۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
فن سانتریفیوژ اس ام تهویه

فن سانتریفیوژ اس ام تهویه

فن سانتریفیوژ توسط یک مهندس نظامی در ارتش روسیه به نام ستوان الکساندر سابلو کف در سال ۱۸۳۲اختراع و ساخته شد.

فن سانتریفیوژ سروصدای کمی تولید میکند ،و قابل اعتماد است در ادامه توضیحات کلی در مورد انواع فن سانتریفیوژ و نکاتی که در هنگام خرید این محصول یک فرد باید در نظر بگیرد را برای شما ارائه خواهیم کرد .

فن سانتریفیوژ چیست

بهتره بدانیم که فن سانتریفیوژ یک سیستم عالی برای تهویه هوا است . که در صنایع های مختلف کاربردهای زیادی دارد، که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند .

این فن ها هوا را با فشار زیاد خارج کرده .واینکه فشار در این فن از همه بالاتر است .

این فن را با نام فن گریز از مرکز نیز می نامند زیرا جریان هوا در آن به وسیله نیروی گریز از مرکز جابجا می شوند . فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز یک دستگاه مکانیکی است برای حرکت هوا و یا سایر گازها در جهت و زاویه ۹۰درجه برای تهویه هوا است. و در جای دیگر، فن سانتریفیوژ یکی از بهترین فن های صنعتی نیز نامیده میشود چون آنها اغلب ارزانتر از فنهای دیگر هستند و از آنها در حمل و نقل و سیستم تهویه هوا برای ساختمانها و برج های اداری و مسکونی و حتی برای سیستم های کنترل هوای کثیف و آلوده بکار می روند که به این فن ها گاهی ((دمنده ))می گویند .

در صنعت دو نوع فن وجود دارد که به آنها ((فن سانتریفیوژ و فن آکسیال ))می گویند. باید بدانید که در فن سانتریفوژ حجم هوای خروجی در مقایسه با فن آکسیال کمتر است .

کاربرد فن سانتریفیوژ

امروزه فن سانتریفیوژ بخاطر طراحی ساده، هم به آسانی و هم از جهت محبوبیت در سطح بالایی برخوردار است، با سرعت بالا تولید می شود و همین امر باعث شده که هزینه تولید کاهش یابد .

فن سانتریفیوژ با توجه به پروانه ای که بکار رفته به ۳ قسمت تقسیم می شود.

فن سانتریفوژ با پروانه خم به سمت جلو: که دارای تعداد پره های زیاد و رو به جلو ، که در جهت چرخش پروانه قرار دارد. این فن ها دارای صدای بالا و بازدهی متوسط هستند .

در صنایع تهویه مطبوع و تهویه در ساختمان ها و برج های اداری و مسکونی که دارای هوای تمیز هستند بکار میروند .

فن های سانتریفوژ با با پروانه خم به سمت عقب:که دارای پره های کمتر و رو به عقب ، در جهت مخالف چرخش پروانه قرار دارند .

این فن ها ، توان واقعی محاسبه شده با توان فن را دارند و دارای صدای کمتر و بازدهی بالا هستند در صنایع نفت و پتروشیمی، خشک کردن، کوره ها و محیط هایی که هوای بسیار کثیف و آلوده دارند قرار می گیرند .

فن سانتریفوژ با پروانه شعاعی

فن سانتریفیوژ اس ام تهویه

که دارای پره هایی در جهت شعاعی قرار دارند و توان واقعی کمتر نسبت به توان محاسبه شده فن را دارند ،این فن در محیطهایی که برای خشک کردن ، و انتقال مواد جامد و جمع آوری گردو غبار و پاک کردن فضا بکار می رود، قرار می گیرند و از بازدهی پایین و صدای بسیار زیادی برخوردارند.

فن سانتریفیوژ در فضاهایی که دمای هوا بالا است و آلودگی هوا وجود دارد قابل استفاده است .

این فن از صنایع کوچک تا صنایع بزرگ کاربرد دارد .

کاربرد صنعتی دستگاه (دمنده یا مکنده ) در کارگاه یا کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد که وظیفه اصلی پروانه حلزونی یا فن سانتریفیوژ ،تخلیه گرمای اضافه و آلاینده های تولیدی از دستگاه های صنعتی در هوا است .

مثلاً. :در صنایع نفت و پتروشیمی از انواع هواکش های گریز از مرکز بر تخلیه هوای آلوده و اسیدی استفاده می کنند .

و کاربرد های مسکونی و شهری مثلاً از هواکش ها در جهت تخلیه هوای نامطبوع در آشپزخانه برای انتقال دود حاصل از آتش سوزی و در کارگاه ها و کارخانه ها از پاشش رنگدانه ها ، و دود حاصل از آپارتمان ها .

در داخل رستوران ها دود متصاعد شده از پخت و پز مورد استفاده ، قرار می گیرند .

اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم که این فن ها به منظور جمع کردن گرد و غبار و پاک سازی فضا ،انتقال مواد در یک مسیر حرکتی ثابت ، و به عنوان خنک کننده در محیط های صنعتی و برای خشک کردن و کوره ها مورد استفاده قرار می گیرند .
 

اجزای تشکیل دهنده فن سانتریفیوژ

اجزای داخلی فن سانتریفیوژ یا هواکش گریز از مرکز شامل : بخش های مانند ؛ دستگاه قفل کننده پروانه ،لوله تخلیه فن جفت ساز ، پروانه یا ا یمیلر ، هوز ینگ فن ، مکانیزم درایو ، داکت خروجی و ورودی هوا ، تشکیل شده که سه بخش اصلی آن شامل ((پروانه ، حلزونی ، و موتور)) است.

پروانه: یکی از قسمت های اصلی فن پروانه است که با چرخیدن موتور، هوا را در داخل حلزونی به جریان درمی آورد .

موتور: یکی از وظایف اصلی در پروانه را دارد که در هواکش گریز از مرکز ، ایجاد انرژی لازم برای دوران پروانه را مهیا میکند . موتور با فعال شدن ، باعث چرخش سریع پروانه می شود و هوا را جذب کرده و به سمت خروجی هدایت می کند.

شرکت اس ام تهویه تولید کننده انواع فن های سانتریفیوژ و کولرصنعتی در ایران میباشد که محصولاتی باکیفیت و قابل رقابت با محصولات خارجی تولید میکند.

فن سانتریفیوژ اس ام تهویه

کد خبر: ۲۸۵٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha