۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
ماجرای «هپکو» تمام شدنی نیست؛ حسابرسی ویژه و شفاف سازی واگذاری به «ایمیدرو»
پیگیری بازار؛

ماجرای «هپکو» تمام شدنی نیست؛ حسابرسی ویژه و شفاف سازی واگذاری به «ایمیدرو»

اراک- واگذاری یا عدم واگذاری «هپکو» به «ایمیدرو» و نیز عدم شفافیت و نحوه این واگذاری سبب ایجاد نوعی نگرانی در کارگران در مورد آینده شغلی و بازگشت رونق به این غول تولید ماشین سنگین سال‎های نه چندان دور کشور شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ۲۲ اردیبهشت‌ماه بود، که مطلبی با تیتر «کلاف سردرگُم مشکلات «هپکو»؛ چالش‌های واگذاری به «ایمیدرو» بررسی شود» در رسانه بازار استان مرکزی منتشر شد و در آن به مشکلات شرکت «هپکو» که در این سال‌های اخیر با آن دست در گریبان است، پرداخته شد.

بررسی این‌که چرا « هپکو» که روزگاری یکی از صنایع قدرتمند کشور و از بازوان اجرایی دولت در توسعه عمران و آبادانی بوده است، از سال ۱۳۸۶ و پس از واگذاری غیراصولی مسیر افول را طی کرده و اکنون با کوهی از معضلات مواجه است، مواردی بود، که در گزارش ۲۲ اردیبهشت خبرگزاری بازار به آن پرداخته شد.

برنامه ایمیدرو برای مدیریت هپکو
پس‌ازآن و در پی انتشار این گزارش در خبرگزاری بازار و تأکید بر بررسی و دقت نظر در چالش‌های واگذاری « هپکو» به « ایمیدرو» ششم خردادماه بود، که رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای به سرپرست وزارت صمت از واگذاری بدون پیش‌شرط شرکت هپکو و تمامی شرکت‌های متعلق به آن با حفظ تمام حقوق مرتبط، به سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اعمال حق مالکیت خبر داد.

علی‌رغم اطمینانی که مسئولان استان مرکزی ازجمله استاندار در گفتگو با خبرنگار بازار مبنی بر رفع چالش‌ها و نگرانی‌های واگذاری «هپکو» به «ایمیدرو» داده بودند، شاهد باقی ماندن چالش‌هایی همچون احتمال قریب‌به‌یقین عرضه «ایمیدرو» در بورس اوراق بهادار در سال ۹۹، بی‌برنامگی و عدم شفافیت دستگاهی که در آینده مدیریت «هپکو» را بر عهده می‌گیرد، زمین‌های باارزش تحت مالکیت «هپکو» و احتمال تمرکز و سرمایه‌گذاری بر روی این زمین‌ها به‌جای تمرکز بر تولید و ... هستیم.

هپکو در برزخ قرار دارد و تکلیفمان را نمی دانیم
البته مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایمیدرو معتقد است، این شرکت برای مدیریت هپکو برنامه دارد و در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حال حاضر ریشه تمام مشکلات هپکو شناسایی‌شده و جای نگرانی نیست.

امیر صباغ واردات ماشین‌های دست‌دوم مشابه تولید هپکو را یکی از مشکلات بر سر راه تولید این شرکت دانست و خواستار ممنوعیت ورود این ماشین‌آلات برای باز شدن مسیر تولید داخل شد و گفت: اگر تأمین ماشین‌آلات و نیز بخشی از طرح‌های توسعه‌ای کشور به هپکو واگذار شود، قطعاً شاهد رونق تولید در این واحد تولیدی خواهیم بود.

وی نیز ترجیح داد، در مورد چگونگی واگذاری هپکو به ایمیدرو سکوت کند، تا زنجیره عدم شفافیت در این واگذاری و بلاتکلیفی موجود ادامه داشته باشد، تا جایی که رئیس شورای کارگری هپکو در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن بیان نگرانی‌های موجود در این زمین اظهار داشت: هپکو همچنان در بزرخ قرار دارد و ما نمی‌دانیم، اکنون شرکت زیر نظر « ایمیدرو» اداره می‌شود و یا سازمان خصوصی‌سازی مدیریت شرکت را بر عهده دارد.

رضا عبدلی ادامه داد: البته هم « ایمیدرو» و هم سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری قطعی هپکو به ایمیدرو سخن می‌گویند، اما هنوز خبری از مصوبه هیئت وزیران برای این مهم نیست، اگر این واگذاری مصوب شود، می‌دانیم، که زیر نظر دولت هستیم و سفارشات مربوط به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را انجام می‌دهیم.

وی بر مشخص شدن هرچه سریع‌تر بحث واگذاری هپکو به ایمیدرو را مورد تأکید قرارداد و تأکید کرد: برخی از نمایندگان دولتی شدن مجدد هپکو و واگذاری آن به ایمیدرو را به صلاح نمی‌دانند و ۶۸ نماینده فعلی در نامه‌ای به سرپرست وزارت صمت تأکید کرده‌اند، که نباید هپکو به ایمیدرو واگذار شود، درحالی‌که ما کارگران در نامه‌ای به نمایندگان استان مرکزی از آن‌ها خواستیم، هرچه سریع‌تر شرایط واگذاری هپکو به ایمیدرو و دولتی شدن این شرکت را فراهم کنند، چراکه وضعیت شغلی ۸۰۰ کارگر در شرایط فعلی نامعلوم است.

پول برای خرید اجناس و تحویل سفارشات نداریم
کارگران هپکو تنها حقوق فروردین ۹۹ را دریافت کرده و حق‌الزحمه اردیبهشت و خرداد را نگرفته‌اند و برخی از آن‌ها نیز هنوز از سال‌های ۹۶ و ۹۷ مطالبات دارند و تولید ماشین سنگین در این شرکت از ماهی دو هزار عدد به ۳۰ دستگاه رسیده است.

مدیرعامل شرکت هپکو نیز دلیل باقی ماندن معضلات هپکو را بلاتکلیفی واگذاری به ایمیدرو دانست و گفت: ابتدا باید بحث واگذاری به ایمیدرو حل شود، تا سپس بتوانیم معضلات را حل کنیم.

جمشید غلامی به خبرنگار بازار بیان کرد: باید پول برای خرید اجناس و انجام سفارش‌ها در اختیار شرکت قرار گیرد و برای این امر نیز طی مذاکراتی با ایمیدرو باید بدهی‌ها و طلب‌هایمان مشخص و ارائه شود و به نظرم این امر و نتیجه مذاکرات و دریافت پول تا پایان همین ماه مشخص شود.

ارسال نامه واگذاری هپکو به سازمان خصوصی سازی
معاون امور صنایع وزارت صمت نیز در حاشیه سفری که ماه گذشته به استان مرکزی داشت، در گفتگو با خبرنگار بازار از انجام مقدمات واگذاری هپکو به ایمیدرو خبر داد و افزود: باید این مقدمات انجام شود و قطعاً این مسئله نیاز به زمان دارد.

مهدی صادق نیارکی از تهیه متن مصوبات لازم برای واگذاری هپکو به ایمیدرو توسط ایمیدرو و وزارت صمت و ارسال آن به سازمان خصوصی‌سازی خبر داد و گفت: برای واگذاری قطعی به ایمیدرو نیاز به تصویب این مصوبات است.

وی در مورد زمان تصویب این مصوبات و نیز مرحله بعدازآن اطلاعاتی نداد و گفت: ما مصوبه را تهیه و ارسال کردیم، پیگیر تصویب نیز هستیم اما مسئول تصویب و پیگیری آن سازمان خصوصی‌سازی است.

حساب‌های هپکو شفاف شود
نایب‌رئیس شورای اسلامی کار شرکت هپکو نیز در گفتگو با خبرنگار بازار علاوه بر این مسئله و مشکلات موجود خواستار حسابرسی سریع و ویژه شرکت شد و به خبرنگار بازار گفت: اگر حسابرسی شده و حساب‌وکتاب شرکت توسط سازمان بازرسی و قوه قضاییه مشخص و شفاف شود، بسیاری از مشکلاتمان حل می‌شود.

ابوالفضل رنجبر بلاتکلیفی واگذاری هپکو به ایمیدرو را از دیگر مشکلات این شرکت دانست و افزود: البته اگر مشکل اصلی یعنی شفافیت و حسابرسی حل شود، سرمایه‌گذاران زیادی برای مدیریت هپکو وارد می‌شوند، چراکه برخی می‌گویند، ایمیدرو برای واگذاری هپکو پیش‌شرط‌هایی دارد، که البته هنوز این مسئله شفاف و روشن نیست.

بررسی دقیق تخلفات هپکو
سرپرست معاون بازرسی کل استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص مطالبه کارگران برای حسابرسی ویژه هپکو از عزم جدی برای بررسی تخلفات این شرکت خبر داد و افزود: در همین راستا دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری تشکیل‌شده است، اما باید بپذیریم، که این پروسه تا حدود زیادی زمان‌بر است.

ملکی همچنین گفت: بازرسی‌ها از دستگاه‌های اجرایی و نیز صنایعی مانند «هپکو» همچنان تداوم خواهد یافت و مصمم به رفع مشکلات کارگری هستیم و کارگران بدانند، در استان مرکزی تنها نیستند.

واگذاری هپکو به ایمیدرو سبب ایجاد امید و نگرانی در کارگران هپکو شده است، امید ازآن‌جهت که سرانجام و پس از سال‌ها مشکلات این شرکت به پایان می‌رسد و نگرانی از آن‌که بدون شفافیت و با بسیاری از مشکلات و پیچیدگی‌های موجود این واگذاری صورت بگیرد و تجربه تلخ سال‌های گذشته را مجدداً حس کنند.

حال باید منتظر ماند و دید که واگذاری هپکو به ایمیدرو که مورد تأکید رئیس دستگاه قضایی و معاون اول رئیس‌جمهور است، به سرانجام می‌رسد، یا خیر و این شرکت عظیم و باتجربه و کشور می‌تواند، مجدداً علمدار تولید ماشین‌های سنگین در غرب آسیا شود.

کد خبر: ۲۸٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      0 0
      هپکو به یکی از زیر مجموعه ای پرسود هلدینگ توبورس بدید تا بتواند رشد کند