۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
سود صفر اردبیل از تولید مازاد برق/ انرژی پاک هم سودآفرین نشد
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

سود صفر اردبیل از تولید مازاد برق/ انرژی پاک هم سودآفرین نشد

اردبیل- اردبیل سه برابر مصرف خود، برق تولید می‌کند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد سود اقتصادی به لحاظ این تلاش مستمر عاید این استان کم برخوردار نمی‌شود.

ونوس بهنود؛ بازار: چند سالی است که اردبیل در تأمین نیاز برقی خود بدون وابستگی به استان‌های دیگر عمل کرده است. راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید به‌ویژه در بخش انرژی‌های پاک نیز به لیست بلند تولید استان افزوده است. اما انرژی تولیدی چقدر در سود اقتصادی این استان مؤثر است و آیا انتقال برق از اردبیل به سایر استان‌ها و کشور جمهوری آذربایجان توانسته عایدی برای این استان داشته باشد؟

پاسخ به این سؤال چندان امیدبخش نیست. نه‌تنها در بخش انرژی تولیدی از سوخت کارنامه موفق اردبیل همراه با سودآفرینی نیست بلکه در بخش انرژی‌های پاک نیز درآمد چندانی نصیب استان نشده است.

حسین قدیمی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید دلیل این امر را می‌توان از جدول توزیع مصرف‌کنندگان استان احصا کرد.

* میزان تولید و مصرف برق در استان را تشریح کنید؟
در حال حاضر نیروگاه سبلان با ۶ واحد ۱۵۷ مگاواتی، ۹۴۵ مگاوات، نیروگاه مغان ۱۳ مگاوات، نیروگاه دیزلی اردبیل ۳۲ مگاوات که البته به دلیل فرسودگی تولید کمتری دارد، نیروگاه تولید پراکنده دی جی انگوت ۵.۶ مگاوات، نیروگاه خورشیدی(بخش خصوصی) ۲ مگاوات، دو توربین بادی در نیر و سرعین ۶۶۰ کیلووات و ۸ نیروگاه خورشیدی  ۵ کیلوواتی در کوثر و خلخال تولید می‌کنند.

میزان تولید درمجموع حدود ۱۰۰۰ مگاوات است. البته این رقم در زمان پیک تولید به ثبت رسیده است.

در بخش مصرف نیز ۳۷ درصد مصرف‌کنندگان استان اردبیل در بخش خانگی، ۱۶ درصد در بخش کشاورزی، ۲۴ درصد در بخش صنعتی، ۱۱ درصد عمومی و اداری و ۸ درصد تجاری و سایر مصارف قرارگرفته‌اند. در سال ۹۸ پیک مصرف استان ۳۷۰ مگاوات بعلاوه مصرف ۱۶ مگاواتی کارخانه سیمان محاسبه‌شده است.

در مقایسه تولید و مصرف می‌توان گفت استان اردبیل تقریباً سه برابر مصرف خود، برق تولید می‌کند.

* باوجوداینکه میزان تولید برق ما بالا است گاهی با کمبود و قطعی برق مواجه هستیم. این تناقض به چه دلیلی تجربه می‌شود؟
برق بعد از تولید وارد شبکه سراسری شده و نیاز استان‌ها تأمین می‌شود. انتقال برق نیز سراسری است و تمامی روند با دیسپاچینگ ملی کنترل می‌شود.

در فصل پیک‌بار از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریورماه که حدود ۳۰۰ ساعت در طول یک سال است ما با مشکل کمبود برق مواجه می‌شویم.

خوشبختانه سال گذشته مدیریت اضطراری بار و خاموشی نداشتیم و امسال هم از زمان آغاز پیک مصرف، با موضوع خاموشی مواجه نشدیم اما در سال ۹۷ موضوع مدیریت اضطراری تجربه شد.

در زمان پیک مصرف، شرکت توانیر برای هر استان سقف مصرف تعریف می‌کند و اگر کنترل نشود آن استان به مرحله قرمز می‌رود. امسال استان اردبیل تا به امروز در وضعیت سبز بوده است.

* با چه مشوق‌هایی میزان مصرف را مدیریت می‌کنید؟
سال گذشته با ۱۵۸ مشترک تفاهم‌نامه مدیریت مصرف برق منعقد کردیم و ۱۵ میلیارد ریال هم پاداش به این تعداد پرداخت شد.

امسال با هزار مشترک به میزان ۱۱۵ مگاوات، شامل ۲۶ مورد مولد خود تأمین، ۵۹ مورد سی ان جی، ۲۹ اداره، ۶۹۱ مشترک بخش کشاورزی و ۱۰۰ مشترک صنعتی قرارداد منعقدشده است  و تا ۵۰ میلیارد ریال پاداش پیش‌بینی‌شده است.

این مشترکان با رعایت الگوهای مصرف برق و کاهش مصرف در ساعات اوج، به شرکت توزیع کمک می‌کنند تا میزان مصرف را مدیریت کند و در مقابل شرکت توزیع نیز پاداشی به آن‌ها پرداخت می‌کند.

* همکاری کدام بخش از مشترکان در مدیریت مصرف به‌مراتب بیشتر است؟
از ۱۱۵ مگاوات، ۱۰۰ مشترک صنعتی با ۴۳ مگاوات است یعنی ۴۰ درصد صنایع با ما همکاری داشتند. سهم بعدی مربوط به بخش کشاورزی است اما سهم ادارات اندک است. در مقایسه با سایر بخش‌ها، صنعت همکاری بهتری دارد. ما نمی‌گوییم مشترک مصرف نکند بلکه در مقابل انتظار داریم درست و بهینه مصرف کند.

به‌عنوان‌مثال چاه‌های کشاورزی ۴ ساعت با ما همکاری می‌کنند و یک ساعت برق مصرف می‌کنند.

از مشترکان خانگی هم انتظار داریم که استفاده از وسایل پرمصرف خود را به ساعات غیرپیک انتقال دهند.

* قرار بود ادارات دولتی حداقل ۲۰ درصد از مصرف خود را از محل انرژی‌های پاک تأمین کنند. این طرح در اردبیل به کجا رسیده است؟
این طرح که مصوبه هیئت‌وزیران بوده یکی از مطالبات جدی ما است. در حال حاضر  ۲۴ دستگاه پنل خورشیدی با میزان تولید ۱۴۲ مگاوات در ادارات نصب‌شده است.

این تعداد شامل ۹ پنل اداره برق، یک پنل امور انتقال برق اردبیل، یک پنل اداره تعاون، ۳ پنل شهرک‌های صنعتی، ۲ پنل فنی و حرفه‌ای، یک پنل جهاد کشاورزی، یک پنل شیرخوارگاه بهزیستی، یک پنل اداره گاز، ۵ پنل پاسگاه‌های مرزی و یک پنل تصفیه‌خانه شهرک صنعتی است. امور عشایری نیز در حال راه‌اندازی ۳ پنل است.

* تولید سه برابر مصرف برق در اردبیل چه تأثیری برای استان دارد. آیا صرف هزینه و تولید برق در استان ثمره‌ای برای این منطقه داشته است؟
برق تولیدی وارد شبکه سراسری می‌شود. برای اینکه بتوانیم به سود اقتصادی برسیم باید مشترکان بخش کشاورزی و صنعتی ما افزایش یابد.

امسال که سال جهش تولید است قرار است برای دو واحد بزرگ تولیدی برق تأمین کنیم که هزینه انشعاب آن درآمد محسوب می‌شود.

از طرفی وقتی ما سه برابر مصرف، برق تولید می‌کنیم اگر زمانی میزان مصارف افزایش یابد و صنایع جدیدی دایر شود، می‌توانیم برق آن را تأمین کنیم. درعین‌حال به دلیل تولید بالای برق با کشور جمهوری آذربایجان تبادل انرژی‌داریم.

در مقاطعی از سال برق صادر می‌کنیم و در مقاطعی از آن‌ها برق می‌خریم.

ورود برق به شبکه در اقتصاد تأثیر ندارد اما زمانی درآمد ما زیاد می‌شود که به بخش صنعتی شدن برویم.

* مردم از تعرفه‌های برق ناراضی هستند. به اعتقاد شما نمی‌توان به دلیل تولید مازاد برق، قیمت‌ها را کاهش داد؟
قیمت تمام‌شده برق در کشور ۱۳۹۶ ریال برای هر کیلووات ساعت است. اما قیمت فروش ۸۶۷ کیلووات ساعت است. مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند و برق ارزان‌تر از هزینه تولید به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

این در حالی است که قیمت سوخت هم به نرخ دولتی محاسبه می‌شود و اگر به نرخ بین‌المللی باشد، قیمت تولید برق به‌مراتب بیشتر از این مبالغ خواهد بود.

برق سرمایه ملی است و باقیمت پایین حتی در مقایسه با سایر کشورها در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد و لازم است مردم با مدیریت مصرف در حفظ آن مشارکت کنند.

* پایشی از توانمندی استان برای دایر شدن نیروگاه‌های بادی و خورشیدی انجام‌شده بود. آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته را بیان کنید؟
شرایط نصب پنل‌های خورشیدی در همه جای استان فراهم است. ارتفاع بالا، دمای هوای مطلوب و پاک بودن هوای شهرها سه شرط لازم است که همگی در استان برقرار است.

از طرفی در استان اردبیل امتیاز معافیت از مالیات نیز برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی پیش‌بینی‌شده است. در مناطق جنوبی و مرکزی استان پتانسیل راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی به‌مراتب بیشتر است و ما از سرمایه‌گذاری‌ها استقبال می‌کنیم.

در حال حاضر یک پروژه در اردبیل- سه‌راهی صحرا با ۱.۵ مگاوات تولید، ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال وارد مدار می‌شود. پروژه دیگری با ۲۰۰ کیلووات در جاده اردبیل- مغان آماده بهره‌برداری است و یکی از واحدهای تولیدی نیز، راه‌اندازی نیروگاه با ظرفیت هفت مگاوات را درخواست کرده است.

کد خبر: ۲۸٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha