۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
کمترین تولید نفت اوپک طی ۲ دهه اخیر ثبت شد/ نیجریه و عراق زیر تعهدات اوپک پلاس زدند
تولید نفت اوپک معادل تولید سال ۱۹۹۱ است

کمترین تولید نفت اوپک طی ۲ دهه اخیر ثبت شد/ نیجریه و عراق زیر تعهدات اوپک پلاس زدند

در شرایطی که تقاضای نفت در دنیا به دلیل همه گیری کرونا پایین است، اوپک برای حمایت از بازار اقدام به کاهش تولید کرد، سیاستی که باعث شد تا قیمت نفت تا ۴۰ دلار افزایش یابد.

بازار؛ گروه بین المللاوپک عزمش را جزم کرده است که بازار نفت را احیا کند.   در بازار نفت دیگر کسی به دنبال  ارجحیت بر حفظ بازار و نقش «کبوتر» نیست و ترجیح می دهند با توجه به شرایط کرونا و اعمال تحریم ها بر علیه برخی کشورهای نفتی به شکلی منسجم بر جلوگیری از کاهش قیمت ها تاکید کنند و نقش «باز» ها را ایفا کنند.  طبق گزارش منتشر شده توسط سایت ورلد اویل سازمان کشورهای صادر کننده نفت میزان تولید خود را به حد قابل توجهی  پایین آورده است تا از این طریق بازار نفت را احیا کند و مانع از افت قیمت این منبع انرژی در بازارهای جهانی شود. از طرف دیگر خبرهایی در مورد رایزنی های اعضای اصلی و مهم اوپک با کشورهای عضو این سازمان که به تعهدات کاهش تولید خود پایبند نبوده اند انجام شده است و اوپک به دنبال راهی است که این اعضا را ملزم به اجرای تعهداتشان کند.

کاهش معنا دار تولید نفت اوپک
 ورلد اویل در این گزارش در مورد میزان کاهش تولید اوپک در شرایطی که اوج گیری ویروس کرونا در شماری از کشورهای دنیا چالشهای زیادی برای احیای تقاضا ایجاد کرده است، نوشت: «اوپک تولید نفت خود را به کمترین سطح از سال ۱۹۹۱ میلادی تا کنون رسانده است. یعنی تولید نفت در این سازمان که یک سوم کل نفت دنیا را تولید می کند برابر با میزان تولید در زمان جنگ خلیج فارس است  و نشان می دهد که شرایط بازار از نظر این سازمان بسیار حساس است. افت تولید نفت توسط اوپک در شرایطی اتفاق افتاده است که اداره اطلاعات انرژی امریکا میزان افت تقاضای نفت دنیا در اثر همه گیری کرونا را برابر با ۸ میلیون بشکه در روز اعلان کرده است و در این شرایط حفظ قیمت نفت بیش از پیش برای کشورهای صادر کننده نفت اهمیت دارد.»

در ماه ژوئن سال جاری میلادی  اوپک روزانه ۲۲.۶۹ میلیون بشکه نفت تولید کرد که ۱.۹۳ میلیون بشکه در روز کمتر از ماه قبل از آن بوده است. این در حالیست که پیش از همه گیری کرونا سازمان کشورهای صادر کننده نفت بالغ بر ۳۰ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کرد و کشورهای عضو آن برای افزایش تولید تولید و عرضه نفت به بازار جهانی با هم رقابت داشتند. با وجود تمامی این تلاشها  هنوز قیمت نفت در بازار جهانی در مرز ۴۰ دلار قرار دارد و پیش بینی ها هم انتظار رشد قیمت این منبع انرژی در بازار را ندارد. موسسه مطالعاتی ریستاد انرژی پیش بینی کرده است در سال جاری قیمت نفت در بازار حداکثر به مرز ۴۵ دلار برسد و این قیمت برای چندین سال در بازار باقی بماند. تحقق این پیش بینی یعنی پایان سالهای رونق اقتصادی و درآمدهای چند صد میلیارد دلاری کشورهای اوپک از فروش نفت به دنیا.

تولید نفت اوپک چقدر کاهش یافته است؟
اما حفظ همین قیمت ۴۰ دلاری نفت در شرایطی که میزان تقاضا در سطح بسیار پایینی قرار دارد، چالش بزرگی است و اوپک برای این هدف تلاشهای زیادی کرده است. اصلیترین سیاست اوپک، متقاعد کردن اعضا برای کاهش تولید بود.

از ابتدای معرفی طرح کاهش تولید نفت برای احیای بازار این محصول در دنیا، اختلاف نظر های زیادی در میان بازیگران اصلی بازار نفت وجود داشت. اوپک تمایل داشت که روسیه در این سیاست با سازمان اوپک همکاری کند و روسیه در ابتدا با اجرای طرح مخالفت کرد. همین مساله سبب شد تا قیمت نفت برای فروش آتی برای اولین بار در تاریخ بشر به منفی ۳۷ دلار برسد. اما به سرعت ورق برگشت و روسیه هم با اوپک همکاری کرد و قرار بر این شد که اوپک پلاس تولید نفت را ۹.۷ میلیون بشکه در هر روز کاهش دهند که معادل ۱۰ درصد تولید نفت دنیا بود.

 این طرح تا حد زیادی در ماه های اولیه اجرا شد و آمارهای رسمی خبر از پایبندی اوپک پلاس به این تعهد تا سقف ۸۷ درصد کاهش تولید بود. انتظار می رفت این وضعیت برای عربستان و دیگر تولید کنندگان بزرگ مطلوب باشد ولی  شواهد نشان می دهد که عربستان دست از تلاش بر نمی دارد. بلومبرگ در این مورد نوشت: «مقامات عربستان از تمامی ابزارهای خود برای همراه کردن کشورهایی که به تعهداتشان در زمینه کاهش تولید نفت به طور کامل عمل نکرده اند، استفاده می کند زیرا بر این باور است که بازار نیاز به حمایت دارد و در شرایط افت تقاضا، تولید  بیش از حد نفت به نفع هیچ یک از تولید کنندگان نیست.»

کدام کشورها به تعهد عمل نکردند؟
اما سوال مهمی که در این روزها وجود دارد این است که کدام یک از کشورها به تعهداتشان عمل نکرده اند و کدامیک در حال مذاکره با عربستان هستند. بلومبرگ در گزارش خود در این زمینه نوشت: «کشورهای نیجریه و عراق و آنگولا در عمل به تعهداتشان در زمینه کاهش تولید کوتاهی کرده اند و مذاکرات با این کشورهای نسبتا فقیر اوپک ادامه دارد. کشور عراق  تا ۷۰ درصد سقف کاهش تولیدی که در جلسه سازمان اوپک به آن متعهد شده بود، تولید خود را کاهش داد. نیجریه به ۷۷ درصد این تعهد پایبند بود و آنگولا تا ۸۳ درصد این سقف کاهش تولید را اجرا کرد. این کشورها در جلسه ای که در ابتدای ماه ژوئن سال جاری داشتند اعلام کردند که تلاش می کنند تا به تعهدشان به طور کامل عمل کنند و بررسی ها نشان می دهد  در این مسیر گام برداشتند.»

دیگر کشورهایی که در سیاست کاهش تولید با اوپک همراه بودند کشورهای روسیه و قزاقستان هستند که هر دو کشور در ماه های اخیر  تولید خود را متناسب با میزان تعهدشان کاهش دادند. عربستان هم در ماه گذشته تولید خود را ۱.۱۳ میلیون بشکه دیگر کاهش داد و میزان کاهش تولید را به ۷.۵۳ میلیون بشکه در روز رسانید تا این پیام را به دیگر اعضا بدهد که بحران بسیار جدی است و باید برای حل معضل سریعا وارد میدان شد.

کد خبر: ۲۹٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha