۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
تحلیل بنیادی؛ فملی نمادی قابل اعتماد
تحلیل نمادهای بورسی؛

تحلیل بنیادی؛ فملی نمادی قابل اعتماد

بررسی بنیادی فملی نشان می‌دهد که این شرکت در آینده دارای رشد متعادل و خوبی است.

بازار، در ادامه تحلیل بنیادی نمادهای مختلف بورس امروز به تحلیل شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد فملی پرداختیم. از وظایف این شرکت، استخراج و بهره برداری از معادن مس، تولید محصولات پر عیار سنگ معدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول هشت میلیمتری است.


در ۱۲ تیر ماه ۱۳۵۱، شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان، تشکیل و در سال ۱۳۵۵ به شرکت ملی صنایع مس ایران که در برگیرنده کلیه فعالیتهای معادن مس کشور است تغییر نام داد.
عمده محصولات صادراتی این شرکت کاتد مس، کنسانتره مس، کنسانتره فلزات گرانبها و اکسید مولیبدن است که دارای ارزش زیادی در بیش کشورها دارد در نتیجه با افزایش قیمت ارز در کشور میزان ارزش سهام آن در داخل افزایش پیدا می‌کند.
قیمت مس در جهان با شیوع ویروس کرونا از ۶۱۴۰ دلار به۴۰۰۰ دلار هم کاهش یافت اما این قیمت پایدار نماد و اکنون با ۶۰۰۰دلار بر تن به فروش می‌رسد. انتظار می‌رود که با افزایش تحریم‌ها میزان فروش این محصول کاهش پیدا می‌کند اما بر اساس آمار میزان صادرات شرکت در سال ۹۷ به دلیل از سرگیری تحریم‌ها کاهش یافته ولی در سال۹۸  به روند قبلی خود برگشته است به گونه‌ای که صادرات سهم حدود ۵۰ درصدی در مجموع سال ۹۸ داشته است.

بررسی ترازنامه مالی این شرکت می‌تواند نگاه روشن‌تری از آینده این نماد به ما می‌دهد.سود خالص این شرکت در سال ۹۸ حدود ۱۲هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال ۹۷ حدود دو برابر شده است. پیش‌بینی شده که در سال ۹۹ این رقم به ۱۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد که نشان از رشد سود خالص شرکت می‌دهد. درآمد هر سهم EPS برای سال ۹۷، ۷۰۶ ریال و برای سال گذشته ۱.۲۱۳ ریال و برای سال جاری ۱.۴۲۰ ریال در نظر گرفته شده است. جالب است که بدانید میزان فروش این شرکت در سال ۹۸ دو برابر سال ۹۷ بوده  که برای سال ۹۹ پیش‌بینی کردن که بیش از ۲۰ درصد به فروش این شرکت اضافه شود.

با فرض اینکه در سال ۹۹ قیمت مس در جهان ۹ درصد افزایش پیدا کند و قیمت دلار برای سال ۹۹، رشد ۴۰ درصدی داشته باشد درآمد شرکت حدود ۳۰درصد رشد می‌کند اما از یک سوی دیگر تمام هزینه‌های شرکت ۳۰درصد رشد خواهد داشت در نتیجه مشاهده می‌کنیم که آنچه در روند افزایش سهام این شرکت بیش از حد دخالت داخل قیمت جهانی مس بوده است. با این روند برای سال ۹۹به دلیل افت قیمت جهانی تغییرات خاصی نسبت به سال ۹۸ نخواهیم داشت اما سال ۱۴۰۰ با توجه به افزایش قیمت مس در جهان رشد محسوسی در این شرکت خواهیم داشت.


این نماد با میانگین حجم ماه ۹۹ میلیون واحد و ارزش بازار ۴۲ هزار میلیارد تومان دارای قدرت نقدشوندگی خوبی است. نسبت قیمت به درآمد این شرکت در ماه جاری ۲۸ در نظر گرفته شده که این رقم در ماه‌های بعدی کاهش پیدا می‌کند که نشان از ارزش بالای سهام و همچنین سود دهی خوب شرکت است.

این شرکت بعد از یک ریزش سنگین از اواسط اردیبهشت ماه تا اوایل خرداد به دلیل کاهش قیمت جهانی مس، روند صعودی شدیدی به خود گرفته است. ارزش کنونی این سهام ۱۷.۶۹۹ ریال است که طی ۱۰ روز گذشته حدود ۳درصد رشد داشته است.

  نکته قابل توجه‌ای که در در نمودار تطبیقی قیمت و روند سودآور این نماد اگر شرکت در بلند مدت وابستگی به گزارشاتی داشته که در داشته است. این شرکت به شدت وابسته به معاملات هر دو گروه حقیقی و حقوقی است و هیچ کدام نمی‌توانند به تنهای بر روی سهام این شرکت تاثیرگذار باشند. سهام شناور  این شرکت در ماه آخر صفر است و این خبر خوشی برای دارندگان سهام است، یعنی اینکه سهامداران تمایل به فروش سهم خود ندارند و در نتیجه بر ارزش سهام این شرکت تاثیر ندارند.  این شرکت با نسبت ارزش بازار یک سهم به ارزش دفتری ۱۰.۰۴ است که نشان می‌دهد ارزش بازار این سهم بیش از ۱۰ برابر ارزش دفتر آن است می‌تواند برای تمام سهامداران قابل اطمینان باشد.
بر اساس مجموع این اطلاعات نماد فملی یکی از نمادهای بسیار عالی برای سرمایه‌گذاری است. این نماد برای تمام گروه‌ها و افراد که به دنبال سود کم ریسک هستند پیشنهاد می‌شود.

کد خبر: ۲۸٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha