز استان ۲۴ هزار تن است و حال باید دید دستگاه‌های متولی برای جلوگیری از خروج مرغ به دیگر استان هاو همچنین تأمین نیاز خراسان شمالی چه برنامه‌هایی در دستور کاردارند.

کد خبر: ۲۹٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha