۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
امکان نقل و انتقال ارز در برخی کشورها فراهم شد/ عرضه اولیه سهام بانک ایران و ونزوئلا در بورس
مدیرعامل بانک توسعه تعاون:

امکان نقل و انتقال ارز در برخی کشورها فراهم شد/ عرضه اولیه سهام بانک ایران و ونزوئلا در بورس

صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: امکان نقل و انتقال ارز برای صادرات و واردات در کشورهای متعدد از جمله کشورهای همسایه فراهم است.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، علی صالح آبادی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه محدودیتی در انتقال ارز وجود ندارد افزود: این رویه که به دلیل وجود تحریم برای کشور بسیار لازم است؛ در سال‌های گذشته هم وجود داشته که امسال تسهیل شده است.

وی با اشاره به خرید ارز حاصل از صادرات بصورت حواله و اسکناس گفت: ارز حواله‌ای با قیمت نیما و ارز اسکناس با قیمت ثنا خریداری میشود.

صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک برای حمایت از این صنایع راه اندازی شده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص حمایت از صنایع کوچک و متوسط افزود: با توجه به نقش این شرکت‌ها در ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی، طبق تفاهم نامه امضا شده با صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، تسهیلات با بهره ۱۴ درصد پرداخت خواهد شد.

صالح آبادی با اشاره به اینکه صنایع کوچک برای دریافت این تسهیلات باید از سوی صندوق، ضمانتامه ارائه دهند ادامه داد: صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک برای حمایت از این صنایع راه اندازی شده است.

وی گفت:شرکت‌های دانش بنیان نیز میتوانند با ارائه ضمانتنامه از صندوق‌های پژوهشی از این تسهیلات با سود ١٢ درصد برخوردار شوند.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات با اشاره به افزایش اختیارات شعب این بانک در خصوص مشتریان بانکداری شرکتی افزود: امسال اطلاعات ۱۱۰ مشتری شرکتی وارد سامانه بانک توسعه صادرات شده است که در این روش بطور مثال این شرکت‌ها از تخفیف کارمزد تا ۳۰ درصد برخوردار خواهند شد.

بانک توسعه صادرات تاکنون ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار تامین مالی پروژه‌های انجام شده را به بهره برداری رسانده است.

صالح آبادی درخصوص میزان تسهیلات ارائه شده این بانک گفت: این بانک در سال ۹۷ , ۶۲ هزارمیلیارد ریال تسهیلات ارائه کرده که این رقم در سال ۹۸ معادل ۸۴ هزار میلیارد ریال بوده است؛ درحوزه دانش بنیان نیز میزان تسهیلات ارائه شده در سال ۹۷ معادل یک هزارو ۵۱۴ میلیارد ریال و این رقم در سال ۹۸ , یک هزارو ۸۵۱ میلیارد ریال است که با ۲۲ درصد رشد همراه بوده است. این تسهیلات در خصوص صنایع کوچک ومتوسط نیز در سال ۹۷ معادل ۷ هزارو ۴۹۳ میلیارد ریال بوده که در سال ۹۸ به ۸ هزارو ۱۳۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی گفت: بانک توسعه صادرات تاکنون ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار تامین مالی پروژه‌های انجام شده را به بهره برداری رسانده است و یک میلیارد و ۲ میلیون دلار از پروژه‌های تامین مالی شده از سوی این بانک نیز درحال اجرا است.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات با اشاره به صدور اوراق گام گفت: مجوز این اوراق پس از توافق با بانک مرکزی، تا سقف ۱۵ هزار میلیارد ریال صادر و امسال در بازار سرمایه منتشر خواهد شد.

طبق تفاهم انجام شده با بورس، ۲۵ درصد از سهام تامین مالی تمدن و ۱۷ درصد از سهام بانک ایران ونزوئلا در بورس عرضه می شود.

صالح آبادی با اشاره به اینکه امسال ۲ مورد عرضه اولیه در بورس خواهند داشت ادامه داد: سهام تامین عرضه تمدن تا پایان تابستان و سهام بانک ایران ونزوئلا نیز تا پایان سال در بورس عرضه میشوند که منابع حاصل از این عرضه‌ها در شرکت‌های صادراتی مصرف خواهند شد.

وی گفت: طبق تفاهم انجام شده با بورس، ۲۵ درصد از سهام تامین مالی تمدن و ۱۷ درصد از سهام بانک ایران ونزوئلا در بورس عرضه میشود که از عرضه این سهام منابع مالی قابل توجهی به بانک توسعه صادرات تزریق خواهد شد.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات در خصوص نحوه افزایش توان مالی این بانک گفت: به مجلس شورای اسلامی پیشنهاداتی ارائه شده است که درصورت توافق با این پیشنهادها میزان توان مالی بانک تا یک میلیارد دلار افزایش خواهدیافت درحالی که پول جدیدی به بانک تزریق نمی‌شود.

صالح آبادی با اشاره به پیشنهاد ارائه شده درخصوص قوانین مربوط به بانک‌های تخصصی و تجاری گفت: درحال حاضر همه‌ی مقرارت بانک‌های یکسان است که این مقررات باید تغییر یابد.

وی بانکداری باز را مصداق توسعه بانکداری الکترونیکی دانست وادامه داد: در این حالت شرکت‌ها میتوانند تا چند میلیارد جابجایی پول را به کمک کارمندان همان شرکت انجام دهنددرحالی که تا پیش از این باید برای انجام این فعالیت به بانک مراجعه میکردند.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه درخصوص میزان ارز حاصل از صادرات که برگشت داده نشده است گفت: ما آمار دقیقی نداریم و این آمار در دست بانک مرکزی است این درحالی است که ما سال گذشته درخواست در اختیار قراردادن این اطلاعات را به بانک مرکزی ارائه کردیم.

وی گفت: اگر ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردد و جلوی ورادات غیر ضروری گرفته شود، مانند همه کشورهای فاقد نفت مانیز میتوانیم کشور را اداره کنیم.

کد خبر: ۲۹٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha