۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۳
ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در برنامه هفتم ۱۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد
مدیرکل نظارت بر احداث و تولید نیروگاه‌های ساتبا:

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در برنامه هفتم ۱۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد

مدیرکل نظارت بر احداث نیروگاه‌های ساتبا گفت: از ابتدای کار دولت تصمیم گرفته شد ظرف چهار سال ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر ایجاد شود و تا انتهای برنامه هفتم این میزان به ۱۵ هزار مگاوات افزایش یابد.

به گزارش بازار، علی شب نورد با بیان اینکه هم اینک ظرفیت فعلی تولید برق تجدیدپذیر در ایران هزار و ۱۶۸ مگاوات است، افزود: در شورای‌عالی انرژی تصمیم گرفته شد، طی برنامه هفتم توسعه ۱۵ هزار مگاوات نیروگاهی تجدیدپذیر به ظرفیت فعلی اضافه شود.

وی انواع مدل‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط صنایع، ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی و زمین‌های شخصی، ساخت نیروگاه‌های خورشیدی با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، ساخت نیروگاه و عرضه برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز بورس انرژی، ساخت نیروگاه در شهرک تخصصی خورشیدی و ساخت نیروگاه تجدیدپذیر به‌منظور تأمین برق مراکز استخراج مرز دارایی‌ها عنوان کرد.

مدیرکل نظارت بر احداث و تولید نیروگاه‌های ساتبا به مدل تأمین برق صنایع برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: صنایع با مصرف بیش از یک مگاوات یا می‌توانند با ساخت نیروگاه تجدیدپذیر، برق تولیدی را به شبکه سراسری تزریق کنند و معادل آن را در محل مصرف دریافت کنند و یا معادل ۲ درصد برق مصرفی را از تابلوی برق سبز خریداری کنند و در غیر این صورت باید معادل آن را با قیمت برق تجدیدپذیر بر روی قبوض برق پرداخت کنند.

شب نورد ادامه داد: بر اساس مدل تهاتر انرژی صنعت، صنایعی که اقدام به ساخت نیروگاه تجدیدپذیر در هر نقطه از کشور کنند، به میزان برق تولیدی نیروگاه در بازه زمانی ۸ تا ۲۴ ساعت، برق در نقطه مصرف دریافت خواهند کرد که این برق مشمول، قطع و محدودیت شبکه نخواهد شد.

وی به نحوه پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر، اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با صندوق توسعه ملی منعقد شده، نیروگاه‌هایی که توسط صنایع و یا از محل ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش‌بنیان ساخته می‌شوند قابلیت استفاده از تسهیلات صندوق را پیدا می‌کنند. این مقام مسئول گفت: اولویت معرفی سرمایه‌گذاران به صندوق بر اساس تعیین صلاحیت ساتبا صورت می‌گیرد تا بر اساس نیاز شبکه سراسری و احتمال بیشتر و سریع‌تر برای در مدار قرارگرفتن به‌منظور دریافت تسهیلات در اولویت قرار گیرند.

مدیرکل نظارت بر احداث و تولید نیروگاه‌های ساتبا ادامه داد: در پی ابلاغ قانون ماده ۴ و ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، صنایع موظف شده‌اند که ظرف یک سال تا ۵ سال ۲۰ درصد از دیماند برق مصرفی خود را انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند این قوانین یکی از همان نیروی محرکه توسط حوزه تجدیدپذیر هستند که باعث تشویق صنایع به ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌شود.

شب نورد افزود: دستگاه‌های اجرایی نیز موظف شده‌اند در ۴ سال ۲۰ درصد و سالانه ۵ درصد برق مصرفی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند.

کد خبر: ۲۸۵٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha