۲۷ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
یکه تازی خشکسالی در بام ایران؛ وقتی سفره های زیرزمینی آب می روند
گزارش بازار

یکه تازی خشکسالی در بام ایران؛ وقتی سفره های زیرزمینی آب می روند

شهرکرد- بارش ها در چهارمحال و بختیاری همچنان روندی کاهش دارد و خشکسالی سال به سال در این استان شدید تر می شود.

بازار؛ گروه استان ها: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های جنوبی غربی کشور است که در ارتفاعات زاگرس قرار دارد. این استان به واسطه شرایط توپوگرافی یکی از پر بارش ترین مناطق کشور در گذشته بوده است.

رودخانه‌های مهمی همچون کارون، زاینده رود و دز از این استان سرچشمه می‌گیرند و این استان تأمین کننده آب بسیاری از شهرها و روستاهای کشور است. حدود ۱۲ سالی است که بارش‌ها در این استان کاهش یافته است و خشکسالی هر ساله تشدید می شود.

بارندگی‌ها همچنان با کاهش مواجه است و مشکلات خشکسالی و کم آبی در این استان ادامه دارد. تا پایان سال زراعی کمتر از ۷۲ روز دیگر باقی مانده است و بارندگی ها در این استان همچنان با کمبود مواجه است.

استان چهارمحال و بختیاری حدود ۱۲ سال است که با کاهش بارش ها مواجه شده است و بارش ها هر سال در این استان کاهش می یابد

سرپرست هواشناسی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: استان چهارمحال و بختیاری حدود ۱۲ سال است که با کاهش بارش ها مواجه شده است و بارش ها هر سال در این استان کاهش می یابد.

مهران چراغ پور بیان کرد:  میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین سال زراعی گذشته ۳۶ درصد کاهش بارندگی دارد.

وی عنوان کرد: میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین بلند مدت دوره مشابه هفت ۷ درصد کاهش بارندگی دارد.

سرپرست هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به سال زراعی کامل 8 درصد کاهش بارندگی دارد.

وی ادامه داد: حجم بارش‌های شهرستان کوهرنگ به عنوان مهمترین قطب بارشی استان در مقایسه با سال گذشته نصف شده است.

سرپرست هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بارش‌های سال زراعی جاری کوهرنگ که از کانون‌ها و قطب‌های بارشی کشور محسوب می‌شود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد کاهش یافته است.

منابع آب پایدار و سفره‌های زیرزمینی در وضعیت نامناسبی قرار دارد
وی افزود: بارش های شهرستان کوهرنگ از ابتدای مهر ماه تا ۲۶ خرداد سال جاری یک هزار و ۱۷۶ میلی‌متر گزارش شده در حالی که این بارش ها در مدت مشابه در سال گذشته دو هزار و ۱۴۴ میلی‌متر بوده است.

سرپرست هواشناسی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: چهارمحال و بختیاری از لحاظ منابع آب پایدار و سفره‌های زیرزمینی همچنان در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

وی در ادامه بیان کرد: خشکسالی در سطح استان در حال گسترش است و روز به روز مشکلات خشکسالی در این استان در حال افزایش است.

۹ درصد استان چهارمحال و بختیاری در خشکسالی بسیار شدید قرار گرفته است
وی با بیان اینکه لردگان، شهرکرد و بن از جمله شهرهای درگیر با خشکسالی هستند، گفت: استان حدود ۶۶ درصد در محدوده خشکسالی قرار گرفته است.

چراغ پور ادامه داد: ۹ درصد استان چهارمحال و بختیاری در خشکسالی بسیار شدید قرار گرفته است.

تغییر نوع بارش از برف به باران سبب شده است که منابع آب توسط رودخانه ها از سطح استان خارج شوند و در سفره های آب زیرزمینی نفوذ نکنند

کارشناس ارشد منابع آب در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری با کمبود بارش مواجه است، بیان کرد: کاهش بارش در این استان موجب کمبود منابع آب در سطح استان شده است.

علی مقدس بیان کرد: تغییر نوع بارش از برف به باران سبب شده است که منابع آب توسط رودخانه ها از سطح استان خارج شوند و در سفره های آب زیرزمینی نفوذ نکنند.

وی تاکید کرد: تغییر اقلیم سبب شده است که دمای هوا افزایش یابد که این امر نیز نقش مهمی در تغییر نوع بارش ها داشته است.

این پژوهشگر منابع آب بیان کرد: دخالت های انسانی در طبیعت و توسعه صنعت از مهمترین دلایل تغییر اقلیم در این منطقه است.

مقدس بیان کرد: حفظ منابع آب و بهره گیری مناسب از منابع آب در شرایط فعلی بسیار مهم است و باید از منابع آب استفاده بهینه کرد.

وی با بیان اینکه اشتغال اغلب مردم چهارمحال و بختیاری وابسته به کشاورزی است که مهمترین نیاز برای کشاورزی آب است، بیان کرد: استفاده صحیح و مناسب از منابع آب در بخش کشاورزی ضروری است.

کارشناس ارشد منابع آب تاکید کرد: برای حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی در استان باید تجهیزات آبیاری نوین در اراضی این استان توسعه یابد.

مقدس بیان کرد: الگوی کشت در استان چهارمحال و بختیاری باید تغییر کند و و کشت گیاهان با نیاز آبی پایین جایگزین گیاهان با نیاز آبی بالا شود.

در حالی کاهش بارش ها و کمبود منابع آب تاثیر قابل توجهی در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری ایجاد کرده است و بسیاری از اراضی کشاورزی از زیر کشت خارج شده است، کمبود آب شرب در برخی مناطق استان به یک مشکل حاد تبدیل شده است.

آبرسانی سیار به برخی از روستاهای چهارمحال و بختیاری آغاز شده است و مردم با مشکلات نبود آب شرب دست و پنجه نرم می کنند

هم اکنون آبرسانی سیار به برخی از روستاهای چهارمحال و بختیاری آغاز شده است و مردم با مشکلات نبود آب شرب دست و پنجه نرم می کنند.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار بازار گفت:  ۷۰ روستای استان  چهارمحال و بختیاری با مشکل کمبود آب شرب مواجه هستند.

سهراب بهرامی با بیان اینکه آبرسانی سیار به روستاهای چهارمحال و بختیاری آغاز شده است، افزود: ۴۰ روستای استان چهارمحال و بختیاری آبرسانی سیار می‌شود.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان چهارمحال و بختیاری گفت: منابع آب ۳۰ روستای دیگر استان چهارمحال و بختیاری با کمبود مواجه شده است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز روستاهای استان وابسته به منابع زیر زمینی است، بیان کرد: کاهش بارش ها موجب کاهش منابع آب زیرزمینی شده است که همین امر  تامین آب روستاها را با مشکل مواجه کرده است.

 بهره گیری مناسب از منابع آب در چهارمحال و بختیاری نقش مهمی در کاهش مشکلات خشکسالی دارد. تقویت فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب باید بیش از پیش در این استان مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۹٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha