۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
رعایت دمای آسایش کولرهای گازی؛ صرفه جویی ۱۰ هزار مگاواتی برق برای شبکه و جلوگیری از قبوض سنگین
کارشناس صنعت برق مطرح کرد

رعایت دمای آسایش کولرهای گازی؛ صرفه جویی ۱۰ هزار مگاواتی برق برای شبکه و جلوگیری از قبوض سنگین

یک کارشناس صنعت برق گفت: استفاده از کولرهای گازی در کشور بسیار رواج یافته است و این در حالی است که مصرف برق کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی به‌ مراتب بیشتر است.

به گزارش بازار، علی رضایی با تاکید بر اینکه مصرف برق کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی تا ۸ برابر بیشتر است و بر این اساس مقرون به صرفه این است که در مناطق عادی از کولر آبی برای خنک کردم محیط استفاده شود، گفت: نکات ساده و در عین حال مهمی درباره نحوه استفاده از اسپلیت و داکت اسپلیت‌ها وجود دارد که شهروندان می‌توانند در صورت رعایت این نکات مصرف برق خود را به‌مراتب کاهش دهند.

وی در همین رابطه افزود: توجه به تنظیم "دمای آسایش" مکانیزمی قابل‌توجه برای صرفه‌جویی در مصرف برق این سامانه‌ها است و دمای آسایش یا آسایش حرارتی دمایی است که مهم‌ترین معیار در طراحی ساختمان بر اساس صرفه‌جویی در مصرف انرژی است و اگر به آن توجه نداشته باشیم با افزایش مصرف برق و افزایش قبض برق می‌شود.

رضایی در همین رابطه ادامه داد: یکی از راه‌های کاهش مصرف برق کولرگازی این است که اسپلیت خود را در دمایی تنظیم کنید که نقطه آسایش شما را فراهم کند. معمولاً دمای مناسب برای کولرهای گازی ۲۴ درجه سانتیگراد است و با تنظیم این دما کولرگازی سریع‌تر محیط را به آن دما رسانده، ترموستات آن عمل کرده و کمپرسور دستگاه خاموش می‌شود و در طول استفاده کمپرسور با کمترین کارکرد می‌تواند محیط را خنک کند.

این کارشناس صنعت برق بیان کرد: با رعایت دمای آسایش به دلیل اینکه تعداد دفعات خاموش شدن و استراحت کمپرسور دستگاه بیشتر می شود، تا ۵۰ درصد میزان مصرف کولر گازی کاهش می یابد و در صورت رعایت دمای آسایش توسط تمامی مشترکانی که کولر گازی استفاده می کنند، چیزی حدود ۱۰ هزار مگاوات در کل مصرف برق فصل گرم کشور صرفه جویی صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: به مشترکان دارای کولر گازی توصیه می کنیم برای کاهش فشار کمپرسور در صورت کثیف بودن فیلتر هوا و یا کندانسور به ‌صورت دوره‌ای فیلترها را عوض و یا تمیز کنند، چرا که فشار بیشتر به کمپرسور مساوی با مصرف برق بیشتر است و همچنین در صورت کثیف بودن فیلتر ذرات داخل آن به داخل کانال برگشته که باعث کاهش عملکرد و مشکلات فنی بیشتر در آینده خواهد شد.

این کارشناس صنعت برق تصریح کرد: تمیزی فیلتر دستگاه علاوه بر کاهش استهلاک کمپرسور و کاهش ۵ تا ۱۵ درصدی برق مصرفی دستگاه، مشکلات بهداشتی ناشی از خروج هوای آلوده را از بین می برد.

وی در ادامه به اقداماتی همانند سرویس دوره‌ای کولر گازی، تهیه ترموستات قابل‌برنامه‌ریزی و نصب کولر گازی در جای مناسب برای کاهش مصرف برق کولرهای گازی اشاره کرد و افزود: در هنگام خرید کولرگازی باید توجه داشت که محصول دارای اینورتر و برچسب انرژی A باشد تا میزان برق کمتری استفاده کند.

رضایی در رابطه با دیگر روش‌های ممکن برای کاهش مصرف برق از طریق سامانه‌های سرمایشی گفت: یکی از راه‌هایی که گرما به درون اتاق‌ها وارد می‌شود، پنجره‌هاست که با استفاده از پرده و ایجاد سایه می‌توان از ورود گرما به درون اتاق و درنتیجه ایجاد دمای آسایش بدون استفاده از وسایل سرمایشی، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.

وی افزود: در ساعت‌های شب که معمولاً هوا خنک است، با بازکردن پنجره می‌توان از هوای خنک بیرون به‌جای استفاده از وسایل سرمایشی استفاده کرد و از این طریق به کاهش هزینه برق کمک کرد.

این کارشناس صنعت برق در پایان سخنان خود بیان کرد: استفاده از انواع پنکه و به‌ویژه پنکه سقفی به دلیل ایجاد جریان هوا در اتاق، محیط را چهار درجه و یا بیشتر خنک می‌کند و این در حالی است که مصرف برق این نوع وسایل سرمایشی تنها به‌اندازه یک لامپ ۱۰۰ واتی است و می تواند جایگزین مناسبی برای کولرهای گازی به ویژه در مناطق عادی باشد.

کد خبر: ۲۸۵٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha