۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
شالی‌ها طلایی شدند/ بازار در انتظار خوشه های شالیزار
بازار گزارش می‌دهد؛

شالی‌ها طلایی شدند/ بازار در انتظار خوشه های شالیزار

جویبار- شالی برنج زودتر از سال‌های دیگر رنگ طلایی به خود گرفت و هم‌زمان با برداشت اولین خوشه‌ها، برنج نو و نوبرانه درحال پاگشا شدن در بازارهای مازندران است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شالی‌کاران شمال امسال یک ماه زودتر از سال‌های گذشته برای برداشت برنج به مزارع پا گذاشتند تا ثمره چند ماه کار و تلاش را جمع‌آوری کنند.

وضعیت مناسب آب و هوایی و گرمای تیرماه، برنج شالیزارها را زودتر از همیشه در آستانه طلایی شدن دانه و برداشت قرار داده است و کشاورزان زودتر از سال‌های قبل آماده درو محصولات شدند. طلایی شدن زودهنگام و برداشت برنج، بازارهای استان را برای ورود برنج نوبرانه و تازه اماده کرده است و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در شالیزارهای استان تولید شود.

در روستای لاریم جویبار، اولین خوشه‌های طلایی برنج به بار نشست و شالی‌کاران خود را برای برداشت محصول آماده می‌کنند.

معینی کشاورز جویباری در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه امسال زودتر از پارسال خوشه‌های برنج طلایی و آماده برداشت‌شده است، وضعیت هوا، بارندگی مناسب و آفتاب داغ روزهای اخیر را رشد باشتاب جوانه‌ها مؤثر خواند و گفت: کشاورز و شالی‌کار در طول سال منتظر فرارسیدن چنین روزهایی است تا دسترنج خود را درو کند.

شالیزاری و شالی‌کاری شغل آبا و اجدادی ما است و باآنکه هزینه‌ها چند برابر شده اما شغل نیاکان خود را ادامه داده‌ایم

وی بابیان اینکه امسال بیشتر کشاورزان با ماشین‌آلات کار کشت وتولید را انجام داده‌اند، می‌گوید: شالیزاری و شالی‌کاری شغل آبا و اجدادی ما است و باآنکه هزینه‌ها چند برابر شده اما شغل نیاکان خود را ادامه داده‌ایم.

امسال با ورود و خرید ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات نشاکاری، حدود نیمی از شالیزارهای استان به سطح ۱۰۰ هزار هکتار به‌صورت مکانیزه کشت شد که در مقایسه با ۶۵ هزار هکتار پارسال رشد داشته است. غلامرضا سعیدی رئیس جهاد کشاورزی جویبار در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه خوشه‌های طلایی برنج در این شهرستان به بار نشسته است، شرایط مطلوب جوی و زراعت برپایه تقویم کارشناسی را ازجمله اثرات کار کشاورزی بیان کرد.

وی با اظهار اینکه امسال سال پرباری را در حوزه شالی‌کاری پیش روی خواهیم داشت، ادامه داد: در سال جاری کشت مکانیزه برنج در شهرستان افزایش یافت و بیش از نیمی از شالیزارهای منطقه به شیوه مکانیزه کشت‌شده است.

وی با اظهار اینکه برای توسعه مکانیزاسیون به کشاورزان تسهیلات داده‌شده است، میزان تولید شلتوک برنج را در شالیزارهای منطقه بیش از ۵۵ هزار تن بیان کرد.

برنج نو در راه بازار
هم‌زمان با شروع برداشت برنج طبق نظر کارشناسان پیش‌بینی می‌شود برنج نو و تازه تا پند روز دیگر وارد بازارهای استان شود و محمد خزایی کارشناس علوم کشاورزی در این زمینه به خبرنگار بازار می‌گوید: به‌طورمعمول دو هفته بعد از برداشت برنج شاهد ورود نوبرانه ها در بازار و بر سر سفره‌های مردم هستیم.

وی با اظهار اینکه تجربه نشان می‌دهد که هم‌زمان با برداشت شاهد افت قیمت برنج در منطقه هستیم، حمایت از کشاورزان و جلوگیری از واردات در فصل برداشت را ازجمله نیازها و خواسته‌ها برای حمایت از شالی‌کاران بیان کرد.

وی یادآور شد: طبق آمارها در سال گذشته فقط بیش از هزارو و ۶۰۰ تن برنج به کشور وارد شد درحالی‌که نیاز کشور حدود ۴۰۰ هزار تن بوده است و این واردات بی‌رویه به تولید و شالیزاری لطمه وارد خواهد کرد.

استقبال شالی کاران از ارقام محلی برنج
در سال زراعی جاری بیشتر شالیزارهای مازندران به زیرکشت ارقام محلی و پرمحصول رفته است، عزیز اله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به اینکه برداشت برنج در برخی مناطق آغازشده است، در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه ۲۱۵ هزار هکتار از مزارع استان به زیر کشت شالی رفته است، گفت: از این میزان ۱۶۷ هزار هکتار به زیر کشت ارقام محلی رفته است.

وی بابیان اینکه ارقام پر محصول و اصلاح‌شده نیز در حدود ۴۷ هزار هکتار از شالیزارهای استان کشت‌شده است، از توزیع ۸۶۶ تن بذر اصلاح‌شده محلی و اصلاح‌شده پر محصول بین کشاورزان خبر داد و گفت: در حال حاضر شالی‌های شالیزارهای استان سبز شده است.

وی درباره عملیات نشاکاری در مزارع استان گفت: از مجموع شالیزارها ۱۱۵ هزار هکتار به شیوع سنتی و حدود ۹۹ هزار هکتار به‌صورت مدرن و مکانیزه نشاکاری شده است.

برنج و دغدغه دلالان و واردات
برنج مازندران به مرحله طلایی شدن و برداشت رسید اما واردات و حضور دلالان در شالیزارها برای خرید دسترنج شالی‌کاران باقیمت ناچیز دغدغه هرساله به شمار می‌رود و راه‌اندازی بورس برنج و کالای کشاورزی در استان تا حدودی می‌تواند نگرانی شالی‌کاران را کاهش دهد. سید اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و برنج ایران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه بورس برنج در منطقه به‌زودی راه‌اندازی می‌شود، آن را جهش و رونقی در حوزه کشاورزی برای مصرف‌کننده و تولیدکننده دانست و گفت: زیرساخت‌های لازم برای ایجاد بورس کشاورزی و برنج در مرکز بین‌المللی تجارت در آمل فراهم‌شده است.

وی بابیان اینکه بورس برنج فرصتی برای عبور از بازار سنتی به سمت معادلات نوین در حوزه کشاورزی و شالیزاری است، اظهار داشت: با راه‌اندازی این بورس می‌توان از افت کاذب قیمت‌ها در زمان برداشت و عرضه محصول به بازار جلوگیری کرد.

گشتی در بازارهای برنج مازندران در آستانه برداشت برنج و طلایی شدن خوشه‌ها نشان می‌دهد که نرخ انواع برنج محلی و پر محصول در استان بین ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان در نوسان است و پیش‌بینی می‌شود این نرخ در روزهای آتی کاهش داشته باشد.

کد خبر: ۲۸٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha