۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
جنگ تولیدکنندگان نفت برای کسب سهم بازار
«رویترز» پیش‌بینی کرد

جنگ تولیدکنندگان نفت برای کسب سهم بازار

تحلیلگر خبرگزاری رویترز پیش‌بینی کرد با کند شدن روند افزایش رشد مصرف نفت، تولیدکنندگان نفت برای کسب سهم بازار خواهند جنگید.

به گزارش بازار به نقل از شانا، جان کمپ گفت: رشد مصرف نفت برای ده‌ها سال در حال کاهش بوده است و نشانه‌هایی از رشد بلوغ این صنعت مشاهده می‌شود که این موضوع پیامدهای عمیقی بر راهبردهای تجاری شرکت‌ها و کشورهای تولیدکننده نفت خواهد داشت.

رشد آهسته‌تر مصرف سبب افزایش رقابت بین شرکت‌های داخلی برای سهم بازار می‌شود که فشارهای نزولی بر قیمت‌ها، درآمدها، سرمایه‌گذاری‌ها و اشتغال در دو دهه آینده را به دنبال خواهد داشت.

نفت همیشه یک تجارت چرخه‌ای بوده است و هیچ دلیلی برای انتظار کاهش نوسانات چرخه‌ای وجود ندارد. اما رشد مصرف از اوایل دهه ۱۹۷۰ به‌تدریج در حال کند شدن است و به نظر می‌رسد روند اصلی آن تا سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ ادامه یابد.  

در طول پنج دهه گذشته، اقتصاد جهانی در حال گسترش بوده است، اما مصرف‌کنندگان در استفاده از نفت کارآمدتر شده‌اند و سوخت‌های ارزان قیمتی مانند گاز طبیعی را جایگزین نفت کرده‌اند.

مصرف نفت بسیار کندتر از تولید ناخالص داخلی رشد کرده و رابطه این دو به‌طور فزاینده‌ای ضعیف شده است.

دلایل بسیاری وجود دارد که انتظار داشته باشیم در صورت جایگزین شدن گسترده وسایل نقلیه کربنی با وسایل نقلیه برقی، کُند شدن مصرف نفت بیشتر و بیشتر شود.

طی ۲۰ سال گذشته، بلوغ سریع بازار نفت با صنعتی شدن سریع چین و با اختلال در تعدادی از منابع تولیدی که قبلاً مهم بودند، پوشیده شده است.

ونزوئلا، ایران، نیجریه و لیبی که تولیدکنندگان قابل توجهی در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) بودند، شاهد کاهش تولید خود با تحریم‌ها، جنگ، ناآرامی و سوء مدیریت بوده‌اند.

با وجود این، در دو دهه آینده مشخص نیست که هند یا سایر بازارهای در حال ظهور بتوانند افزایش چشمگیر مصرف چین را تکرار کنند، یا عرضه تولیدکنندگان عمده دیگری مختل شود.

این احتمال وجود دارد که در دو دهه آینده، شاهد آغاز دوباره جنگ‌هایی بر سر حجم عرضه باشیم؛ مگر آنکه تولیدکنندگان عمده نفت بر سر راهی برای به اشتراک گذاشتن بازاری با رشد کُند یا راکد توافق کنند.

بلوغ بازار دلیل اصلی مجبور شدن شرکت‌های بزرگ نفتی برای کاهش فرضیات بلندمدت خود درباره قیمت بوده است.

کد خبر: ۲۸٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha