۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
عرضه نان با قیمت های مختلف در کردستان ادامه دارد| قیمت مصوب تنها روی کاغذ
بازار گزارش می دهد؛

عرضه نان با قیمت های مختلف در کردستان ادامه دارد| قیمت مصوب تنها روی کاغذ

سنندج- عرضه نان با قیمت های مختلف در استان کردستان همچنان ادامه دارد و هر خبازی بر اساس سلیقه خود نرخی برای نان تعیین کرده و آن را عرضه می کند و مسئولان هم همچنان وعده نظارت می دهند.

بازار؛ گروه استان ها: عرضه نان با قیمت های مختلف در استان کردستان به ویژه شهر سنندج در حالی ادامه دارد که مسئولان همواره از نظارت خبر می دهند ولی در واقعیت فعلا خبری از این نظارت در میان نیست.

طی چند سال اخیر و به دنبال اجرایی کردن طرح هدفمندی یارانه ها، قیمت اقلام مختلف از جمله نان نیز دچار تغییر شد و بر اساس فرمول ارائه شده از سوی سازمان های مسئول و متناسب با قیمت آرد، نان نیز با قیمت های مختلفی به مشتری عرضه می شود.

قیمت نان سنگک در سنندج بیشتر از تهران است

در حالی که دو سال است به صورت رسمی قیمتی در تغییر نان در استان کردستان اعمال نشده است ولی در حال حاضر در سنندج نان سنگک با حداقل سه قیمت مختلف به مشتری عرضه می شود و حتی قیمت آن از تهران نیز گرانتر است.

در حالی که در جلسه اخیر شورای آرد و نان استان کردستان در حالی قیمت نان ویژه آزادپزها اعلام شد که طی دو سال اخیر نان سنگک با قیمت بیش از آنچه که مسئولان استانی اعلام کرده اند، عرضه می شود و خبری در نظارت سازمان های مسئول نیز در میان نیست.

در دو سال اخیر قیمت نان سنگک بدون هیچ گونه افزودنی در شهر سنندج با قیمت هر قرص نان ۱۲ هزار تومان عرضه می شد و این قیمت در نانوایی های مستقر در رستوران ها حتی بیشتر هم می شد و در صورت افزودن کنجد این قیمت به بالای ۱۵ هزار تومان برای هر قرص نان می رسد.

قیمت عرضه نان بربری نیز در سنندج داستان عجیبی دارد و این قیمت در خبازی های مختلف نیز متفاوت بود در حالی که قیمت دولتی آن هزار ۵۰۰ تومان اعلام شده بود ولی این میزان به هیچ عنوان رعایت نشده و قیمت هر نان در خبازی های دولتی به دو هزار ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و در صورت افزودن کنجد به آن این قیمت حتی به بالای پنج هزار تومان هم می رسید.

عرضه نان با قیمت های مختلف در کردستان ادامه دارد| قیمت مصوب تنها روی کاغذ

قیمت هر نان بربری در خبازی های آزادپز یا دارای نان یارانه های نوع ۳ نیز با قیمت بالاتری عرضه می شد و در حالی که در جلسه اخیر شورای آرد و نان قیمت این محصول تعیین شده بود که این قیمت طی سال گذشته و امسال بیش پنج هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار تومان عرضه می شد.

قیمت نان یارانه ای در کردستان افزایش می یابد

علی نوری معاون هماهنگی اقتصادی استاندار کردستان در جلسه اخیر مسئولان ادارات و سازمان های دولتی با مسئولان اتحادیه خبازی های استان، اظهار کرد: بر نظارت بهتر بر بازار عرضه نان در استان کردستان تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه معدود استان هایی امسال قیمت نان را افزایش داده اند، بیان کرد: نان یارانه ای نوع سوم نیاز به ساماندهی داشت که این مهم در دستور کار قرار گرفت ولی این بیانگر بی‌ توجهی به نام یارانه ای نوع یک و ۲ نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان یکی از مباحث مهم را وجود کیفیت در نان خواند و یادآور شد: در سنندج مردم از کیفیت نان رضایتی ندارند لذا باید خبازان به این مسئله اهمیت دهند.

نوری با بیان اینکه نگاه منطقی در همه مسائل باید داشته باشیم و نمی توان متفاوت با بازار عمل کرد، اعلام کرد: امسال قیمت نان های یارانه ای درجه یک و ۲ هم افزایش می یابد ولی هنوز زمان آن مشخص نشده است.

در ادامه این نشست و بعد از گزارش دستگاه ها و سازمان های مسئول قیمت هر قرص نان لواش ماشینی با ۱۶۰ گرم چانه ۲۴ هزار ریال، بربری با ۴۵۰ گرم بدون کنجد ۷۹ هزار ریال، سنگک با ۴۵۰ گرم وزن به قیمت ۹۷ هزار و ۵۰۰ ریال و هر قرص تافتون سنتی هم به قیمت ۴۸ هزار ریال از این به بعد باید عرضه شود.

آرد خبازی های آزادپز کردستان از بازار غیررسمی و قاچاق تامین می شود

در حالی که مسئولان از تثبیت قیمت ها در بازار نان استان کردستان خبر می دهند که مقایسه عرضه نان در سنندج مرکز استان در مقایسه با شهر تهران به عنوان مرکز کشور خیلی گرانتر است و در حالی که در سنندج سنگک بدون هیچ گونه افزودنی با قیمت هشت هزار تومان عرضه می شود این قیمت در سنندج ۱۲ هزار تومان است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص قیمت آرد عرضه شده برای خبازی های آزادپز در این استان، اظهار کرد: آردی که در اختیار خبازی های آزادپر قرار می گیرد قیمت برای هر کیلوگرم آن ۱۲۰ هزار ریال است و بنابراین دولت برای این نوع آرد هم یارانه پرداخت می کند و مسئله به نام آرد آزاد معنی ندارد.

عرضه نان با قیمت های مختلف در کردستان ادامه دارد| قیمت مصوب تنها روی کاغذ

جمال صالحی با بیان اینکه میزان مصرف خبازی های آزادپز در استان کردستان از بازار غیررسمی تهیه می شود، یادآور شد: نانوایی های نوع سه تنها چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم آرد از ما دریافت کرده‌اند و این نشان می‌ دهد این خبازی‌ ها آرد مورد نیاز خود را به گونه دیگری تامین می‌کنند.

در حالی که چند روز از اعمال قیمت های جدید برای خبازی های آزادپز استان کردستان می گذرد ولی همچنان قیمت ها بالاتر از میزان اعلام شده است و خبری از نظارت مسئولان در میان نیست.

قیمت نان سنگک، بربری، نان های محلی و ... همچنان در کردستان بر اساس سلیقه تعیین می شود و گویا از قیمت های مصوب بر روی کاغذ در جلسات مسئولان تا واقعیت های بازار در استان فاصله بسیار است و فعلا خبری از نظارت ها در میان نیست.

طی یک دهه اخیر نرخ تورم در استان کردستان بالاتر از میانگین کشوری است و در طول این ۱۰ سال کردستان همواره در رتبه استانهای اول کشور در زمینه نرخ تورم و افزایش قیمت ها قرار دارد و نمونه این وضعیت را می توان در تفاوت قیمت نان در کردستان با تهران و سایر استانهای همجوار نیز به راحتی مشاهده کرد.

کد خبر: ۲۸۶٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • یه دونه ر داره IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      0 0
      حقوق کارگر نونوایی چند برابر شده و دولت از نانوا توقع سوبسیت داره که از زمین به آسمون نمیباره
    • امیر IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 0
      طرحدهوشمندسازی نان اشتباهی است که دولت همچنان اسرار در ادامه دادن آن است نانوایی که زحمت کش است و فقط نان پخت می کند زیر فشار است و نانوایی دیگر بدون پخت نان با ۴۰تا۵۰تا کارت عابر که در اختیار دارد با تراکنش‌های سوری هم کمک هزینه از دولت دریافت می کند و هم سهمیه آرد خود را در بازار آزاد بفروش می‌رساند