۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
ضرورت راه‌اندازی زیست بوم نوآوری در حوزه علمیه/ توسعه کسب و کارهای مبتنی بر علوم انسانی
در نشست واحدهای فناور حوزوی پارک علم و فناوری قم مطرح شد؛

ضرورت راه‌اندازی زیست بوم نوآوری در حوزه علمیه/ توسعه کسب و کارهای مبتنی بر علوم انسانی

قم - یکی از مسئولان مرکز نوآوری و خلاقیت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه طلاب و فضلای حوزه باید با خط نوآوری در علوم انسانی و اسلامی آشنا شوند گفت: راه‌اندازی زیست بوم نوآوری در حوزه علمیه ضرورت دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: در این ایام که جهان در سیطره ویروس منحوس کرونا قرار دارد فراتر از ناتوانی بشر در درمان و پیشگیری، معادلات اقتصادی جهان هم به طریق اولی سردرگم رکود ناشی از نفوذ این بیماری فراگیر شده است.

کرونا به مسئولان و مردم ایران بیش از پیش نشان داد که اقتصاد متکی بر فراورده‌های نفتی دوام و ارزشی ندارد و اقتصادی پایدار می‌ماند و راه کمال را طی می‌کند که بتواند از ظرفیت‌ها و توانمندی بومی و فکری و خلاقیت و نوآوری‌های انسانی بهره‌مند شود.

از جمله ظرفیت‌هایی که برخلاف تصور بسیاری از مردم نقش تعیین کننده و چشمگیری در مدل توسعه دارد، صنایع خلاق و فرهنگی و کسب و کارهایی است که از دل آموزه‌های دینی برخاسته باشد.

در نشست هم اندیشی «نقش نوآوری در تبلیغ دینی» که قبل از ظهر شنبه به همت مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی پارک علم و فناوری قم و با حضور جمعی از نمایندگان مرکز نوآوری و خلاقیت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، در خصوص ارزش‌های تبلیغی - اقتصادی نوآوری‌ها و ایده‌های دینی نکاتی مطرح شد که بخشی از آن در ذیل می‌آید:

مهدی چپریان، از مسئولان توسعه نوآوری و خلاقیت در دفتر تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه ارزش‌های دینی و حوزوی را می‌توان از بستر نوآوری و خلاقیت موجود در مراکز رشد به منصه ظهور رساند، گفت: حوزه علمیه باید با نوآور و خلاقیت‌های روزآمد دنیا ارتباط مستمر و هدفدار بگیرد.

وی با تأکید بر این نکته که توسعه کسب و کار در حوزه علوم انسانی و اسلامی دچار چالش‌های جدی است، گفت: ایجاد فرهنگ نوآوری و رویکرد تجاری به ایده‌های علوم انسانی از مهمترین راهکارهای پویایی و توسعه کسب و کار در حوزه علوم انسانی است.

ورود کالای فرهنگی در سبد اقتصادی مردم

چپریان با بیان اینکه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری باید به حوزه علمیه برای ایجاد زیست بو نوآوری کمک کنند، گفت: برخورداری از نگاه توسعه طلبانه برای رشد و تعالی اقتصادی در علوم انسانی امری واجب است.

وی با ابراز خرسندی از توسعه فناوری و نوآوری در ایده‌های حوزوی مستقر در مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی پارک علم و فناوری استان قم، گفت: لازم است که کالاهای فرهنگی در سبد اقتصادی خانوارها جا باز کند و مصرف محصولات فرهنگی باید یک ضرورت جدی شود.

این فعال فرهنگی با استقبال از برگزاری رویدادهای فناورانه با موضوعیت علوم انسانی، ادامه داد: هدف اصلی مرکز نوآوری، شکل‌دهی، رشد و شکوفایی استارتاپ‌ها و تیم - ایده‌های نوآور بوده و مرکز نوآوری دفتر تبلیغات اسلامی این هدف را در حوزه صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم دنبال می‌کند.

چپریان افزود: برگزاری رویداد، یکی از فعالیت‌های اصلی مراکز نوآوری است که به منظور دستیابی به سه هدف ترویج فرهنگ نوآوری، توسعه ایده‌پردازی و شناسایی، جذب، ساماندهی و توانمندسازی تیم ایده‌های نوآور اجرا می‌شود.

غفلت از ظرفیت‌های اقتصادی صنایع فرهنگی

در بخش دیگری از این نشست، مدیر مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی با طرح این نکته که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های واحدهای فناور علوم انسانی مغفول مانده است، گفت: واقعاً نباید با نگاه کوتاه نظرانه فکر کنیم دستاوردهای علوم انسانی جنبه اقتصادی ندارد.

محمد ولیا بیدگلی با تأکید بر اینکه مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی آمادگی مشاوره و برنامه‌ریزی برای توسعه ایده‌ها و محصولات علوم انسانی استان را دارد، گفت: بیش از ۵۰ درصد صاحبان ایده و فناوری مستقر در مرکز رشد علوم انسانی از تحصیلات و سواد حوزوی برخوردارند که این نشان می‌دهد که طلاب و محصلان حوزوی زمینه و بستر مناسبی برای مدیریت و توسعه ایده‌های علوم انسانی را دارند.

وی با اعلام اینکه پارک علم و فناوری قم از همان ابتدای فعالیت خود پیشنهاد و راهکارها برای ورود نوآوری و خلاقیت در بدنه حوزه علمیه را به متولیان ارائه داده است، گفت: واقعیت این است که باید زعما و مدیریت حوزه علمیه توجه و نگاه ویژه‌ای به توسعه کسب و کارهای مبتنی بر علوم انسانی و اسلامی داشته باشند.

در بخش دیگری از این نشست تعدادی از مدیران واحدهای فناور عضو مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی به معرفی کارکردهای ایده‌های محوری خود در پارک علم و فناوری قم پرداختند.

سرمایه‌گذاری در حوزه علوم انسانی بسیار کم اتفاق می‌افتد

مصطفی نیکزاد، مدیرعامل یکی از شرکت‌های هنری قم با بیان اینکه در زمینه بازنشر روشمند مفاهیم و گزاره‌های دینی در عرصه هنر فعالیت دارد، گفت: ما می‌خواهیم ارزش‌های دینی را با زبان هنر و رسانه بازنشر و توسعه دهیم.

وی با اعلام اینکه متأسفانه سرمایه‌گذاری در حوزه علوم انسانی بسیار کم اتفاق می‌افتد، گفت: اکثر پروژه‌هایی که انجام دادیم در سطح استان قم و استان مرکزی بوده است اما هر کاری کردیم با سرمایه و توان خودمان بوده بنابراین نتوانستیم به آن صورت توسعه تجاری و حرفه‌ای داشته باشیم.

تألیف بزرگترین دانش نامه نجوم قرآنی

مدیر یکی دیگر از واحدهای فناور پارک علم و فناوری قم نیز با اشاره به اینکه در زمینه تعلیم و توسعه نجوم قرآنی فعالیت دارد، گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم در زمینه گردشگری قرآنی تولید محتوا داشته و صاحب رتبه کشوری شویم.

مهدی پیوندزنی با بیان اینکه درصدد تهیه و تألیف بزرگترین دانش نامه نجوم قرآنی هستیم، گفت: فاز اول این پروژه با همکاری سازمان هوا فضا کلید خورده است و مراسم رونمایی از نخستین جلد این کتاب به صورت بین‌المللی در هفته جهانی فضا خواهد بود.

وی با طرح این مطلب که ۵۲۹ آیه نجوم قرآنی را به طور کامل و علمی تحلیل و بررسی کرده است، گفت: نجوم قرآنی یکی از مهمترین و بهترین راهکارهای دست یابی به تلفیق و ترکیب علوم وحیانی و دانش تجربی بشر است.

این فناور حوزه علوم دینی با بیان اینکه اهمیت علوم انسانی در توسعه تجاری ناشناخته مانده است، گفت: ما در طرح گردشگری قرآنی - مذهبی بسترهای فراوانی برای خداشناسی از طریق مخلوقات آسمانی را معرفی کردیم که در نوع خود مهم و به جذب گردشگر خارجی کمک فراوانی می‌کند.

جای خالی اسباب بازی‌های اسلامی

یکی از دیگر از صاحبان فناوری در علوم دینی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در زمینه هنر و رسانه دینی فعالیت دارد، گفت: ایده اصلی ما راه‌اندازی پارک دیجیتال قرآنی با موضوع محوری تولید نسل جدیدی از عروسک‌های واقعیت افزوده قرآنی است.

حجت الاسلام علی فرخی با بیان اینکه تولید مخلوقات قرآنی با عروسک‌های با ویژگی واقعیت افزوده از دیگر فعالیت‌های موسسه ما خواهد بود، گفت: مقام معظم رهبری بارها در مورد تولید محتوای اسلامی برای انواع ابزارهای سرگرمی تذکر داده‌اند و لازم است که برای خوراک فرهنگی و اخلاقی فرزندان خود برنامه‌ریزی کنیم که اگر این مسئله اتفاق نیفتد زمین بازی را در اختیار دشمنان تا بن دندان مسلح گذاشته‌ایم.

آنچه که در این نشست هم اندیشی نقش نوآوری در تبلیغ دین مطرح شد، نشان دهنده این نکته اساسی بود که جای خالی صنایع خلاق و فرهنگی در مدیریت و توسعه اقتصادی و توسعه کاربردی علوم دینی به شدت احساس می‌شود و با شناخت ظرفیت‌های کسب و کار دستاوردهای علوم انسانی می‌توان به منبع لایزال درآمدهای غیر نفتی تکیه کرد.

کد خبر: ۲۹٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha