۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
کارگزاران بورسی ۴۰ درصد کارمزد اضافی به جیب می زنند
رئیس هیأت مدیره شرکت سبدگردان:

کارگزاران بورسی ۴۰ درصد کارمزد اضافی به جیب می زنند

حقانی نسب، رئیس هیأت مدیره شرکت سبدگردان باگلایه از رقابتی نبودن فعالیت کارگزاری ها به طرح این موضوع پرداخت که بعد از افزایش حجم معاملات باید حداقل ۶۰درصد کارمزد کسر شود.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، عباسعلی حقانی نسب کارشناس ارشد اقتصادی بورس و رئیس هیأت مدیره یک شرکت سبدگردان با اشاره به فعالیت هایی که کارگزاری انجام می دهد گفت: کارگزاری به نمایندگی از مشتری یا هر فردی که می خواهد در بورس سرمایه گذاری کند، سفارش خرید و فروش آن فرد را با چهارچوب تعیین شده از سوی وی وارد معاملات می کند.

وی ادامه داد: کارگزاری در عمل معاملات را برای مشتری انجام می دهد و برای او سهام و سایر اوراق بهادار را می خرد و می فروشد. همچنین عملیات دریافت و پرداخت وجوه را انجام می دهد.

کارگزاری قابل مقایسه با مشاوران املاک
این کارشناس اقتصادی در حوزه بورس گفت: کارگزار را به طور مشخص می توان با مشاوران املاک هم مقایسه کرد. البته کارگزار یک واسطه و نماینده است که فقط سفارش خرید و فروش را اجرا می کند و نه مشاوره می دهد و نه مدیریتی می کند.

حقانی نسب در ادامه گفت: یک خطای استراتژیک از زمانی که بورس مان شکل گرفت، این بوده که نقطه اتصال مردم با بازار سرمایه را به اشتباه کارگزار قرار دادند. در حال حاضر کارگزاران ممکن است مشاوره هم بدهند اما اکثر کارگزارن وظایف شان را در چهارچوب اصلی انجام نمی دهند. مهمترین وظیفه آنها درباره سفارش های خرید است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰۰ ایستگاه معاملاتی بورس در عمل وجود دارد، گفت: تعداد کارگزاری های هم ۱۰۸ عدد است که این کارگزاری ها ایستگاه معاملاتی هم تحت عنوان شعبه دارند.

بخشی از کارمزد صرف توسعه می شود
این کارشناس اقتصادی در حوزه بورس با بیان اینکه کارمزد کارگزاران به نصف نرسیده است و تنها ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده، ادامه داد: ۳۰ درصد کارمزدها در صندوق توسعه بازار سرمایه گذاری می شود.

وی با بیان اینکه انواع و اقسام مجوزهای دیگر برای فعالیت در یک کارگزاری جمع شده به طرح این موضوع پرداخت هکه مشاور سرمایه گذاری در عمل کارگزاران هستند.

در بخش دیگری حقانی نسب با اشاره به اینکه با قانون قبلی اوراق بهادار فقط کارگزار به رسمیت شناخته می شد، اظهار داشت: این قانون موجب شده بود هر فعالیتی که می خواست در بخش بورس انجام شود سراغ کارگزار می رفتند. در عمل قانون اوراق بهادار یک انحصاری برای کارگزاری ها ایجاد کرده بود.

۸ نهاد مالی در حوزه بورس ایجاد شده است
وی ادامه داد: در قانون جدید بیش از ۸ نهاد مالی مختلف ایجاد شده است که هرکدام باید یک فعالیت تخصصی انجام دهند. در سال ۸۴ این قانون تصویب شد تا نهادسازی شود و این نهادها به منصه ظهور برسد به دلیل سیطره ای که کارگزاری ها دارند نهادهای مالی اجازه دیده شدن پیدا نمی کنند.

رئیس هیأت مدیره یک شرکت سبدگردان، به طرح این موضوع پرداخت که وقتی کلمه انحصار می آید آیا رقابت معنا پیدا می کند.

در بخش دیگری این کارشناس اقتصادی در حوزه بورس با اشاره به اینکه در قانون جدید تضاد منافع کم شده است، خاطر نشان کرد: در آنجا نهادهای مالی در بازار سرمایه به رسمیت شناخته شد. این قانون تأکید کرد کارگزار نباید فعالیت سبدگردانی انجام دهد یا اینکه فعالیت مشاوره ای داشته باشد.

تفاوت بورس ایران با سایر کشورها
وی با اشاره به تفاوت کشورمان با سایر کشورها و اینکه در آنجا سهام عدالت معنی ندارد و اگر فردی با بازار سهام آشنا نباشد اجازه معامله پیدا نمی کند، ادامه داد: افزایش حجم معاملات یک باری برای هسته معاملاتی بورس ایجاد کرده است. فردی که یک میلیون تومان پس انداز دارد می تواند یک کد از کارگزاری بگیرد و معاملات آنلاین انجام دهد. اگر این فرد سهام شرکت های مختلف را تهیه کند برای هر سهمی که می خرد یک سفارش به سیستم وارد می کند. همه سفارش های این فرد هم ریز است و در این شرایط هسته معاملاتی قفل (Hang) می کند. توصیه کردیم برای معاملات آنلاین سقف بگذارند و این سفارشات را شرکت های سبدگردان انجام دهند چرا که آنها می توانند سفارش های ریز را با هم جمع و تبدیل به یک سفارش کنند.

وی با بیان اینکه حضور کارگزاری ها لازم است خواست تا آنها فعالیت های مربوط به خودشان را دنبال کنند.

مدیریت کارگزاری ها به شکل سهام عام در آید
حقانی نسب پیشنهاد کرد فعالیت های کارگزاری ها هم مشارکتی شود و به شکل شرکت های سهامی عام اداره شوند تا مردم در سود فعالیت های آنها مشارکت کنند.

این کارشناس اقتصادی در حوزه بورس با ابراز گلایه از اینکه کارگزاری ها به دنبال فعالیت های فرهنگی و آموزشی نیستند به طرح این موضوع پرداخت که طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر حجم معاملات بورس ۵۰ الی ۶۰ برابر شده است در حالی که درآمد آنها کاهش پیدا نکرده و در عمل ۲۰ درصد از درآمد کارمزدهای کارگزاری کاسته شده است.

رقابت موثر با حضور مردم است
وی ادامه داد: این کارمزد باید کاهش پیدا می کرد [اشاره به کم بودن کاهش فوق] و فضای فعالیت کارگزاری ها رقابتی می شد که خدمات آنها به شهرستان ها برود.

حقانی نسب با بیان اینکه رقابت زمانی موثر است که با حضور مردم باشد ادامه داد: صنعت کارگزاری با خودروسازی تفاوتی ندارد، وقتی صحبت از کیفیت می کنیم این موضوع زمانی اتفاق می افتد که رقابت ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه رقابت باید در بین مردم اتفاق بیفتد، تصریح کرد: کارمزد معاملات –لازم است- که پایین بیاید، اینکه الان تقاضای مجوز کارگزاری بالاست به خاطر کارمزد و درآمد مفتی است که در این بخش وجود دارد.

کارمزدهای کارگزاری باید حداقل ۶۰ درصد کاسته میشد
رئیس هیأت مدیره شرکت سبدگردان با بیان اینکه منافع کارگزاری ها بالاست و انگیزه آنها برای توسعه فعالیت ها پایین است، خواست تا نهاد ناظر بورس به این موضوع ورود کند و اگر این منافع را کاهش نمی دهد اجازه دهد تا دیگر متقاضیان هم در آن شریک شوند.

کد خبر: ۲۸٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha