۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
نتایج مطالعات فرونشست فرودگاه امام به زودی منتشر می‌شود
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با بازار:

نتایج مطالعات فرونشست فرودگاه امام به زودی منتشر می‌شود

شکرچی زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه مطالعات فرونشست زمین در فرودگاه امام جدی تر شده و بزودی منتشر می شود گفت: فرونشست زمین در پروازهای فرودگاه امام قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: موضوع فرونشست زمین در فرودگاه امام سالهاست مطرح است و وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی این موضوع را به صورت جدی در حال پیگیری و مطالعه است.

کارشناسان مدیریت منابع آب ایران وابسته وزارت نیرو می گویند که اگر فرونشست زمین در تمام دشت‌ها یکسان باشد آثار سوء به همراه نخواهد داشت ، اما در عمل، چون ضخامت سنگ بستر و عمق آن تغییر می‌کند دچار شکاف می‌شود. به همین دلیل ترک‌خوردگی در دشت‌ها به وجود می‌آید.

فرونشست زمین مساله ای است که باید مورد توجه تمام دستگاه‌ها قرار گیرد
محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد است که فرونشست زمین یک مساله ای است که باید مورد تاکید و توجه تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط قرار گیرد، زیرا اگر وضعیت به همین روال ادامه یابد و اقدام موثر و همه جانبه‌ای صورت نگیرد، مشکلات به حالت بحران در خواهد آمد.

اگر تاسیسات زیرساختی مثل راه‌ها، فرودگاه‌ها و راه‌آهن از مسیرهای فرونشست عبور ‌کنند که قطعا هم همینطور هست احتمال هر حادثه ای وجود دارد

وی با بیان اینکه بر اساس بند "ز " ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران، مطالعه بر روی فرونشست زمین جزء تکالیف قانونی وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی است تاکید کرد: منطقه فرودگاه امام به صورت گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج آن بزودی منتشر خواهد شد . اما آنچه که مشخص و مهم است این است که فرونشست زمین برای وزارت راه و شهرسازی مساله مهمی است. چرا که اگر تاسیسات زیرساختی مثل راه‌ها، فرودگاه‌ها و راه‌آهن از مسیرهای فرونشست عبور ‌کنند که قطعا هم همینطور هست احتمال هر حادثه ای وجود دارد.

در مناطق دشت های جنوبی تهران موضوع برداشت بی رویه آب همانند بسیاری از دشت های کشور معضل فرونشست زمین را ایجاد کرده است. به همین منظور فرودگاه امام نیز سالهاست که با این مشکل دست به گریبان است

شکرچی زاده با تاکید بر اینکه فرونشست زمین اگر منجر به تغییر مکان شود می‌تواند عملکرد سازه را با مشکل مواجه کند ادامه داد: در مناطق دشت های جنوبی تهران موضوع برداشت بی رویه آب همانند بسیاری از دشت های کشور معضل فرونشست زمین را ایجاد کرده است. به همین منظور فرودگاه امام نیز سالهاست که با این مشکل دست به گریبان است و مطالعات کارشناسی در خصوص راهکارهای مناسب برای حل این معضل ادامه دارد. 

اما سوالی که مطرح است این است که آیا فرونشست زمین می تواند مشکلاتی را در نشست و پرواز هواپیماها در فرودگاه امام ایجاد کند؟

تاسیسات حساس و یا ابزارهایی دقیق در فرودگاه‌ها اگر در محل فرونشست زمین باشند، می تواند موجب مشکل ‌شود

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به این پرسش می گوید: تاسیسات حساس و یا ابزارهایی دقیق در فرودگاه‌ها اگر در محل فرونشست زمین باشند، می تواند موجب مشکل ‌شود. به همین دلیل در زمان لندینگ (فرود) هواپیما اگر اتفاقی رخ دهد و حفره یا فرو چاله‌ای به‌ وجود بیاید می تواند حادثه های ناگواری به وجود بیاورد. پس بنابراین در مطالعاتی که به صورت دورسنجی و میدانی توسط کارشناسان صورت گرفته است این موضوع را به خوبی تحلیل کرده اند و برای آن باید راهکاری اندیشیده شود.

کد خبر: ۲۹٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha