۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
اروپا و امریکا ۸۳ درصد صادرات گندم دنیا را دارند
صادرات گندم در جهان به روایت آمار+ جدول

اروپا و امریکا ۸۳ درصد صادرات گندم دنیا را دارند

گندم یکی از محصولات ارزشمند کشاورزی است ولی در سال قبل صادرات آن در دنیا با کاهش ۷.۱ درصدی همراه بود. اروپا بزرگترین صادر کننده گندم در دنیا است و امریکای شمالی بعد از اروپا دومین قاره صادرکننده گندم است.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از محصولات ارزشمند کشاورزی که اصلی ترین محصول سازنده غذای مردم در دنیا است، گندم است. طبق گزارشهای ارایه شده توسط سایت worldexport  در سال ۲۰۱۹ میلادی ارزش صادرات گندم در دنیا برابر با ۳۸.۸ میلیارد دلار بود  که نسبت به سال ۲۰۱۵ با کاهش ۱.۲ درصدی همراه بود. در سال ۲۰۱۵ میلادی ارزش صادرات گندم در جهان به رقم ۳۸.۷ میلیارد دلار رسید. بررسی آمارهای تجاری بازار گندم نشان می دهد در سال ۲۰۱۹ میلادی ، ارزش صادرات گندم در دنیا ۷.۱ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشت.

آمارهای ارایه شده توسط این مرکز نشان می دهد نیمی از گندم صادراتی دنیا، در کشورهای اروپایی تولید شده است . در سال ۲۰۱۹ میلادی ۵۲.۸ درصد از کل صادرات گندم دنیا به قاره سبز اختصاص داشت و این کشورها در مجموع ۲۰.۲ میلیارد دلا از صادرات این محصول درآمد کسب کردند. امریکا و کانادا دو قطب بزرگ صادرات گندم در قاره امریکای شمالی بودند و در مجموع ۳۰.۵ درصد از صادرات دنیا از این دو کشور انجام می شد. در میان کشورهای امریکای لاتین هم مکزیک یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم بود و ۷.۱ درصد از کل صادرات دنیا را به خود اختصاص داد. آمارها نشان می دهد سهم استرالیا در بازار صادراتی گندم در دنیا ۶.۶ درصد، سهم کشورهای قاره آسیا ۲.۹ درصد و سهم کشورهای افریقایی در این بازار ۰.۱ درصد بوده است.

با در نظر گرفتن این آمار می شود که دو قاره اروپا و امریکا در مجموع بالغ بر ۸۳.۲ درصد از کل صادرات گندم دنیا را بر عهده دارند و به همین دلیل سیاستهای صادراتی این کشورها می تواند امنیت غذایی دنیا را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

بررسی آمارهای تجاری بازار گندم نشان می دهد در سال ۲۰۱۹ میلادی ، ارزش صادرات گندم در دنیا ۷.۱ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشت

بزرگترین کشورهای صادرکننده گندم کدامند؟
طبق این گزارش در سال قبل روسیه به تنهایی ۱۶.۷ درصد از سهم صادرات گندم دنیا را به خود اختصاص داد. ارزش صادرات گندم از این کشور در سال گذشته برابر با ۶.۴ میلیارد دلار بود. امریکا با داشتن سهم ۱۶.۴ درصدی از کل صادرات گندم دنیا، دومین کشور بزرگ صادر کننده بود و ۶.۳ میلیارد دلار از صادرات این محصول ارزشمند غذایی درآمد کسب کرد.

سومین صادر کننده دنیا در سال ۲۰۱۹ میلادی کشور کانادا بود که ۱۴.۱ درصد از سهم بازار را داشت و کشورهای فرانسه و استرالیا و آرژانتین و اوکراین به ترتیب جایگاه چهارم تا هفتم را داشتند.رومانی در این رده بندی جایگاه هشتم را داشت و آلمان با کسب درآمد ۱.۲۵ میلیارد دلاری از صادرات گندم  در دنیا توانست ۳.۳ درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص دهد. کشورهای قزاقستان و لیتوانی و مجارستان در رده های بعدی قرار داشتند.

 سریع ترین بازارهای صادراتی کدامند؟
در میان کشورهای بزرگ صادر کننده گندم در دنیا، برخی از کشورها شاهد افزایش درآمد صادراتی نسبت به سال ۲۰۱۵ بودند و برخی افت صادرات را تجربه کردند. بررسی ها نشان داده است در سال گذشته میزان صادرات گندم کشور آرژانتین نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۳۶.۹ درصد رشد کرد و رومانی رشد ۶۷.۹ درصدی را تجربه کرد. نرخ رشد صادرات کشورهای روسیه و بلغارستان به ترتیب برابر با ۶۴.۴ درصد و ۴۶.۷ درصد بوده است.

در سوی دیگر این فهرست  کشورهایی قرار دارند که افت صادرات گندم را شاهد بودند. آمارها نشان می دهد بالاترین نرخ کاهش صادرات به کشور لهستان اختصاص دارد که پانزدهمین صادر کننده گندم است و در سال قبل افت ۴۹.۴ درصدی صادرات را نسبت به سال ۲۰۱۵ شاهد بود. ارزش صادرات کشور آلمان در این سال ۴۸.۲ درصد و ارزش صادرات استرالیا ۴۲.۹ درصد کاهش یافت که یک دلیل آن تغییرات جوی و تاثیر آن روی توان تولید و در نهایت صادرات بوده است. در بازه پنج ساله مورد مطالعه ارزش صادرات کشور اوکراین ۲۶.۹ درصد و ارزش صادرات کانادا ۱۳.۶ درصد کاهش یافت.

در سال قبل  ایران از صادرات گندم در دنیا ۴۹ هزار دلار درآمد داشت و در میان صادر کنندگان بزرگ گندم  در دنیا جایگاه ۷۲ را به خود اختصاص داد. جایگاه صادراتی  ایران در سال گذشته بعد از کشور عراق و قبل از کشورهای اردن و تایلند بود

 ایران در کجای این فهرست است؟
 طبق این گزارش در سال قبل  ایران از صادرات گندم در دنیا ۴۹ هزار دلار درآمد داشت و در میان صادر کنندگان بزرگ گندم  در دنیا جایگاه ۷۲ را به خود اختصاص داد. جایگاه صادراتی  ایران در سال گذشته بعد از کشور عراق و قبل از کشورهای اردن و تایلند بود. 

آمار نشان می دهد ارزش صادرات گندم ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ معادل ۹۹.۵ درصد تنزل داشته است  در حالیکه عراق در این بازه توانسته است افزایش ۳۳۳ درصدی صادرات را شاهد باشد و کشور تایلند رشد ۲۶.۱ درصدی صادرات گندم را تجربه کرده است.

در سال گذشته کشور مالزی جایگاه ۶۱ را در میان بزرگترین صادر کنندگان گندم دنیا به خود اختصاص داد و توانست از صادرات این محصول ارزشمند کشاورزی ۱۷۳ هزار دلار درآمد کسب کند. این کشور هم در بازه ۵ ساله مورد مطالعه افت ۶۲.۴ درصدی درآمد صادراتی را تجربه کرده است.

 ارزش صادرات گندم از کشور پاکستان در این سال برابر با ۶.۱۲ میلیون دلار بود  و امارات ۵.۱۱ میلیون دلار گندم صادر کرد. چین از صادرات این محصول کشاورزی ۳.۶۴۱ میلیون دلار درآمد کسب کرد که نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۵.۷ درصد رشد کرده است.

ده کشور بزرگ صادر کننده گندم در دنیا در سال ۲۰۱۹

سهم به کل صادرات گندم (درصد)

درآمد صادراتی(میلیارد دلار)

نام کشور

رتبه

۱۶.۷

۶.۴

روسیه

۱

۱۶.۴

۶.۳

امریکا

۲

۱۴.۱

۵.۴

کانادا

۳

۱۱.۴

۴.۴

فرانسه

۴

۶.۶

۲.۵۱

استرالیا

۵

۶.۴

۲.۴۵

آرژانتین

۶

۴.۳

۱.۶

اوکراین

۷

۳.۴

۱.۲۹

رومانی

۸

۳.۳

۱.۲۵

آلمان

۹

۲.۶

۱

قزاقستان

۱۰

کد خبر: ۲۸٬۵۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha