۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
مصوبه شورای اقتصاد درباره اسقاط یک میلیون دستگاه بخاری نفتی و گازی

مصوبه شورای اقتصاد درباره اسقاط یک میلیون دستگاه بخاری نفتی و گازی

شورای اقتصاد موافقت کرد که به منظور حمایت از تولید بخاری‌های گازسوز هرمتیک هوشمند از طریق ایجاد تقاضا برای تولید انبوه محصولات تولیدکنندگان داخلی و حمایت از مصرف‌کنندگان از طریق کاهش قیمت بخاری‌ها، از تسهیلات موضوع این مصوب برخوردار شوند.

 به گزارش بازار به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، هدف از اجرای طرح، جایگزینی و اسقاط یک میلیون دستگاه بخاری گازی‏/نفتی مرسوم با بخاری‌های گازسوز کم‌مصرف به منظور کاهش مصرف حامل‌های انرژی است.

به موجب این مصوب، بازپرداخت به سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی منوط به کاهش قیمت نهایی محصول تحویلی به مصرف‌کنندگان نهایی، متناسب با اجرای طرح و با اعلام شرکت‌های تابعه وزارت نفت و تایید وزارت نفت، از سوی شرکت‌های مذکور بر اساس قوانین بودجه سنواتی و از محل منابع حاصل از صادرات سوخت صرفه‌جویی شده تا سقف تعهدات ۲۰۴ میلیون دلار یا معادل ریالی آن به نرخ روز ارز حواله در بازار ثانویه ارز سامانه نیما اعلامی از طریق سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) در زمان بازپرداخت یا سایر ارزها، به ازای هر بخاری ۲۰۴ دلار در ۱۲ قسط ۱۷ دلاری پرداخت هر سه ماه یک‌بار بعد از نصب انجام خواهد شد.

بر اساس این مصوب، در صورت مشارکت بانک‌ها به عنوان سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی موضوع این مصوب، بازپرداخت اصل و فرع تسهیلات ارائه شده با نرخ سود ارزی و ریالی به ترتیب معادل نرخ سود تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی و نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار توسط شرکت‌های تابعه وزارت نفت از محل منابع اشاره شده در این بند تضمین و بازپرداخت می‌شود.

این مصوب تصریح می‌کند که در قبال تحویل و نصب هر دستگاه بخاری جایگزین، یک دستگاه بخاری گازی‏/نفت‌سوز مرسوم با اولویت طول عمر بالا اسقاط می‌شود و مسئولیت اسقاط بخاری‌های فرسوده بر عهده سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی است.

مصوب مذکور تأکید می‌کند که اولویت جایگزینی با بخاری‌های مدارس سراسر کشور به ویژه مناطق محروم یا سردسیر است و وزارت آموزش و پرورش مکلف است از طریق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، حداکثر طی سه سال، جایگزینی بخاری‌های فرسوده را با انواع بخاری‌های موضوع این مصوبه انجام دهد.

گفتنی است که در صورت امکان افزایش تولید بخاری‌های هرمتیک، با پیشنهاد وزارت نفت و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور دوره اجرا و بازپرداخت پیش بینی شده در جدول ذیل می‌تواند کاهش یابد.

این مصوب از سوی دکتر محمدباقر نوبخت معاون ریس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برای اجرا به وزارت نفت ابلاغ شد.

کد خبر: ۲۸٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha