۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۶
بومی سازی تمامی کاتالیست ها در سال جاری| اعلام آمادگی ۵ متانول ساز برای تولید بنزین
معاون وزیر نفت در گفتگو با بازار:

بومی سازی تمامی کاتالیست ها در سال جاری| اعلام آمادگی ۵ متانول ساز برای تولید بنزین

شاهمیرزایی معاون وزیر نفت از اعلام آمادگی ۴ الی ۵ متانول ساز برای مشارکت در طرح تولید بنزین از متانول خبر داد و گفت: پیش بینی ما این است که  طی ۳.۵ الی ۴ سال آینده طرح MTG  اجرایی شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران در گفتگو با بازار با بیان اینکه وعده شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی تا پایان سال محقق می‌شود، تصریح کرد: تلاش می‌شود سفارش‌های ساخت داخل در این صنعت افزایش یابد و تا چهار سال آینده به قله بومی‌سازی کالا و تجهیزات برسیم.

او با اشاره به بهره‌برداری دو پروژه الفین و MEG پتروشیمی بوشهر تا پایان امسال، تاکید کرد: امسال ۱۲ طرح از طرح‌های پتروشیمی عملیاتی می‌شوند که افزون بر ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی، در زمینه ارزآوری نیز نقش‌آفرین خواهند بود.

تخفیف خوراک در انتظار واحدهای پتروشیمی سازنده بنزین

معاون وزیر نفت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از اعلام آمادگی ۴ الی ۵ متانول ساز برای مشارکت در طرح تولید بنزین از متانول خبر داد و گفت: پیش بینی ما این است که طی ۳.۵ الی ۴ سال آینده طرح MTG اجرایی شود.

ما به لحاظ فناوری، دانش فنی، لایسنس، کاتالیست و سازندگان مشکل نداریم و برای این واحدهای تولیدی تخفیف خوراک نیز در نظر خواهیم گرفت

وی یادآور شد: ما به لحاظ فناوری، دانش فنی، لایسنس، کاتالیست و سازندگان مشکل نداریم و برای این واحدهای تولیدی تخفیف خوراک نیز در نظر خواهیم گرفت.

شاهمیرزایی با اشاره به مساله ناترازی انرژی و خوراک، ادامه داد: مجتمع‌های گاز پایه پتروشیمی سال گذشته به خاطر ناترازی گاز، با وجود آنکه جز معدود کشورهای تولیدکننده بالای ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز هستیم و سال گذشته رکورد تأمین بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز در روز را داشتیم، به خاطر تقاضای بی‌رویه در بخش خانگی، شاید محدودیت‌هایی در تأمین گاز پتروشیمی‌ها بودیم.

بومی سازی تمامی کاتالیست ها در سال جاری

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره صادرات کاتالیست هم گفت: صادرات کاتالیست از جمله موفقیت هایی است که در سال ۱۴۰۱ به آن دست پیدا کردیم و در سال ۱۴۰۲ هم ادامه پیدا کرد.

زیر ساخت های لازم برای بومی سازی کاتالیست در کشور ما از سال ها پیش فراهم بوده اما از آن استفاده نشده بود، با تغییر جهت شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران شاهد توسعه این صنعت بودیم طوری که پیش بینی می شود در تا پایان این دولت تمامی کاتالیست ها بومی خواهد شد

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه زیر ساخت های لازم برای بومی سازی کاتالیست در کشور ما از سال ها پیش فراهم بوده اما از آن استفاده نشده بود، ادامه داد: با تغییر جهت شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران شاهد توسعه این صنعت بودیم طوری که پیش بینی می شود در تا پایان این دولت تمامی کاتالیست ها بومی خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران، تولید واقعی پتروشیمی ما در سال ۱۳۵۷ حدود ۱.۶ میلیون تن بود. بعد از انقلاب به دلیل جنگ امکان تحرک لازم برای صنایع پتروشیمی ایران وجود نداشت. اما امروز شش مجتمع پتروشیمی به بالای ۹۷ مجتمع افزایش یافته و از ۱.۶ میلیون تن محصول به ۹۶ میلیون تن رسیده‌ایم. امسال ان‌شاءالله از ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهیم کرد و این رکورد بی نظیر درصنعت پتروشیمی کشور محسوب می شود.

شاهمیرزایی اظهار اشت : در ۲۰ سال اخیر توجه بیشتری شده ولی لازم بود برنامه‌ریزی جدی‌تری برای جلوگیری از خام‌فروشی در دولت سیزدهم انجام می‌شد. بر این اساس برنامه ریزی فشرده‌ای صورت گرفت و حرکت سریعی برای افزایش ظرفیت صنعت پتروشیمی انجام شد.

صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری محصولات دانش بنیان

به گفته شاهمیرزایی در سال گذشته بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار محصولات دانش بنیان صادر کردیم که بخش عمده ای از آن مربوط به صادرات کاتالیست بوده است.

وی با اشاره به راهبردهای دولت در حوزه پتروشیمی، افزود: مهم‌ترین بخش راهبرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تکمیل توسعه زنجیره ارزش و حمایت از دانش‌بنیان‌ها، ساخت داخل و بومی‌سازی کاتالیست‌هاست.

کد خبر: ۲۸۸٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha