۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
داووس ۲۰۲۰؛ خبرسازی سیاستمداران در دهکده اقتصاد
پنجاهمین اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد با حضور ۳۵۰۰ میهمان برگزار می شود

داووس ۲۰۲۰؛ خبرسازی سیاستمداران در دهکده اقتصاد

امسال پنجاهمین اجلاس سالانه داووس برگزار می شود. سخنرانی نماینده رییس جمهوری عراق در مورد تنشهای اخیر در روابط ایران و امریکا و درگیری ها در خاک عراق یکی از مهمترین مسایل مورد بحث در اجلاس باشد.

بازار- مونا مشهدی رجبی: روز سه ­شنبه پنجاهمین اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس که روستایی در دامنه کوه­های آلپ در کشور سوییس است، برگزار می­ شود و پیام بنیانگذار این اجلاس در آستانه اجلاس سال ۲۰۲۰ این است که سران اقتصادی و تجاری دنیا باید برای ایجاد اقتصادی پایدار و منسجم تلاش کنند و به این فکر کنند که  اقتصاد برای همه مردم است و باید همه از آن منتفع شوند. او جهانی سازی را کلید موفقیت در اقتصاد دنیا می­داند و از ضرورت از بین ­رفتن دیدگاه­های پوپولیستی در دنیا می­گوید.

 ابتکار ایجاد این اجلاس توسط کلاوس شواب اقتصاددان و مهندس برجسته اروپایی در سال ۱۹۷۱ میلادی مطرح شد که در آن زمان "سمپوزیوم مدیریت اروپایی" نام داشت. شواب بر این باور بود که مدیران ارشد اقتصادی در مقابل مشتریانشان، عرضه­کنندگان کالاها و در نهایت کل اقتصاد مسولیت دارند و باید  بهترین خدمات را به جامعه ارایه دهند ولی در عمل مدیران خود را تنها در مقابل سرمایه­گذاران و سهامداران مسول می­دانند و تنها منافع این دسته از افراد را در تصمیم­گیری­های خود در نظر می­گیرند.

 در اولین دوره اجلاس در سال ۱۹۷۱، تنها ۴۵۰ نفر از سران تجاری و افراد برجسته علمی در داووس حضور پیدا کردند تا در مورد وضعیت اقتصادی دنیا و سناریوهای پیش­رو با هم بحث کنند. در اجلاس سال ۱۹۷۱ نه خبری از حضور سران سیاسی دنیا بود و نه سلبریتی­ها در جلسه شرکت کردند و این روند برای ده سال ادامه پیدا کرد.

اما با گذشت زمان این اجلاس بزرگتر شد تا اینکه در سال ۲۰۲۰ بعد از گذشت پنجاه سال از اولین اجلاس داووس، بالغ بر ۳ هزار نفر از ۱۱۷ کشور دنیا در اجلاس شرکت می­کنند و ۵۳ نفر از سران دولتی کشورها هم در میان میهمانان قرار دارند. در حاشیه این اجلاس مذاکرات دو جانبه و توافق­های اقتصادی و تجاری اولیه  انجام می­شود و فعالان محیط زیست و سلبریتی ها در مورد دغدغه­های مردم می­گویند.

 هم اکنون مجمع جهانی اقتصاد خود را بخشی از تاریخ اقتصاد دنیا می­داند و بر این باور است که بسیاری از تحولات مهم اقتصادی در دنیا، ریشه در حضور سران اقتصادی و سیاسی در این جلسات و ملاقات­های پیرامون آنها دارد.

کارلوس شواب که امروزه ۸۱ سال دارد و همچنان به عنوان رییس اجلاس فعالیت می­کند، در حاشیه اجلاس سال ۲۰۲۰جلسات دوجانبه ­ای با سران سیاسی و اقتصادی دنیا برگزار می­کند. او متولد آلمان است و درآمد سالانه اش بالغ بر ۷۹۰ هزار یورو است. شواب در مصاحبه ­ای اعلام کرد در طول سالیان میزبان تمامی سران سیاسی و اقتصادی مهم دنیا بودم و این را از افتخارات خود می­دانم. اجلاس داووس سهم مهمی در تاریخ اقتصاد دنیا دارد و ریشه بسیاری از تحولات مهم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در این جلسات است.

شعار امسال داووس "داشتن جهانی منسجم و پایدار" است و به ایده اولیه شواب در شکل­گیری این اجلاس اشاره دارد. این شعار تاکید می­کند اقتصاد دنیا در شرایط فعلی نه منسجم است و نه در مسیر رشد پایدار قرار دارد، پوپولیسم در اقتصاددنیا رخته کرده است و شرایط محیط زیست هم بحرانی است. الکساندر استاب نخست وزیر سابق فنلاند هم بارها اعلام کرده بوددر دنیای امروز  با "نافرمانی­های تازه جهانی" روبرو هستیم و تداوم این نافرمانی­ها می­تواند به بقای اقتصاد آسیب بزند.

در لیست میهمانان سال جاری، دونالد ترامپ به همراه دختر و دامادش دیده می­شود. او قرار است با هیاتی بزرگ از همراهان وارد داووس شود و سخنرانی آغازین این جلسه در روز سه ­شنبه به او اختصاص خواهد داشت. انتظار می­رود در این سخنرانی در مورد توافق تجاری امریکا و چین و دلیل وضع تعرفه های تجاری علیه کالاهای اروپایی صحبت کند. اما حضور گرتا تانبرگ فعال نوجوان محیط­­زیست در این اجلاس و انتقادهای او از ترامپ به عنوان رهبری که از اجلاس زیست ­محیطی پاریس خارج شد و به محیط ­­زیست و کاهش انتشار کربن بی ­توجهی کرد، می­تواند موج انتقادها از این رییس­جمهورامریکایی را بیشتر کند.

آنگلا مرکل نخست وزیر کشور آلمان و رییس کمیسیون اتحادیه اروپا در این اجلاس سخنرانی خواهند کرد ولی سخنرانی بهرام صالح نماینده رییس جمهور  عراق در داووس در مورد بحران­های ایجاد شده در روابط بین ایران و امریکا و حملات انجام شده در عراق یکی از مهمترین بخش­های اجلاس خواهد بود.

کد خبر: ۲٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha