۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
سایه مرغ همسایه بر قیمت‌های کرمان؛ از نرخ مصوب تا واقعیت کف بازار
گزارش بازار

سایه مرغ همسایه بر قیمت‌های کرمان؛ از نرخ مصوب تا واقعیت کف بازار

کرمان - در حالی قیمت مرغ در کرمان با نرخ اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار تفاوت فاحش دارد که مسئولان استانی می‌گویند قیمت این کالا تحت تاثیر استان‌های همسایه است.

بازار؛ گروه استان ها- مهدیه السادات هاشمی: در چند ماهه اخیر در کنار شیوع ویروس کرونا که همه ابعاد زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده، عدم ثبات قیمت ها نیز به نگرانی و استرس مردم افزوده است. یکی از مصادیق بارز عدم ثبات قیمت ها، افزایش و عدم ثبات قیمت مرغ است که علی رغم اعلام رسمی قیمت مرغ توسط کارگروه تنظیم بازار کشور اما باز هم شاهد تفاوت فاحش قیمت این کالا هستیم.

همچنین در حالی بخشی از نیاز کرمان به مرغ از خارج از استان تامین می شد که با شیوع کرونا این مساله تشدید شده و ظرفیت تولید مرغداری های داخلی کاهش یافته و حالا نیاز ۴۰ درصدی استان به واردات مرغ به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

در حالی قیمت مرغ از سوی مسئولان ۱۵ هزار تومان عنوان می شود که طبق بررسی های خبرنگار بازار این کالا در سطح شهر کرمان با قیمت حدود ۱۸ هزار تومان به فروش می رسد.

در حالی قیمت مرغ از سوی مسئولان ۱۵ هزار تومان عنوان می شود که طبق بررسی های خبرنگار بازار این کالا در استان کرمان با قیمت حدود ۱۸ هزار تومان به فروش می رسد.

رضا یکی از شهروندانی است که از افزایش قیمت مرغ گلایه‌مند است، او به بازار گفت: افزایش قیمت مرغ باعث کاهش قدرت خرید و کوچک تر شدن سفره مردم شده است .از طرف دیگر با توجه به اینکه قیمت گوشت هم بالا است، مردم توان خرید گوشت را ندارند و اگر قرار باشد قیمت مرغ هم دارای روند صعودی باشد، شاهد افزایش آمار سوء تغذیه در جامعه خواهیم بود.

مریم هم با گلایه از افزایش قیمت مرغ گفت: از مسئولان می خواهم که در این روزهای سخت که مردم موقعیت اقتصادی مناسبی ندارند وارد میدان شوند و با برخی فروشنده ها که در این شرایط به دنبال سودجویی هستند، برخورد کنند. این افزایش قیمت ها باعث شده تامین کالاهای اساسی روز به روز برای مردم سخت تر شود.

جواد هم که برای خرید مرغ آمده است، از گرانیها گلایه مند است، او به بازار گفت: من مغازه دار هستم اما نظارتی بر اصناف صورت نمی گیرد باید در این شرایط گرانی نظارت ها بر اصناف زیاد شود؛ توان خرید مردم کاهش یافته است و افزایش قیمت ها هم با درآمدهای کنونی سنخیتی ندارد.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: قیمت مرغ در کرمان تحت تاثیر بازار استان های همسایه به ویژه یزد و اصفهان است.

مشکلات ناشی از شیوع کرونا باعث شد میزان تامین مرغ از داخل استان از ۶۰ به ۴۰ درصد کاهش پیدا کند

سینا خسروی با اشاره به اینکه مشکلات ناشی از شیوع کرونا باعث شد میزان تامین مرغ از داخل استان از ۶۰ به ۴۰ درصد کاهش پیدا کند، گفت: در نتیجه مجبوریم مابقی نیازمان (حدود ۶۰ درصد) را از سایر استان ها وارد می شود.

وی بالا بودن قیمت مرغ در استان های همسایه را دلیل افزایش قیمت تمام شده برای کرمان دانست و گفت: در واقع ما در استان تاثیرگذاری روی قیمت مرغ نداریم.

خسروی با اشاره به اینکه هیچگونه کمبودی در زمینه گوشت مرغ منجمد در استان کرمان نداریم و مشکل ما در زمینه گوشت گرم است، افزود: هر کیلو گوشت منجمد با قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان در مرغ فروشی‌ها به فروش می رسد.

وی قیمت کنونی مرغ در کرمان را ۱۷ هزار و ۹۵۰ تومان ذکر کرد و گفت: کرمان همواره جزو استان های واردکننده مرغ است.

گرانی مرغ مساله ملی است
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به میزان بازرسی های انجام شده در صنوف مختلف گفت: در اوایل سال جاری بالغ بر ۲۰ هزار واحد صنفی را مورد بازرسی قرار دادیم که ۸۰۰ پرونده تشکیل و بالای ۲۹ میلیارد ریال ارزش ریالی پرونده هایی بوده است که به تعزیرات تحویل داده شده است لذا بازرسی ها در حد توان و ظرفیت انجام شده و می شود.

محمدرضا ابوالقاسمی اضافه کرد: تلاش کرده ایم تمرکز بازرسی های خود را در ارتباط با باندهای بزرگ، انبارها و گلوگاه ها قرار بدهیم که در این راستا در چند روز اخیر گزارشی که در حوزه قاچاق داشته ایم، ۱۴ پرونده تشکیل داده که بالای ۱۳ میلیارد ریال ارزش ریالی آنها بوده است و در این زمینه ۹۹ گشت مشترک با حضور اماکن، اتاق اصناف، تعزیرات، اداره استاندارد، جهاد، شرکت نفت، آموزش و پرورش و دامپزشکی انجام شد که جا دارد از همه این دستگاه ها تشکر کنم.

ابوالقاسمی عنوان کرد: با توجه به وسعت شهری و وضعیت اقتصادی موجود و از طرف دیگر با کمبود نیرویی که مواجه هستیم تلاش کردیم که وظیفه خود را به درستی انجام بدهیم.

به دلیل کرونا و مشکلات اقتصادی در سطح ملی جوجه ریزی انجام نشد لذا کمبودهایی ایجاد شد و بسیاری از واحدها نیز تعطیل شد؛ در مرحله بعد که بازگشایی اصناف انجام شد، جوجه ریزی کم شده بود در نتیجه با کمبود روبرو شدیم و این یک مسئله ملی است

وی عنوان کرد: به دلیل وضعیت کرونا و مشکلات اقتصادی در سطح ملی جوجه ریزی انجام نشد لذا کمبودهایی ایجاد شد و بسیاری از واحدها نیز تعطیل شد؛ در مرحله بعد که بازگشایی اصناف انجام شد، جوجه ریزی کم شده بود در نتیجه با کمبود روبرو شدیم و این یک مسئله ملی است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان افزود: کماکان بازرسی ها ادامه دارد اما دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ، کمبود تولید است.

تفاوت ۳ هزار تومانی نرخ های کف بازار با مصوبه کارگروه تنظیم بازار
در ادامه ارسلان میری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: باید آحاد جامعه و همه فعالان عرصه اقتصادی و سایر مشاغل نسبت به تکالیف خود آشنا باشند که متأسفانه این امر کم رنگ تر است و تعزیرات حکومتی به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات اقتصادی است یعنی کار بازرسی و نظارت بر واحدهای اقتصادی را بر عهده دارد.

وی با اشاره به گشت های مشترک با حضور تعزیرات حکومتی، اظهار کرد: ریاست گشت های مشترک بر عهده تعزیرات حکومتی است یعنی در صورت مشاهده تخلف بر اساس نظریات کارشناس برخورد می شود در همین رابطه کالاهای اولویت دار توسط کارگروه تنظیم بازار کشور اعلام می شود. به عنوان مثال در حال حاضر لوازم خانگی، مرغ و تخم مرغ مطرح شده است که برخی از اینها دارای قیمت مصوب هستند و برخی توسط کارگروه تنظیم بازار کشور مشخص می شود که از جمله اینها مرغ است.

کارگروه تنظیم بازار کشور قیمت مصوب مرغ را ۱۵ هزار تومان با متغیر ۵ درصد کمتر یا بیشتر اعلام کرده است که فروشنده می تواند به خریدار عرضه کند. اما واقعیت موجود چیزی خلاف این است یعنی اینکه الان قیمت مرغ نزدیک به ۱۸ هزار توامان در بازار است

میری تصریح کرد: کارگروه تنظیم بازار کشور قیمت مصوب مرغ را ۱۵ هزار تومان با متغیر ۵ درصد کمتر یا بیشتر اعلام کرده است که فروشنده می تواند به خریدار عرضه کند. اما واقعیت موجود چیزی خلاف این است یعنی اینکه الان قیمت مرغ نزدیک به ۱۸ هزار توامان در بازار است لذا باید واقعیت ها را در نظر بگیریم هر چند که ما تکلیف داریم با کسانی که از این مصوبه تخطی می کنند، برخورد کنیم اما مرجعی که به عنوان کشف تخلف شناخته شده است، سازمان حمایت است. در خصوص مسائل بهداشتی وظیفه نظارت و برخورد بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است، در بحث قاچاق کالا و ارز پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی باید پیگیری کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان اظهار داشت: باید بررسی کنیم قیمت های تثبیت نشده و گرانفروشی از کجا ناشی می شود از طرف دیگر مسئول و متولی مرغ جهاد کشاورزی است، مسئول کشتارگاه ها و مراحل پس از کشتارگاه ها سازمان صنعت، معدن و تجارت است در نتیجه باید ببینیم این فرآیند در کجا معیوب شده است یعنی اگر به تولید کننده اجحاف می شود، باید این قسمت را اصلاح کنیم و دستگاه های تولید، توزیع و نظارت باید پای کار بیایند.

 وی بیان داشت: سازمان تعزیرات حکومتی با متخلفانی که اجحاف در حق مردم می کنند، با قاطعیت برخورد می کند.

حالا با گران شدن مرغ سفره های مردم به ویژه اقشار کم درآمد کوچک شده و نیاز است مسئولان امر به گونه ای عمل کنند که قیمت ۱۵ هزار تومانی مرغ فقط در حد حرف و مصوبه نباشد بلکه در سطح شهر شاهد عرضه مرغ با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار باشیم.

کد خبر: ۲۹٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha