۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
بازار جهانی فرش دستباف در سیطره هند| درک صحیحی از تولید و صادرات فرش نداریم
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش انتقاد کرد؛

بازار جهانی فرش دستباف در سیطره هند| درک صحیحی از تولید و صادرات فرش نداریم

گرگان- جناتی، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش دستباف گفت: از نظر کیفیت فرش دستباف ایرانی در بازار های جهانی بی رقیب است اما از نظر فروش، کشور هند بازار جهانی را تصلحب کرده است.

عباس جناتی در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو) در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اتحادیه فرش برای نخستین بار است که در نمایشگاه اکسپو شرکت کرده و در این نمایشگاه با چند گروه تجاری گفتگو هایی انجام شده که امیدواریم ثمر بخش باشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش دستباف ایران افزود: فرش دستباف حوزه گسترده ای دارد که با نمایش در این قبیل رویداد ها نمی تواند به درستی آن را معرفی کرد.

وی گفت: نمایشگاه های اختصاصی فرش دستباف در شهریور ماه هر سال برگزار می شود.

وی با بیان اینکه فرش دستباف ایران در بازار جهانی رو به افول است، انتقاد کرد: تحریم های داخلی و خارجی و قوانینی که وضع می شود دلیل عدم اقبال از این کالا است.

جناتی بیان کرد: در وضع قوانین، فرش دستباف با سایر کالاهای تجاری و صنعتی در یک رده دیده شده است و متاسفانه درک صحیحی از تولید و صادرات این کالای با ارزش وجود ندارد.

عدم دسترسی ایرانی ها به بازار های جهانی

وی بیان کرد: با توجه به عدم دسترسی ایرانی ها به بازار های جهانی تولیدات ما متناسب با سلیقه های روز دنیا نیست.

جناتی گفت: فرش دستباف ایرانی به این شکل نیست که حتما فروش رفته باشد و بعد از آن صادر شود، اکثر فرش ها در انبار های خارج از کشور دپو می شود و سپس به مرور فروش می رود اما از نظر بانک مرکزی صادرات به منزله فروش است.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی تنها ارفاقی که به ما داشته این است که باید یکساله پیمان ارزی را باطل کنیم و امکان این موضوع برای ما فراهم نیست.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش دستباف ایران گفت: برای ابطال پیمان ارزی باید قبل از فروش کالا دلار آزاد 62 هزار تومانی بخریم و 42 هزار تومان با بانک تسویه کنیم که این روند برای صادر کننده فرش دستباف صرفه ندارد.

وی یاد آور شد: از نظر کیفیت فرش دستباف ایرانی در بازار های جهانی بی رقیب است اما از نظر فروش، کشور هند بازار جهانی را تصاحب کرده است.

کد خبر: ۲۸۵٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha