۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
رقابت دولت با بخش خصوصی در بازارهای خارجی | تولیدات کشور خام فروشی می شود
تاجر و بازرگان حوزه CIS:

رقابت دولت با بخش خصوصی در بازارهای خارجی | تولیدات کشور خام فروشی می شود

گرگان- کلوی، تاجر و بازرگان حوزه CIS گفت: دولت با خام فروشی منابع ملی کشور به رقیب جدی بخش خصوصی در بازارهای خارجی تبدیل شده است.

متین کلوی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: دولت در شعارهای خود همواره مخالف خام فروشی بود و بخش خصوصی را از این اقدام بخصوص در بازارهای خارجی منع می کرد اما متاسفانه درحال حاضر با این مشکل مواجه هستیم که خود دولت درحال خام فروشی مواد اولیه بخصوص آهن و پتروشیمی در بازارها است.

تاجر و بازرگان حوزه CIS افزود: دولت با خام فروشی به شرکت های خصوصی اجازه نمی‌دهد تا محصولات نهایی خود را صادر کنند و رقابت ضرردهی برای آنها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: هم اکنون خام فروشی مفتول مس در ترکیه درحال انجام است که این موضوع باعث شده تا نتوانیم محصولات نهایی خود را در کشور های فدراسیون روسیه عرضه کنیم.

کلوی اظهار کرد: شرکت های وابسته به دولت درحال خام فروشی هستند و از طرفی تعهدات ارزی و نحوه خرید آنها با شرکت های خصوصی متفاوت است؛ این موضوع برای شرکت خصوصی ضررده شده است‌.

وی بیان کرد: دولت یک رقابت شدید به ضرر تولید کنندگان داخلی ایجاد کرده است که در نهایت تاثیر مثبتی بر بازار نخواهد گذاشت.

تاجر و بازرگان حوزه CIS اظهار کرد: در کشورهای دیگر سیستم حمایت از تولید کنندگان خیلی متفاوت است؛ تولید کننده زمانی که در بازار سرمایه‌گذاری می‌کند، در مراحل بعد تنها مدیریت را عهده‌دار می‌شود و حمایت‌های مالی و پیدا کردن بازارهای هدف بر عهده دولت است.

هزینه دور زدن تحریم ها بر دوش بخش خصوصی

وی در رابطه با قوانین تعهدات ارزی ایران گفت: قوانین تعهدات ارزی فشار ۳۰ درصدی را به شرکت‌های خصوصی می‌آورند و هزینه دور زدن تحریمات آمریکا برای بخش خصوصی یک و دو دهم درصد است‌.

تاجر و بازرگان حوزه CIS گفت: همچنین هزینه دور زدن تحریم های داخلی که بعد از صادرات روی دوش بخش خصوصی فشار می‌آورد ۳۰ درصد است؛ این قوانین را بانک مرکزی اعمال می‌کند و مانع تولید و صادرات در کشور می‌شود.

وی بیان کرد: در مقایسه قانون تعهد ارزی دولت ایران با دولت ترکیه شاهد این موضوع هستیم که کشور ترکیه از صادر کنندگان ۳۰ درصد پول را برای رفع تعهد ارزی می‌گیرد و ۷۰ درصد پول باقی مانده برای صادر کنندگان است.

وی ادامه داد: دولت ترکیه آن ۳۰ درصد را هم با میانگین قیمت هفته گذشته به علاوه چهار درصد بازار آزاد از تولید کننده می خرد تا وی متضرر نشود.

تاجر و بازرگان حوزه CIS اظهار کرد: در کشور ایران موضوع کاملاً فرق می‌کند و به دلیل تحمیل تحریم ها تولید کننده با ضرر ۳۰ درصدی روبرو است.

کد خبر: ۲۸۵٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha