۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
هزاران میلیارد سرمایه در گردش تامین می شود| پتروشیمی ها با اوراق گام جان می گیرند
تشریح مزایای ابزارهای جدید مالی در گروه جهش تولید

هزاران میلیارد سرمایه در گردش تامین می شود| پتروشیمی ها با اوراق گام جان می گیرند

جلسه کمیسیون پولی و بانکی گروه جهش تولید ایران با حضور رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن، مدیران کل بانک مرکزی در حوزه تأمین مالی و بخش موانع اعتباری و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد.  

سمیه شوریابی؛ بازار: جلسه کمیسیون پولی و بانکی گروه جهش تولید ایران با حضور رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن، مدیران کل بانک مرکزی در حوزه تأمین مالی و بخش موانع اعتباری و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد. در این نشست تخصصی مدیران بانک مرکزی ضمن تشریح ابزارهای جدید تأمین اعتبار و سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی به سوالات و گلایه های فعالان اقتصادی پاسخ گفتند.

نیازمند تعادل میان تعهدات و تورم هستیم

دکتر مجتبی اصغری رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن با اشاره به وجود شبکه گسترده بسیج در تمام دستگاه ها، اظهار داشت: مأموریت و رسالت ما همراهی با فعالان اقتصادی در جنگ اقتصادی است و طبق توافق سالانه ۶ تا ۸ هزار پایش در شهرک های صنعتی انجام می دهیم و امیدواریم ۲۰ درصد از پایش ها به رفع موانع تولید و تحقق شعار سال منجر شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۰۰۰ واحد کوچک و متوسط از خدمات رفع موانع تولید برخوردار می شوند، گفت: مشکل ما این است که تنها در دو ماه اول سال به شعارها می پردازیم در حالیکه باید با مشکلات به شکل مبنایی مواجه شد.

اصغری در ادامه بیان داشت: هم اکنون شهرک های صنعتی با ۱۲ هزار مگاوات کمبود برق دست و پنجه نرم می کنند و علاوه بر این مشکل آب برای بسیاری شهرک ها جدی است، با این الزامات قادر به توسعه تولید و ایجاد واحدهای جدید نیستیم.

وی همچنین به مشکلات بنگاه های بزرگ اشاره کرد و افزود: تورم موجب شده که افزایش تعهدات بالا رود و این در صورتی است که نیاز به ایجاد تعادل میان تعهدات با تورم داریم.

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن می گوید: طبق آمارها در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان به تولیدکنندگان اعتبار تخصیص یافته و تعهد امسال ۲۷۰ هزار میلیارد تومان است که عملاً تحقق آن کار سختی می باشد.

هم اکنون شهرک های صنعتی با ۱۲ هزار مگاوات کمبود برق دست و پنجه نرم می کنند و علاوه بر این مشکل آب برای بسیاری شهرک ها جدی است، با این الزامات قادر به توسعه تولید و ایجاد واحدهای جدید نیستیم

هزاران میلیارد سرمایه در گردش تامین می شود| پتروشیمی ها با اوراق گام جان می گیرند

در ادامه دکتر محمد جانی مدیرکل تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی با اشاره به اینکه باید برای میانگین نرخ رشد سرمایه ثابت فکری اساسی اندیشید، افزود: در این مسیر نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی و متنوع سازی ابزارهای تأمین مالی داخلی هستیم از همین رو بانک مرکزی به دنبال متنوع سازی ابزارها است.

وی در پاسخ به مسأله مطرح شده رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن مبنی بر نیاز سرمایه در گردش بنگاه های کوچک که عمدتاً اعتباری کمتر از ۴ میلیارد تومان کار آنها را راه می اندازد، گفت: به زودی بنگاه های کوچک (SME) می توانند با برات الکترونیکی و با توجه به امکان انتقال اسناد اعتباری (ال سی ها) بخشی از مشکلات سرمایه مورد نیاز خود را حل نمایند.

۲۷۰ همت اوراق گام در مسیر حل مشکلات اعتباری بنگاه ها

در ادامه دکتر دریایی معاون اداره تأمین مالی زنجیره ای بانک مرکزی در این نشست به معرفی ابزارهای جدید بانک مرکزی برای تأمین اعتبار بنگاه های اقتصادی پرداخت و گفت: حدود ۲۷۰ همت برای سقف اعتباری اوراق گام در نظر گرفته شده که سقف هر یک از بانک‌های مختلف در این حوزه مشخص شده است.

وی در ادامه به مزیت‌های اوراق گام اشاره کرد و افزود: امکان انتقال اوراق به سایر دستگاه های بنگاه‌های زنجیره تامین، معافیت بنگاه خریدار از رعایت نسبت‌های مقرر در آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط، امکان انتشار اوراق گام برای بنگاه، خرید امکان استفاده از اوراق گام برای پرداخت بدهی های دولتی در ۸ دستگاه دولتی اهم از مالیاتی، تأمین اجتماعی و حقوق دولتی، معافیت از الزام بازارگردان در معاملات بازار سرمایه و همچنین برنامه‌ریزی جهت استفاده از اس سی اف در معاملات بورس کالا از مزایای اوراق گام است.

هزاران میلیارد سرمایه در گردش تامین می شود| پتروشیمی ها با اوراق گام جان می گیرند

وی در عین حال استفاده از این مزایا را منوط به ارائه فاکتور خرید جهت جلوگیری از سوء استفاده و فساد، دانست و گفت: همچنین یکی دیگر از ابزارهای جدید برات الکترونیک است که از یک تا ۱۲ ماه رسید آن‌ها می‌باشد.

اتصال سامانه گام به سامانه کالا از ۳۱ اردیبهشت خبر داد و گفت: در ادامه بنا داریم ال سی های ریالی را نیز به سامانه گام متصل کنیم که با این اوصاف بنگاه های بزرگ با دارا بودن ۸۰ تا ۹۰ همت ال سی مدت دار می توانند برای تأمین نقدینگی خود گام های بلندی را برداشته و تولید را رونق بخشند

حل مشکل اعتباری پتروشیمی ها و فولادی ها با اوراق گام

دریایی در ادامه خاطر نشان کرد: اصلاح دستورالعمل اوراق گام با دو رویکرد تسهیل تأمین مالی بنگاه‌ها و گردش بیشتر در زنجیره‌ها انجام شده و از این طریق می‌توانند شرکت‌های بزرگ از جمله پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها جهت تأمین سرمایه در گردش خود اقدام نمایند.

وی افزود: در مصوبه اخیر متقاضی اول می‌تواند با انتقال به بازار سرمایه یا تنظیم حداقل ۲۵ درصد اوراق آن را واگذار نماید و متقاضی دوم با انتقال به بازار سرمایه یا تنزیل حداکثر ۵۰ درصد اوراق را می‌تواند انجام دهد و انتقال به بازار سرمایه با تنزیل حداکثر ۷۵ درصد اوراق برای متقاضی سوم نیز امکان‌پذیر است.

دریایی اظهار داشت: بانک مرکزی به دنبال متنوع کردن ابزارهایی تأمین اعتبار است که گام برات الکترونیک دو گام اول در متنوع سازی این ابزارها می باشد.

وی همچنین در این نشست و در پاسخ به سئوال یکی از فعالان اقتصادی به تشریح فرایند برات الکترونیکی، پرداخت و گفت: توصیه می شود برای سریع تر از امکان برات الکترونیکی به بانکی مراجعه کنند که اعتبار سنجی آن‌ها ساده و سهل تر باشد.

دکتر آذرمند مشاور تأمین مالی پیشران های اقتصادی در ادامه از اتصال سامانه گام به سامانه کالا از ۳۱ اردیبهشت خبر داد و گفت: در ادامه بنا داریم ال سی های ریالی را نیز به سامانه گام متصل کنیم که با این اوصاف بنگاه های بزرگ با دارا بودن ۸۰ تا ۹۰ همت ال سی مدت دار می توانند برای تأمین نقدینگی خود گام های بلندی را برداشته و تولید را رونق بخشند.

وی در ادامه تأکید کرد با این ابزارها حجم زیادی از بدهی ها تسویه و نیاز بنگاه ها را به تسهیلات جدید کم می کند.

وی همچنین به تفاوت این ابزار با یکدیگر پرداخت و بیان داشت: اوراق گام هنوز برای بنگاه ها ناشناخته است اما ال سی برای آنها شناخته تر است در عین حال بر خلاف برات الکترونیک و ال سی که تنها در بانک های عامل قابل ارائه است، اوراق گام قابل عرضه در بورس نیز می باشد.

دکتر آذرمند در پاسخ به سئوال فعال اقتصادی که از کمبود دانش بانک های شهرستان ها در این باره گلایه کرد، گفت: بانک مرکزی متولی آموزش بانک‌ها برای ترویج و آموزش این ابزارها است و در عین حال قرار است با همکاری سازمان صنایع کوچک و به شکل پایلوت استفاده از برات الکترونیکی در برخی شهرک ها اجرا شود.

او در پاسخ به سئوال فعال اقتصادی دیگر که مزایای استفاده از این ابزار و نرخ سود آن‌ها چگونه است، گفت: برآوردی که ما داریم هزینه تأمین مالی با استفاده از این ابزار حدود ۳۰ درصد کمتر از روش های متداول امروزی است.

وی همچنین مزیت دیگر اوراق گام را استفاده از اعتبار تا سقف ۲۰۰ درصد فرو سال گذشته بنگاه اعلام کرد و افزود: این در حالی است که استفاده از اعتبار بانکی و تسهیلات بانکی تا سقف ۹۰ درصد فروش سال گذشته است.

کد خبر: ۲۸۴٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجید IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      0 0
      خرده بورژوازی بدترین نوع حکمرانی اقتصادی است که مثل زالو منابع کشور را هدر می دهد چون نه درک درستی از صنعت دارد و نه تولید و کارگر چون در هیچ رده شغلی فعالیت نکرده و به همین دلیل تصمیمات احمقانه گرفته شده که کشوری با ۷ درصد منابع جهانی و یک درصد جمعیت حالا افتاده دنبال اقتصاد مقاومتی که حاصل آن را در دوره مائو تاریخ دیده که چه بلایی سر مردم چین آورد