۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
کم آبی سد راه طرح اقدام ملی مسکن شد/ آبرسانی با تانکر به شهر کرمان
در جلسه شورای مسکن استان کرمان مطرح شد

کم آبی سد راه طرح اقدام ملی مسکن شد/ آبرسانی با تانکر به شهر کرمان

کرمان- در حالی طرح اقدام ملی مسکن در کشور در حال اجراست که کم آبی در بزرگترین استان کشور به حدی چالش برانگیز شده که این طرح ملی را تحت تاثیر قرار داده و امکان اجرای آن در برخی شهرهای استان وجود ندارد.

بازار؛ گروه استان ها: ظهر امروز جلسه شورای مسکن استان کرمان در استانداری کرمان برگزار شد و یکی از موضوعات اساسی مطرح شده در این جلسه مساله کم آبی بود، مشکلی که حالا بیش از گذشته رخ نموده و باعث شده آب رسانی به برخی مناطق شهر کرمان با تانکر انجام شود. حالا مسئولان می گویند در شرایط فعلی به دلیل کم آبی و عدم امکان تامین آب نمی توان طرح اقدام ملی مسکن را در برخی شهرهای استان از جمله شهر کرمان اجرا کرد.

استاندار کرمان در این جلسه به مشکل تامین آب اراضی پیشنهاد شده برای طرح اقدام مسکن ملی اشاره کرد و بیان داشت: در واقع باید بگویم که شهر کرمان آب ندارد ضمن این که برای شبکه آبرسانی در شهر کرمان به ۲۴۰ میلیارد تومان برای احداث لوپ و ۷۰ میلیارد تومان برای مخزن نیاز داریم.

فعلا با تخصیص اراضی برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای کرمان، سیرجان و بردسیر مخالف هستم تا جلسه کارشناسی برگزار شود

محمدجواد فدایی با اشاره به این که شهر کرمان دارای مشکل جدی در زمینه آب است، افزود: با این که امسال میزان بارندگی از متوسط بلندمدت حدود ۳۰ درصد بیشتر بوده اما در رده ۲۶ کشور قرار گرفته‌ایم.

۱۳ شهر استان کرمان با کمبود آب مواجه اند
وی گفت: از ۸۲ شهر استان ۱۳ شهر دارای مشکل آب هستند که عمده مشکل مربوط به شهرهای سیرجان رفسنجان جیرفت و بم است و برای بقیه شهرها باید تصمیم اساسی گرفته شود.

فدایی با بیان این که تنها با شعار نمی‌شود کاری را پیش برد، تصریح کرد: سال گذشته هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان طرح عمرانی داشتیم که کمتر از ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است.

وی گفت: فعلا با تخصیص اراضی برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای کرمان، سیرجان و بردسیر مخالف هستم تا جلسه کارشناسی برگزار شود.

اختصاص ۹.۱ هکتار زمین به طرح اقدام ملی مسکن در کرمان
مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان هم در این جلسه گفت: در حال حاضر در مراحل مختلف ثبت نام در کل استان ۴۴ هزار و ۳۳۳ نفر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۶۹۷ نفر از طریق آموزش و پرورش و وزارت دفاع به راه و شهرسازی معرفی شده‌اند.

از تعداد افراد ثبت نام شده ۲۹ هزار و ۸۷۶ نفر از شمال استان و سه هزار و ۸۵۳ نفر هم از جنوب استان بوده که از این تعداد تاکنون ۱۱ هزار و ۵۲۳ نفر واجد شرایط هستند

علی حاجی‌زاده یادآور شد: از تعداد افراد ثبت نام شده ۲۹ هزار و ۸۷۶ نفر از شمال استان و سه هزار و ۸۵۳ نفر هم از جنوب استان بوده که از این تعداد تاکنون ۱۱ هزار و ۵۲۳ نفر واجد شرایط هستند ضمن اینکه احراز شرایط همچنان ادامه دارد.

حاجی‌زاده گفت: تاکنون ۲۱۴ هکتار به طرح اقدام ملی مسکن اختصاص داده شده که به صورت کارگزاری به بنیاد مسکن واگذار می‌شود که بر اساس تراکم شهرهای مختلف برای ۱۰ هزار و ۲۴۱ واحد در نظر گرفته شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان یادآور شد: در شهر کرمان ۹.۱ هکتار زمین به طرح اقدام ملی مسکن داده شده که دو هزار و ۹۹۱ نفر واجد شرایط هستند.

حاجی‌زاده گفت: ثبت‌نام شوندگان مرحله دوم و سوم در حال بررسی و پالایش هستند ضمن این که بنیاد مسکن برای طبقات کم درآمد برآورد کرده که قیمت یک متر مربع ساختمان حداقل سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد که به عنوان یک پایه قیمتی معین شده است.

شهر کرمان آب ندارد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان هم در این جلسه با اشاره به این که در ۱۶ استان کشور طرح اقدام ملی مسکن در حال انجام است، گفت: در استان کرمان هنوز در حال انجام اقدامات اولیه هستیم.

سید مصطفی آیت‌اللهی موسوی به مشکل تامین آب شهر کرمان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برای اراضی پیشنهاد شده در طرح اقدام ملی مسکن شهر کرمان با مشکل تامین آب مواجه هستیم.

در حال حاضر در شهرک مطهری و منطقه سیدی شهر کرمان مشکل کمبود آب داریم و آب رسانی با تانکر انجام می شود

وی با بیان اینکه کسی مخالف اجرای طرح اقدام ملی مسکن نیست اما در واقع در کرمان فعلاً آب نداریم، یادآور شد: در حال حاضر در شهرک مطهری و منطقه سیدی مشکل کمبود آب داریم و آب رسانی با تانکر انجام می شود؛ این در حالی است که در کرمان آب محدودی داریم و با تخصیص اراضی به طرح اقدام ملی مسکن با این شرایط مخالف هستم.

موسوی آیت‌اللهی اظهار داشت: ما آمادگی داریم برای شهرهایی که با مشکل آب مواجه هستیم با برگزاری جلسات تخصصی و رفع موانع موجود برای اجرای طرح ملی مسکن اقدام کنیم ضمن اینکه راه و شهرسازی به وزارتخانه اعلام کند در کرمان مشکل تامین زمین داریم همچنین بافت‌های فرسوده تملک و خریداری شود تا کار ساخت و ساز جدید در آنها آغاز شود.

طرح اقدام ملی مسکن در بافت فرسوده اجرا شود
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در شورای مسکن استان کرمان بیان داشت: طی سال‌های گذشته دولت مجوزی در خصوص احداث پروژه‌های جدید نداده است؛ ضمن اینکه در این شرایط نباید انتظار داشته باشیم که طرح جدیدی افتتاح شود.

جعفر رودری گفت: بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که در بهترین حالت باید بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی به این پروژه‌ها تخصیص یابد.

وی یادآور شد: هر اقدامی در خصوص دریافت اعتبارات در قالب طرح تنش آبی یا پروژه جدید باید تعریف شود.

کد خبر: ۲۸٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha