۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
اشتغال ۳۰ نفر در حرفه احیا شده نخ ریسی سنتی در نهاوند
مدیرکل میراث فرهنگی همدان خبر داد

اشتغال ۳۰ نفر در حرفه احیا شده نخ ریسی سنتی در نهاوند

همدان - مالمیر؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از احیای حرفه نخ ریسی سنتی در نهاوند خبر داد و گفت: ۳۰ نفر در فاز دوم رشته احیا شده نخ ریسی سنتی در روستای «ده موسی» شهرستان نهاوند مشغول به کار شدند.

علی مالمیر در گفتگو با بازار با بیان اینکه شاخه‌های متعدد صنایع دستی همدان درگذشته از رونق خاصی در کشور و حتی جهان برخوردار بود اما امروزه برخی از رشته‌های این صنعت در استان به فراموشی سپرده شده و به تبع آن مشکلات اشتغال گریبان علاقه مندان به آن را گرفته است، گفت: طی سال های اخیر و فارغ از گرانی‌های سرسام آور تولید، صنایع دستی تقریباً کم هزینه و در عین حال پردرآمد بوده و از سویی به دلیل وجود قومیت‌ها و روستاهای فراوان، افراد زیادی در استان همدان به صنایع دستی روی آورده اند.

وی با بیان اینکه صنعت صنایع دستی، به لحاظ زیبایی، جذابیت و لطافت‌هایی که از نظر هنری و فرهنگی دارد، همواره مورد توجه گردشگران بوده است، گفت: صنایع دستی در گردشگری نقش اصلی ایفا می‌کند و به همین منظور اهمیت به این بخش و احیای برخی از این هنرها، می‌تواند تأثیر بسیاری برای ایجاد اشتغال در استان همدان داشته باشد.

مالمیر گفت: با توجه به نیاز بازار برای پشم سنتی و نخ ریسی شده با دست؛ فاز دوم رشته احیا شده نخ ریسی سنتی در روستای «ده موسی» بخش خزل شهرستان نهاوند با ۳۰ نفر اشتغال آغاز به کار کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان به ویژگی‌های گردشگری نهاوند اشاره کرد و با بیان اینکه مرمت بناهای تاریخی گامی مهم در راستای توسعه شهری است، گفت: مرمت بناهای تاریخی علاوه بر حفظ آثار و بناها می‌تواند گامی در جهت رشد و توسعه شهری باشد که توجه به این قضیه برعهده شهرداری و میراث فرهنگی است.

وی گفت: مرمت و احیا بناهای تاریخی در راستای جذب گردشگران، توسعه شهری، رونق اقتصادی و حفظ هویت شهرستان است و بر همین اساس حمام حاج آقا تراب به همت میراث فرهنگی مرمت شد تا در رونق بخشیدن به زیرساخت‌های گردشگری شهرستان مؤثر باشد.

مالمیر با بیان اینکه گردشگری نهاوند نیازمند توجه و تقویت زیرساخت‌ها است، گفت: حمام حاج آقا تراب از بناهای قدیمی گردشگری نهاوند و ظرفیتی برای استفاده گردشگران است که شامل دو قسمت مردانه و زنانه بوده و از حمام‌های تاریخی و به جای مانده از دوران قاجاریه در نهاوند به شمار می‌رود که در سال ۱۳۶۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کد خبر: ۲۹٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha