۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
نزدیک شدن مجدد قیمت مس به کانال ۱۰ هزار دلاری!
پیش بینی گلدمن ساکس از آینده بازار مس چیست؟

نزدیک شدن مجدد قیمت مس به کانال ۱۰ هزار دلاری!

با افزایش گمانه زنی ها در خصوص آخرین وضعیت اقتصادی آمریکا و افزایش فشار بر فدرال رزرو برای آغاز هر چه سریعتر فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی، فلز پر طرفدار مس بار دیگر به کانال ۱۰ هزار دلاری خود نزدیک شد.

بازار؛ گروه بین الملل: با افزایش گمانه زنی ها در خصوص آخرین وضعیت اقتصادی آمریکا و افزایش فشار بر فدرال رزرو برای آغاز هر چه سریعتر فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی، فلز پر طرفدار مس بار دیگر به کانال ۱۰ هزار دلاری خود نزدیک شد.

مس که روز سه شنبه هفته گذشته موفق به عبور از عدد ۱۰ عزار دلار شده و بازارهای مالی جهانی را شگفت زده کرده بود، پس از اصلاح قیمت و بازگشت به کانال ۹ هزار دلاری، بار دیگر روز جمعه و در زمان تنظیم این گزارش به قیمت ۱۰ هزار دلار نزدیک شده است. اما سوال اینجاست که چه عامل منجر به بازگشت قیمت این فلز اساسی به سمت محدوده ۱۰ هزار دلاری شده است؟

آمار نگران کننده اقتصاد آمریکا و افزایش فشار بر فدرال رزرو

تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره بانکی از اواخر سال ۲۰۲۲ را می توان تصمیمی موفق در زمینه کنترل رشد تورم در این کشور دانست. با افزایش تدریجی نرخ بهره بانکی در آمریکا و رسیدن سود سپرده دلاری به رقمی بین ۵.۲۵ الی ۵.۵ درصد در بانک های آمریکایی، بسیاری از دارایی های نقدی سرمایه گذاران به سمت بانک ها گسیل شده و در نهایت، رشد نقدینگی مهار شد. اما مشکلی که در حال حاضر اقتصاد آمریکا با آن دست و پنجه نرم می کند، شاخص هایی چون میزان بیکاری و اشتغالزایی است که همچنان ضعیف و نگران کننده به نظر می رسند. دلیل اصلی چنین وضعیتی نیز مشخص است: افزایش نرخ بهره بانکی.

نزدیک شدن مجدد قیمت مس به کانال ۱۰ هزار دلاری!

در حقیقت، با افزایش نرخ بهره بانکی، سرمایه گذاران بسیاری ترجیح دادند به جای سرمایه گذاری پر ریسک در فضای اقتصادی سال ۲۰۲۳، دارایی های خود را به صورت «دلار امن» در بانک های آمریکا سپرده گذاری کرده و علاوه بر رهایی از ریسک بالای سرمایه گذاری در آن زمان، سود مطمئنی نیز دریافت نمایند. میزان استقبال از افزایش نرخ بهره بانکی در آمرکیا تا حدی بود که حتی سرمایه گذاران بزرگی چون «ورن بافت» نیز بارها تاکید کرد که بخش عمده ای از سهام خود در شرکت های مختلف را نقد کرده و آن را در بانک های آمریکایی سپرده گذاری کرده است.

در حقیقت سرمایه مورد نیاز برای تولید و اشتغالزایی بیشتر در کاخانه ها و واحدهای تولیدی آمریکا، به ناچار و به سبب کنترل تورم بی سابقه در این کشور به سمت بانک ها سوق پیدا کرده و همین امر منجر به تضعیف بازار کار و تولید در آمریکا شده است. اکنون فدرال رزرو تا حد زیادی تحت فشار قرار گرفته تا میزان نرخ بهره بانکی را به صورت پلکانی کاهش دهد. هرچند، این نهاد مالی آمریکا پیشتر نیز قصد دائمی کردن سیاست افزایش نرخ بهره بانکی و نگه داشتن آن در مقادیر بالا را نداشت؛ اما دلیل تعلل جروم پاول رئیس فدرال رزرو و کمیته بازار آزاد فدرال برای به تعویق انداختن زمان آغاز کاهش نرخ بهره بانکی به دلیل نگرانی از بازگشت احتمالی تورم است.

به هر حال، روند کاهش نرخ بهره بانکی فرآیندی است که به گفته منابع خبری آمریکایی و فدال رزرو، حتما باید از نیمه نخست یا دوم سال جاری میلادی آغاز شود. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی نشریه های آمریکا، فرآیند آغاز کاهش نرخ بهره بانکی در این کشور از اواخر ماه جولای یا سپتامبر کلید خواهد خورد. آغاز این فرآیند، به معنای بازگشت بخش مهمی از سرمایه عظیم سپرده گذاری شده در بانک ها به سمت بخض های تولیدی و صنعتی خواهد بود که همین امر، یکی از دلایل مهم حرکت قیمت مس در کانال صعودی است.

افزایش تقاضای جهانی برای مس

مهمترین فاکتور تاثیرگذار بر هر بازاری، میزان عرضه و تقاضای واقعی آن است. مس به عنوان فاکتور اصلی تاثیر گذار در انرژی سبز و همچنین بسیاری از محصولات صنعتی جدید مانند خودروهای برقی، طی ماه های گذشته از رشد قیمت و تقاضای بسیار چشمگیری برخوردار بوده است. از سوی دیگر، شرایط روانی حاکم بر بازار مس نیز وضعصیت بسیار خوبی داشته و نگاه سرمایه گذاران به این بازار، علیرغم شرایط نسبتا ناپایدار اقتصاد جهانی، مثبت است.

بر خلاف بسیاری از بازارهای دیگر، سرمایه گذاران بورس های بزرگ جهانی نگاهی کاملا مثبت به مس دارند. ورود هر چه بیشتر خودروها و موتور سیکلت های برقی و همچنین، ساخت باتری های نسل جدید با توان شارژدهی بالا، منجر به سرمایه گذاری بیشتر فعالان اقتصادی در بازار مس شده است. از سوی دیگر، تعداد عرضه کنندگان جهانی مس (شرکت های معدنی) علیرغم افزایش تقاضا برای بازار مس، نسبتا ثابت باقی مانده که دلیل آن، هزینه های سنگین ساخت واحدهای معدنی جدید در بخش استخراج مس است. لذا، به گفته گروه BHP، عمده سرمایه گذاران ترجیح می دهند تا سرمایه خود در بازار مس را عمدتا به سمت واحدهای تولیدی موجود هدایت نمایند تا تاسیس واحدهای استخراج یا پالایش جدید. همین عامل نیز باعث شده تا ارزش سهام شرکت های معدنی تولید کننده مس علیرغم رشد تقاضا برای آنها، همچنان روندی صعودی به خود بگیرد.

در حقیقت، سرمایه گذاری در بازار مس را می توان به دو بخش سرمایه گذاری در خرید محصول و حرکت به سمت خرید سهام شرکت های تولید کننده محصولات مس تقسیم کرد که البته در هر دو صورت، وضعیت به سود بازار مس و قیمت محصولات تمام خواهد شد.

پیش بینی گلدمن ساکس از آینده بازار مس

هلدینگ بزرگ مالی و بانکی گلدمن ساکس در تازه ترنی ارزیابی خود از بازار مس اعلام کرده است که میزان تقاضا برای این فلز اساسی همچنان رو به افزایش است. این هلدنیگ همچنین پیش بینی کرده که آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا، می تواند قیمت مس را به صورت ثابت در کانال پنج رقمی قرار داده و بر جذابیت جهانی آن برای سرمایه گذاران بیفزاید.

نزدیک شدن مجدد قیمت مس به کانال ۱۰ هزار دلاری!

بر اساس پیش بینی این هلدینگ، قیمت هر تن مس می تواند طی سال جاری تا بالای ۱۲ هزار دلار افزایش یابد که این به معنای افزایش قیمت دستکم ۲۰ درصدی نسبت به مقادیر فعلی است؛ افزایش قیمت که تصور آن برای فلزات گرانبهایی هچون طلا در شرایط فعلی دشوار است.

گلدمن ساکس همچنین معتقد است که سایر فلزات اساسی بازار که مانند مس موفق به آغاز فرآیند افزایش قیمت نشده اند نیز به احتمال زیاد از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴، حرکت صعودی خود را آغاز خواهند کرد.

کد خبر: ۲۸۶٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha