۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
 کاهش ۶۰ درصدی صادرات سرب و روی با وضع عوارض غیرقانونی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های سرب و روی ایران خبر داد؛

کاهش ۶۰ درصدی صادرات سرب و روی با وضع عوارض غیرقانونی

حسینقلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: از زمانی که عوارض صادراتی برای شرکتهای تولیدکننده سرب و روی به صورت ناعادلانه وضع شد صادرات کنستانتره سولفور سرب و روی بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش بازار، بررسی ساختار صنعت سرب و روی در کشور نشان می‌دهد که این صنعت با معضل «فعالیت زیرظرفیت اسمی»، «نبود استراتژی توسعه صنعتی»، «کمبود مواد اولیه»، «اعمال محدودیت‌های صادراتی»، «دخالت دولت در امور این صنایع» و... مواجه است.

از طرف دیگروضع عوارض غیرقانونی برای صادرات سرب و روی، تحریم های ظالمانه آمریکا و متحدانش علیه ایران و شیوع بیماری کرونا ضربه سنگینی به این صنعت زده است به طوری که آمار عملکرد تولید شمش سرب وروی در دو واحد زنجان و اصفهان در دو ماهه نخست امسال رقم ۱۲۱ هزار و ۳۲۳ تن را نشان می‌دهد که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ کاهش ۶ درصدی دارد.

در خصوص آخرین وضعیت این صنعت حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران به بازار می گوید: معمولا تولید کنندگان در این صنعت به دو کار اساسی می پردازند ابتدا بازیافت که از طریق بازیافت باتری انجام می شود که تبدیل به سرب می شود و دوم صنایع معدنی که از معدن سنگ استخراج شده و در کارخانه فرآوری پرعیار کرده و به فروش می رسانیم.

وی افزود: مشکل عمده صنعت سرب و روی این  است که از سال ۹۷ آقای سرقینی، معاون وزیر وقت صمت برای ما ایجاد کردند. شرکت های صادرکننده کنستانتره سرب ملزم به پرداخت عوارض شدند و این امر تاثیرات بدی همچون ضرر و زیان گسترده واحدهای تولیدی، افت تولید و بیکاری عده ای از کارگران شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: بعد از این قانون دیگری وضع شد مبنی بر این که فردی حق ندارد شمش روی و سرب را صادر بکند مگر این که ابتدا آن را در بورس عرضه کنند که این امر نیز سبب مشکلات دیگری برای این واحدهای تولیدی شد و مجموعه این عوامل ضربه شدیدی را بر پیکره تولید کنندگان سرب و روی وارد کرد.

حسینقلی تصریح کرد: در سال ۹۸ وزارت صنعت نامه ای را به گمرک ارسال می کند مبنی بر این که تا پایان سال برای صادرات روی و سرب عوارضی تعیین شود، کاری به قانونی بودن یا نبودن این نامه ندارم لکن اکنون چهار ماه از سال ۹۹ هم گذشته و همچنان گمرک به صورت غیرقانونی از صادرکنندگان عوارض می گیرد که این امر به شدت غیرقانونی است و ضربه دیگری را به این صنعت وارد کرده است.

وی اظهار نمود: با این حال وزارت صنعت حاضر نیست نامه ای به گمرک مبنی بر غیرقانونی بودن اخذ این عوارض ارسال کند و این کار باعث شده هزینه های واحدهای تولیدی به شدت زیاد شود چون مجبورند ۱۲ درصد درآمدشان را به گمرک بدهند در حالی که این امر غیرقانونی است و متولی هم پیدا نمی شود ما را از شر گمرک رها کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان این که از زمانی که این عوارض به صورت غیرقانونی و ناعادلانه وضع و دریافت شد صادرات کنستانتره سولفور سرب و روی بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است، تاکید کرد: این امر خیانتی بر تولیدکنندگان این بخش اقتصادی است، این در حالی است که با یک نامه نگاری ساده می توانیم حل کنیم.

حسینقلی افزود: مقصد عمده صادرات کنستانتره سرب و روی معمولا چین است ولی شمش روی به ترکیه و چین و امارات صادر می شود.

وی در خصوص عرضه سرب و روی در بازار سرمایه نیز گفت: کنستانتره سرب و روی در بورس عرضه نمی شود ولی شمش سرب و روی عرضه می شود ولی همین عرضه هم فقط ایجاد رانتی برای دلالان شده اند چون همه تولیدکنندگان عضو بورس نیستند و در این بازار سرمایه فروش ندارند چون کار بسیار مشکلی است ولی خریداران سرب نیز از بورس محصولشان را به دلایل مالیاتی، سختی کار و افزایش هزینه ها خرید نمی کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران در ادامه یادآور شد: بنابراین بورس منفعل است و کارایی لازم را برای عرضه محصولات سرب و روی ندارد که این امر به علت شفاف نبودن اقتصاد کشور است اما اگر بخواهیم در شرایط تحریم های ظالمانه آمریکا و متحدانش و شیوع بیماری کرونا همه امور را درست کنیم و نظم بدهیم مشکلات جدیدی برای تولید کنندگان ایجاد کرده ایم بنابراین باید اندکی از سخت گیری خود را کم کنیم.

حسینقلی اذعان داشت: ما اصلا مصرف کننده سولفوره سرب و روی در بازار داخلی نداریم که بخاطر آنها عوارض صادراتی از واحدهای تولیدی دریافت کنیم بنابراین تصمیمشان بسیار اشتباه بوده است یا شرکت بافق مقدار بسیار کمی از این مواد را می خواهد.

وی در پایان گفت: استان زنجان بیشترین میزان تولید کنستانتره سرب و روی را در کشور به خود اختصاص می دهد و استانهای قم و تهران نیز بیشترین میزان تولید سرب از باتری را دارا می باشند.

کد خبر: ۲۸٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha