۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
«زیانشگاهِ مستقیمِ» عرضه کالا!
بازار از دلایل اصناف برای برگزار نشدن نمایشگاه عرضه کالا گزارش می دهد

«زیانشگاهِ مستقیمِ» عرضه کالا!

روزگذشته (شنبه ۲۸ دی ماه) با انتشار خبری از سوی عباس قبادی معاون اموربازرگانی داخلی وزارت صمت مشخص شد که برخلاف مخالفت های صاحبان صنوف با برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا مسئولان دولتی همچنان بر برگزاری این نمایشگاه اصرار داشته و گوش شنوایی برای نظرات صاحبان صنوف ندارند.

بازار- ملیحه خورده پا: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا پیش از این دو نوبت در سال برگزار می شد، شهریور و اسفند ماه هر سال موعد برپایی این نمایشگاهها بود تا بدین ترتیب مردم به ویژه اقشار کم درآمد بتوانند اقلام مورد نیاز خود را با نرخ مصوب  تهیه کنند و صاحبان صنوف نیز درآمد حاصل از فروش خود را افزایش دهند اما با تجربه رکود در اقتصاد و عدم توزیع کالاهای اساسی با نرخ مصوب سالیان زیادی است که مسئولان صنفی با برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا مخالفت می کنند.

یکی از دلایل مخالفت اصناف با برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا این است که رکود اقتصادی منجر به کاهش فروش واحدهای صنفی شده است به همین دلیل بازاریان منتظر رسیدن روزهای پایانی سال هستند که با برگزاری فروش فوق العاده بتوانند نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند و میزان کالای انباری خود را به حداقل برسانند.

سال گذشته با توجه به مخالفت اصناف با برگزاری این نمایشگاه ابتدا زمزمه های توقف برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا بر سر زبان ها افتاد اما به یکباره استانداری زنگ برپایی نمایشگاه را به صدا درآورد.

بدون تردید امسال با تشدید تحریمها، میزان رکود در بخش تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم  افزایش قابل توجهی داشته است و همین امر منجر به افت شدید فروش واحدهای صنفی شده است که چشم به روزهای پایانی سال برای برگزاری فروش فوق العاده دوخته اند تا شاید بدین ترتیب بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند.

اما روزگذشته بود که معاون وزیر صمت با اعلام خبر برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آب پاکی را روی دستان صاحبان صنوف ریخت تا به درستی دربیابند خبری از برگزاری فروش فوق العاده نیست و نباید منتظر دیدن رنگ رونق در کسب و کارشان باشند.

با توجه به اینکه برگزاری نمایشگاه برای اصناف منفعتی ندارد مهمترین سوال این است که چرا این نمایشگاهها برگزار می شود و مسئولان صنفی برای حمایت از زیرمجموعه های خود چه کرده اند؟

مخالفت خود را اعلام کرده ایم

رئیس اتاق اصناف تهران براین باور که نمایشگاه عرضه مستقیم کالا نباید برگزار شود زیرا این امر میزان زیاندهی صاحبان مغازه ها را بیش از پیش می کند.

قاسم نوده فراهانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارمی کند: سالهاست که اصناف مخالفت خود را با وزارت صنعت، معدن و تجارت و استانداریها نسبت به برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا اعلام کرده اند و آنها نیز  در جلسات موافقت ضمنی خود را با دیدگاه اصناف اعلام کرده اند ولی در عمل اتفاقات دیگری رخ داده است.

این فعال صنفی تاکید می کند: با توجه به شرایط رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم برای جلوگیری از زیاندهی بیشتر اصناف لازم است اجازه دهیم تا صاحبان صنوف نسبت به برگزاری فروش فوق العاده اقدام کنند اما برگزاری چنین نمایشگاهی فرصت اصناف برای تامین نقدینگی را می سوزاند.

حمایت از تولید دستاویزی برای نمایش دولتی ها

رئیس سابق اتاق اصناف ایران نیز براین باوراست که نمایشگاه عرضه مستقیم کالا نباید برگزار شود زیرا این امر زیاندهی اصناف را بیش از پیش می کند.

علی فاضلی در گفتگو با بازار اظهار می کند: برگزاری این نمایشگاه هیچ توجیه عقلانی و منطقی ندارد زیرا از یک سو کالای اساسی با نرخ دولتی تامین نمی شود تا بدین ترتیب بتوان مدعی شد که نمایشگاه فرصتی برای تامین اقلام اساسی اقشار آسیب پذیر است و نه تمامی بنگاههای تولیدی در آن مشارکت دارند که بتوان ادعای حمایت از تولید را یدک کشید.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران می افزاید: در حال حاضر ۹۵ هزار بنگاه تولیدی صنفی داریم که از این تعداد فقط ۱۵۰۰ بنگاه در نمایشگاه شرکت بنابراین مردان دولتی نمی توانند ادعای حمایت از تولید با برگزاری نمایشگاه را داشته باشند.

فاضلی تصریح می کند: مسئولان صنفی مخالفت خود را با برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا بارها اعلام کرده اند اما دولتی ها به بهانه تنظیم بازار نظرات کارشناسی اصناف را نادیده گرفته و برای نمایش تبلیغاتی همچنان این نمایشگاهها را برگزار می کنند.

معاونی که در دسترس نیست

معاون اموربازرگانی داخلی وزارت صمت که خبر برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا را اعلام کرد،  پاسخگوی سوالات خبرنگار بازار نیست.

به گزارش خبرنگار بازار، با وجود پیگیری های مکرر تا لحظه انتشار این گزارش موفق به صحبت با عباس قبادی معاون وزیر صمت نشدیم تا علت پافشاری وزارت صمت برای برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا برخلاف مخالفت های اصناف مشخص شود. شاید در روزهای آتی نظرات این بخش در رسانه ها ارایه شود.

کد خبر: ۲٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha