۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
۱۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد محقق شد
معاون شورای عالی مناطق آزاد:

۱۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد محقق شد

صفری، معاون شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تاکنون از هزار بسته‌ ارائه‌شده، ۳۲۴ بسته به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده است.

به گزارش بازار، محمد صفری اظهار کرد: برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد بسته‌ هایی طراحی کردیم؛ هزار بسته به ارزش ۹۰۰ هزار میلیارد تومان سال قبل طراحی شد و ۲۰۰ بسته به ارزش ۲۰۷ هزار میلیارد تومان اخیرا ارائه شد که مجموع ارزش بسته‌ها را به ۱۱۰۷ هزار میلیارد تومان می‌رساند.

به گفته وی، بخشی از این بسته‌ها فروش رفته و با توجه به مجوز بی‌نام و زمینی که تخصیص پیدا کرده، ‌این بسته‌ها هم به‌زودی با استقبال مواجه می‌شود.

صفری ادامه داد: علاوه بر بسته‌های سرمایه‌گذاری، دست سرمایه‌گذار را باز گذاشتیم برای اینکه خودش بتواند بر اساس طرح مد نظر خود پیشنهاد بیاورد؛ بنابراین این بسته‌ها فقط پیشنهاد است و الزام‌آور و محدودکننده نیست و سرمایه‌گذاران می‌توانند بر اساس خواسته‌ها و ترجیح خودشان به ما پیشنهاد طرح سرمایه‌گذاری بدهند.

معاون اقتصادی‌ و سرمایه گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پاسخ به اینکه چه میزان از بسته‌های سرمایه‌گذاری‌ از سوی سرمایه‌گذاران جذب و به سرمایه‌گذاری تحقق‌یافته تبدیل شده است؟ گفت: تاکنون از هزار بسته‌ای که پیش از این ارائه شده بود، ۳۲۴ بسته به مرحله به ارزش ۱۴۲ هزار و ۷۳۵ میلیارد تومان و ۳۹ میلیون یورو به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده است.

وی همچنین درباره مجموع ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در مناطق آزاد گفت: تمام طرح‌های ما در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری یا تفاهم‌نامه‌هایی که با مناطق آزاد منعقد می‌شود و سرمایه‌گذاران که در رویدادهای داخلی یا بین‌المللی جذب شدند، در سال ۱۴۰۲ بسته‌های منجر به سرمایه‌گذاری تحقق‌یافته داخلی معادل ۱۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

صفری خاطرنشان کرد: مجموع ارزش سرمایه‌گذاری تحقق‌یافته خارجی در سال گذشته، حدود ۱۰۰ میلیون یورو بوده است. این مبلغ تحقق یافته و مجموع ارزش یورویی طرح‌های حاصل از سرمایه گذاری خارجی است که روی زمین نشسته‌ است.

معاون اقتصادی‌ و سرمایه گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: این روند امسال هم ادامه خواهد داشت. عمده رویدادهای خارجی که در سال گذشته مناطق آزاد ایران در آن مشارکت فعال داشته‌اند، در کشورهای چین، هند، روسیه، ارمنستان، سلیمانیه عراق، قطر و عمان برگزار شده است. برخی از سرمایه‌گذاران خارجی هم از رویدادهایی جذب شدند که ما در سطح داخلی برگزار کردیم.

صفری در پاسخ به اینکه سرمایه‌گذاران خارجی از کدام کشورها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران حضور دارند؟ گفت: تعداد سرمایه‌گذاران ما و تنوع شان از گستره مختلف جغرافیای جهان است. برای مثال در منطقه آزاد اروند سرمایه‌گذار عراقی، در چابهار سرمایه‌گذار افغان و در منطقه آزاد انزلی سرمایه‌گذاران روس زیادی داریم.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به اینکه در سال گذشته، در قالب ستاد جهش سرمایه‌گذاری اقدامات خوبی برای بازاریابی بسته‌های سرمایه‌گذاری و برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی انجام دادیم، پیش‌زمینه لازم و مقدمات حضور سرمایه‌گذاران را فراهم کردیم. بنابراین انتظارمان این است که برای سال جدید و سال بعد، استقبال از بسته‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد با رشد چشمگیر مواجه شود.

کد خبر: ۲۸۴٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha