۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
۳۰۰ میلیارد تومان مطالبات گندمکاران اردبیل پرداخت شد/ کاهش ۲ درصدی خرید گندم
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل:

۳۰۰ میلیارد تومان مطالبات گندمکاران اردبیل پرداخت شد/ کاهش ۲ درصدی خرید گندم

اردبیل - نوبخت، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اردبیل گفت: با آغاز خرید تضمینی گندم از زارعین تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به‌حساب آن‌ها واریزشده است.

علی نوبخت در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: عملیات خرید تضمینی گندم به‌عنوان بزرگ‌ترین خرید تضمینی محصولات کشاورزی از ۱۴ خردادماه در استان اردبیل شروع‌شده و تاکنون نیز بیش از ۱۴۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری‌شده است.

وی ارزش این میزان خرید گندم را ۳۵۴ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: از این مبلغ تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان به‌حساب زارعین و گندم‌کاران واریزشده و همچنان پرداخت بهای گندم خریداری‌شده ادامه دارد.

ایجاد ۴۴ مرکز خرید گندم
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اردبیل گفت: در شمال استان عملیات خرید گندم به اتمام رسیده و در روزهای آینده در اردبیل، نیر، نمین و سپس در جنوب این استان عملیات خرید گندم ادامه خواهد یافت.

نوبخت افزود: امسال ۴۴ مرکز خرید گندم در شهرهای مختلف استان اردبیل دایر شده و ما تلاش می‌کنیم تا هر کیلو گندم زارعین را با اعمال یک درصد افت غیرمفید و چهار درصد افت مفید به نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کنیم.

وی به رشد ۴۶ درصدی قیمت مصوب در خرید تضمینی گندم اشاره و تصریح کرد: تا آخر شهریورماه عملیات خرید گندم انجام می‌شود که گندم تولیدشده در این استان به‌ویژه مناطق شمالی از کیفیت و مطلوبیت برخوردار است.

تامین گندم مورد نیاز تمام کارخانه‌های آرد
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اردبیل بابیان اینکه نان تولیدی در استان متعلق به گندم برداشت‌شده در مناطق مختلف است، اظهار کرد: همه اهالی استان از دسترنج کشاورزان و گندمکاران استفاده می‌کنند و خود نانوائی‌ها نیز مجازند آرد خود را با سفارشی که به کارخانه‌ها می‌دهند، تهیه کنند.

نوبخت فعالیت دو هزار و ۷۰۰ نانوایی را در مناطق مختلف اردبیل یادآور شد و بیان کرد: ۵۰ درصد تولید نان مربوط به کیفیت آرد و ۵۰ درصد مابقی نیز مربوط به عوامل تولید به‌ویژه عمل‌آوری خمیر است که به‌تناسب مهارت نانوایان میزان پخت و کیفیت تولید مشخص می‌شود.

وی افزود: هرچند قیمت تضمینی گندم قیمت یکسانی است اما به‌تناسب افت مفید و غیرمفید قیمت گندم با ارقام بالاتر و پایین‌تر لحاظ می‌شود که میانگین قیمت خرید گندم در استان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌باشد.

حمل گندم بدون مجوز به سایر استان‌ها ممنوع است
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اردبیل پیش‌بینی برداشت گندم از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان را ۳۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: ۱۴۰ هزار تن خرید انجام‌شده و با توجه به شرایط آب و هوایی و وزش باد گرمی که در شمال استان بود، کاهش تناژ تولید را در مناطق شمالی استان شاهد بودیم.

نوبخت به بالا بودن کیفیت آرد تولیدی از گندم استان اشاره کرد و افزود: با توجه به کشت گندم در مزارع آبی و وجود پروتئین‌ها و حفظ سایر املاح موجود در گندم، آرد دهی مناسبی را از گندم تولیدی استان شاهد هستیم و همچنان امیدواریم سطح کیفی تولید ارتقا یابد.

وی از حمل ۲۲ محموله گندم خریداری‌شده به سیلوها در چند ماه اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد: هزینه حمل از مراکز خرید به سیلوها بر عهده اداره کل غله و خدمات بازرگانی است تا بر اساس قراردادی که کارخانه‌های تولید آرد با سیلوها می‌بندند، تأمین نیاز آن‌ها را انجام دهیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اردبیل بابیان اینکه قاچاق گندم به جمهوری آذربایجان در حد صفر بوده اما به سایر استان‌ها بنا به‌ضرورت حمل گندم انجام می‌شود، تصریح کرد: حمل گندم باید با مجوز اداره کل غله و خدمات بازرگانی باشد و به‌غیراز این مورد هرگونه حمل ممنوع است.

کد خبر: ۲۸٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha