۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
بهره‌برداری از کنارگذر آبیک - چرمشهر تا انتهای سال/ گره ترافیک اتوبان تهران -کرج باز می‌شود
گزارش بازار از البرز

بهره‌برداری از کنارگذر آبیک - چرمشهر تا انتهای سال/ گره ترافیک اتوبان تهران -کرج باز می‌شود

کرج- عملیات ساخت آزادراه جنوبی تهران که با عنوان آزادراه آبیک-چرمشهر می شناسیم از تیر ۹۵ آغاز شده تا گشایشی باشد برای تردد خودروهایی که از استان های غربی به شرق و بالعکس سفر می کنند و در این میان مجبورند به تهران و البرز وارد شوند تا هم مسیر طولانی تری را طی کنند و هم در گره ترافیکی البرز و تهران گرفتار شوند.

شیما عبداله خانی؛ بازار: حال مسئولان طرح آزادراه آبیک-چرمشهر خبر از پیشرفت ۸۰ درصدی و افتتاح قریب الوقوع طرح تا انتهای سال ۹۹ می دهند. بهره برداری از این‌ آزادراه برای مسافران از لحاظ صرفه جویی در زمان و مصرف سوخت و برای استان البرز و تهران نیز مزایای مثبت بسیاری دارد. از آنجایی که البرز در مسیر عبور۱۴ استان غربی به شرق است و خودروهای عبوری مجبورند از مسیر اتوبان تهران- کرج-قزوین به البرز و تهران وارد و سپس به مسیر خود ادامه دهند، مشکلاتی چون آلودگی هوا و ترافیک‌ تنها نتیجه این تردد عبوری است.‌ این طرح عظیم که با مشارکت دولت و بخش خصوصی در حال انجام است در ۴ قطعه در محدوده ۴ استان قزوین، البرز، تهران و مرکزی در حال انجام است. ۴۳ کیلومتر از آزادراه جنوبی تهران در قطعات یک و ۲ در استان البرز واقع شده است و اهمیت زیادی برای استان دارد.

۹۰ دقیقه صرفه جویی در زمان تردد با افتتاح آزادراه جنوبی تهران
مجری طرح آزادراه کنار گذر جنوبی تهران در مورد مشخصات این طرح گفت: این آزادراه به طول ۱۵۸ کیلومتر شامل ۴ قطعه است که در ۴ استان واقع شده است. ۹ کیلومتر از این طرح در استان قزوین،۴۳ کیلومتر در استان البرز، ۸۹ کیلومتر در استان تهران و ۱۷ کیلومتر نیز در استان مرکزی قرارگرفته است.

محمود ملازینل در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه ۱۴ استان از مزایای این کنارگذر برخوردار می شوند، گفت: احداث این آزادراه تردد خودروها از استان های غرب و شمال غرب به شرق و شمال شمال شرق و بالعکس را تسهیل می کند.

وی افزود: از طریق این کنارگذر حدود۹۰ دقیقه برای ماشین های سبک و ۱۱۰ دقیقه برای ماشین های سنگین در زمان صرفه جویی می شود و از طرفی باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوای تهران و البرز می شود.

ملازینل اعتبار کلی این پروژه را با توجه به تورم حدود ۳ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تاکنون حدود ۲ هزار و۱۷۰ میلیارد تومان برای این آزادراه هزینه شده است و ۱۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای به پایان بردن آن نیاز است.

وی در توضیح جزئیات قطعه های مختلف آزادراه جنوبی تهران گفت: طول قطعه اول ۴۰ کیلومتر ، قطعه دوم ۵۰، قطعه سوم ۳۰ و قطعه چهارم ۳۸ کیلومتر است. بخش ابتدایی قطعه اول در استان قزوین و مابقی به اضافه بخشی از قطعه دوم در استان البرز واقع شده است. قطعه سوم و چهارم نیز در استان تهران و مرکزی قرار دارند.

مجری پروژه آزادراه جنوبی تهران پیشرفت کلی این طرح را ۸۰ درصد برشمرد و تصریح کرد: قطعه اول ۸۱ درصد، قطعه دوم۷۸ درصد، قطعه سوم۷۰ و قطعه چهارم ۹۸درصد پیشرفت داشته و خط کشی، آسفالت ونصب علائم راهنمایی و رانندگی در این قطعه تقریبا انجام شده است و باید بازدید نهایی صورت بگیرد.

به گفته ملازینل این طرح از ابتدای سال ۹۵ آغاز وبه صورت مشارکتی ۷۰درصد توسط بخش خصوصی و ۳۰ درصد توسط دولت در حال احداث است و پیش بینی می شود تا انتهای سال ۹۹ به اتمام برسد.

وی به مزایای دیگر آزادراه برای استان های محل گذر اشاره کرده و تصریح کرد: هر آزادراهی که ساخته می شود می تواند برای مناطق اطراف خود توسعه ایجاد کند و شرکت سرمایه گذار نیز در حاشیه آزادراه جنوبی تهران موظف به ساخت مجتمع خدماتی ورفاهی است و استان هایی چون البرز نیز می توانند طرح های گردشگری و مجتمع های رفاهی در حاشیه آزادراه ایجاد کنند. از طرفی شهرک های صنعتی واقع در البرز، اشتهارد، نظر آباد و نجم آباد نیز که در اطراف این آزادراه قرار دارند به دلیل ایجاد دسترسی مناسب موقعیت بهتری پیدا می کنند.

پیشرفت ۸۰ درصدی آزادراه جنوبی تهران در البرز
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان البرز نیز در گفتگو با بازار پیشرفت آزادراه آبیک-چرمشهر را در استان البرز ۸۰ درصد عنوان کرد و افزود: مجموعا ۴۳ کیلومتر از این آزادراه در محدوده البرز قرار دارد. ۳۱ کیلومتر قطعه اول و ۱۲ کیلومتر قطعه دوم در البرز واقع شده است.

به گفته جعفر قزوینیان ۹ کیلومتر قطعه اول آزادراه در استان قزوین و از کیلومتر ۹ تا ۵۲ در استان البرز واقع شده است؛ وی ادامه داد: یعنی بخش عمده قطعه اول و قسمتی از قطعه دوم این آزادراه از البرز می گذرد و نقش تعیین کننده ای در کاهش بار ترافیک اتوبان تهران-کرج-قزوین دارد.

وی با اشاره به برخی مزایای این طرح برای استان گفت: اکنون خودروهای عبوری از استان های غربی یا شرق مجبورند برای تردد وارد تهران و استان البرز بشوند تا مسیر را طی کنند مخصوصا در محدوده پل فردیس کرج ترافیک زیادی ایجاد می شود و این تردد باعث طولانی شدن مسیر و اتلاف وقت مسافران، افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا و ترافیک در البرز می شود. با احداث این آزادراه مشکل ترافیک که خودروهای عبوری دیگر استان ها در البرز ایجاد می کنند بسیار کم می شود.

گفتنی است؛ آزاد راه جنوبی تهران از غرب شهر آبیک شروع شده و پس از طی حدود ۴۵ کیلومتر از طریق تقاطع غیر همسطح از راه اصلی اشتهارد- ماهدشت گذر کرده و سپس در کیلومتر ۱۲۰ با راه اصلی و آزاد راه تهران- قم تقاطع یافته و در نهایت در کیلومتر ۱۵۸ به مسیر آزاد راه قم-چرمشهر-گرمسار در محدوده شهر چرمشهر ورامین اتصال می یابد. کنارگذر جنوبی تهران با توجه به اینکه نقش مهمی در توسعه کریدور جنوب به شمال و شرق به غرب کشور دارد جزو آزادراه های تاثیرگذار و در اولویت کشور محسوب می شود

کد خبر: ۲۹٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha