۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر در انتظار شورای پول و اعتبار
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با بازار خبر داد

افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر در انتظار شورای پول و اعتبار

طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اجرایی شدن افزایش سود وام مسکن مهر به ۱۸درصد باید در شورای پول و اعتبار مصوب شود گفت: برخی دارندگان مسکن مهر که از تحویل واحدها خودداری می کنند، منتظر افزایش نرخ سود باشند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: وزارت راه و شهرسازی با همکاری و پیشنهاد بانک مسکن طرحی را از اواخر سال گذشته در دست اقدام دارد تا بر اساس آن بتواند برخی دلالان و حتی برخی مالکان مسکن مهر را که به هر نحوی از تحویل واحد مسکونی خود طفره رفته و خودداری می کنند را مجاب به دریافت واحد خود و صدور دفترچه اقساط کند. این طرح اگر چه در شورای عالی مسکن تصویب شده است اما نیازمند این است که در مراجع بالاتر مثل شورای پول و اعتبار نیز مصوب شود.  

افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر از ۴ درصد به ۱۸ درصد منتظر تصویب شورای پول و اعتبار
حبیب الله طاهرخانی مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفت و گو با  بازار با اشاره به اینکه طرح افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر از ۴ درصد به ۱۸ درصد در شورای عالی مسکن تصویب شده است گفت: این طرح در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است اما برای اجرایی شدن آن نیازمند مصوبه شورای پول و اعتبار است.

سال گذشته افزایش دلالی و واسطه گری برای خرید و فروش مسکن مهر باعث شده بود تا برخی دلالان به خصوص در شهر جدید پردیس برای اینکه متضرر نشوند و بتوانند این واحدهای مسکونی را به مشتریان واقعی به فروش برسانند از تحویل واحد مسکونی طفره می رفتند تا بتوانند به نوعی دریافت دفترچه اقساط شامل حال آنها نشود.

در همان روزها نیز مهدی هدایت مدیر عامل شهر جدید پردیس درباره افزایش سود وام واحدهای مسکن مهر به ۱۸ درصد گفت که‌ به‌ تازگی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران بحثی را درباره افزایش وام مسکن مهر به ۱۸ درصد مطرح کرده که این موضوع باعث بروز نگرانی‌هایی شده است. اما باید اذعان کرد که این نگرانی‌ها برای مالکانی که واحدهای خود را در شهر پردیس تحویل نگرفته‌اند به وجود آمده است.

وی ادامه داد:‌ افزایش وام مسکن مهر شامل افرادی می‌شود که واحد آنها چندین ماه است که بلوک‌ها شرایط سکونت دارد و عده‌ای هم در این واحدها ساکن شده‌اند، اما برای دریافت دفترچه قسط مراجعه نمی‌کنند. پس افزایش سود وام به ۱۸ درصد به هیچ وجه شامل افرادی نمی‌شود که واحد آنها هنوز آماده نشده است.

واسطه‌گری در خرید و فروش واحدهای مسکن مهر یکی از مشکلات شهرهای جدید بوده و هست بنابراین تلاش ما همواره در جهت سروسامان دادن این موضوع است

طاهرخانی در پاسخ به این پرسش که دلیل رشد نرخ سود تسهیلات مسکن مهر با چه هدفی است؟ گفت: واسطه‌گری در خرید و فروش واحدهای مسکن مهر یکی از مشکلات شهرهای جدید بوده و هست بنابراین تلاش ما همواره در جهت سروسامان دادن این موضوع است. به همین منظور برنامه ای در دستور کار قرار گرفت تا در صورت تصویب، با این موارد برخورد ‌شود و سود وام بانکی واحدهایی که تحویل گرفته نمی‌شوند از ۴ درصد به ۱۸ درصد افزایش یابد.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد واحد مسکونی آماده است اما مالکان به هر دلیلی از تحویل واحدها خودداری می کنند؟ گفت: در حال حاضر اگر بخواهیم به ریز در این خصوص اظهارنظر کنیم شاید تا حدودی به اشتباه این آمار ارائه شود. اما آنچه که می توان به صورت حدودی در این خصوص آمار داد این است که از ۳۵۰ هزار واحد مسکونی مهر که در شهرهای جدید در برنامه ساخت مسکن مهر بود تاکنون ۲۸۰ هزار واحد مسکونی تحویل متقاضیان شده است.

از ۷۰ هزار واحد مسکونی باقیمانده حدود ۵۵ هزار واحد مسکونی آماده تحویل داریم که در این خصوص باید گفت که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد این واحدهای مسکونی شامل آن واحدهایی است که برای آنها دفترچه اقساط  صادر نشده است

وی افزود: از ۷۰ هزار واحد مسکونی باقیمانده حدود ۵۵ هزار واحد مسکونی آماده تحویل داریم که در این خصوص باید گفت که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد این واحدهای مسکونی شامل آن واحدهایی است که برای تحویل آن اقدام نمی شود و در نتیجه دفترچه اقساط نیز برای آنها صادر نشده است.

طاهرخانی تاکید کرد: به هر حال یک بخشی از این واحدها درگیر دلالی است و دلالان به دنبال مشتری اصلی خود هستند و بعضی مواقع شاید چند واحد مسکونی خریداری شده باشد و تا پیدا کردن مشتری واقعی مدتی زمان ببرد.

کد خبر: ۲۹٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha