۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
تزریق منابع به صندوق بیمه بیکاری پایدار صورت گیرد
عضو کارگری هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی:

تزریق منابع به صندوق بیمه بیکاری پایدار صورت گیرد

بابایی، عضو کارگری هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی کشور با اشاره به تخصیص ۵هزار میلیاردتومان برای پرداخت مقرری بیکاری خواستار تزریق پایدار منابع به صندوق بیمه بیکاری شد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مسعود بابایی مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در ماه های گذشته متوسط در هرماه ۱۵ هزار نفر مقرری بگیر به کشور اضافه می شد، این شرایط به گونه ای بود که در پایان هرسال فراوانی بالایی از مقرری بگیران داشتیم

وی افزود: براساس جدولی که در قانون مشخص شده است مدت مقرری بیکاری براساس سوابق افراد متفاوت است. اینکه فرد مجرد یا متأهل باشد در شرایط تأثیر دارد، براین اساس حداکثر ۳۶ ماه برای افراد مجرد و حداکثر ۵۰ ماه حقوق بیکاری برای افراد متأهل مدنظر است.

صراحت قانون در محاسبه مقرری بیکاری
بابایی سپس توضیح داد: عددی که به فرد پرداخت می شود، در قانون به صراحت مشخص شده است [اشاره به شیوه محاسبه] این عدد معدل ۹۰ روز آخر بیمه پردازی فرد است، علاوه براین مقدار، به ازای هر فرد تحت تکفل هم ۱۰ درصد حداقل دستمزد اعلامی به فرد پرداخت می شود. این اعداد با هم جمع می شود اگر این عدد تعیین شده توسط مصوبه شورای عالی کار کمتر بود، در آن صورت دستمزد تعیین شده توسط همین مصوبه مبنا قرار می گیرد.

وی ادامه داد: قانون مصوب کرده است که کسی کمتر از مصوبه شورای عالی کار، مقرری بیکاری نگیرد.

بابایی با بیان اینکه در شرایط کرونا اعداد و ارقام متفاوتی از متقاضیان مقرری بیکاری داشتیم، گفت: در اسفند ماه ۳۷۱ هزار نفر مشمول بیکاری شدند.

توافقی برای پرداخت های مقرری در شرایط کرونا
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپس گفت: پرداخت مقرری بیمه بیکاری به این صورت است که فرد یکسال در محل کار حضور داشته باشد. اما طبق توافقی که شد –از سوی شریعتمداری و مسئولان این حوزه- قرار شد که حتی اگر کسی فقط یکماه در سال ۹۸ بیمه پرداخت کرده باشد، بازهم فرد مشمول بیمه بیکاری قلمداد شود.

بابایی ادامه داد: بالغ بر ۸۵۰ هزار نفر متقاضی دریافت مقرری بیمه بیکاری داشتیم. اگر این افراد به ادارات مراجعه می کردند، سلامتی شان به خطر می افتاد بنابراین یک سامانه طراحی کردیم و به کمک آن افراد متقاضی را پالایش کردیم.

مردم حق دارند سوال کنند!
وی با بیان اینکه مردم حق دارند سوال کنند چرا مبلغ پرداختی بیمه بیکاری کم است، ادامه داد: مصوبه ای از سوی ستاد ملی کرونا گذرانده شد که در شرایط حوادث غیرمترقبه فقط سه ماه را پرداخت کنیم. به عبارتی اسفند، فروردین و اردیبهشت به افراد متقاضی پرداخت شود. براساس این مصوبه قرار شد برای ماه اسفند هم فقط از روز دهم به بعد را از سوی خزانه داری کل پرداخت شود. اگر کسی روز اول اسفند بیکار شده باشد هم تأمین اجتماعی پرداخت کند.

بابایی اعلام کرد: براساس مصوبه فوق به افراد ۵۵ درصد حداقل حقوق دستمزد پرداخت می شود به همراه اینکه به ازای هر فرد تحت تکفل ۵ درصد؛ این موضوع هم به خاطر محدودیت ها در منابعی است که وجود دارد.

وی گفت: افرادی که از اسفندماه بیکار شدند چون دو سوم از طریق خزانه داری کل پرداخت می شد و یک سوم از تأمین اجتماعی پرداخت ها صورت گرفت، دریافتی افراد به یک میلیون تومان می رسید. البته ممکن است فردی مدعی شود که پرداختی کمتر بوده است این به خاطر اختلاف روزهایی است که در اسفند فرد بیکار شده است اما در ماه های بعد پرداختی کامل می شود.

محاسباتی برای پرداخت های بیکاری
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی با این مضمون که با توجه به منابعی که برای پرداخت مقرری بیکاری در نظر گرفته شد آیا امکان پرداخت بود، گفت: ما محاسبات مالی را انجام دادیم، با احتساب بیمه پرداختی فرد بیکار شده برای فرد به عدد ۲ میلیون و ۶۳۰ هزارتومان رسیدیم. برای فروردین ماه هم به عدد ۳ میلیون و سیصد هزار تومان رسیدیم. با این اعداد به منبع مورد نیاز –قریب به-۴۸۰۰ میلیارد تومانی رسیدیم.

وی در بخش دیگری به طرح این موضوع پرداخت که احتمال شروع موج دوم بیکاری ها وجود دارد.
این مقام مسئول دولتی در واکنش به نقدها درباره پرداخت حقوق بیکاری گفت: می شد این موضوع را مدیریت کرد تا سطح نارضایتی اجتماعی کاهش پیدا کند و افراد به حق و حقوق شان برسند.

وضعیت پرداخت ها از اسفند تا اردیبهشت
وی افزود: در اسفندماه ۴ مرحله پرداختی داریم که یک مرحله اش هنوز مانده است. در پرداخت های این ماه به ۲۱۳ هزار نفر تا کنون پرداخت شده است و بخشی از افراد که حساب های بانکی شان مشکل داشت، بعد از اصلاح به این افراد پرداخت می شود. در مجموع در اسفند ماه ۳۰۱ هزار نفر پرداختی داریم.

بابایی سپس گفت: در فروردین ماه دو مرحله پرداختی داریم که بالغ بر ۴۷۸ هزار نفر برای دریافت مقرری بیکاری اعلام آمادگی کردند برای اردیبهشت ماه هم پیامک –به متقاضیان- ارسال شده است.

تأمین اجتماعی و داستان مطالباتش از دولت!
وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی به کرات دنبال مطالبات از مجلس و دولت بوده است. این مشکل باید حل شود، قبل از اینکه کرونا شایع شود هم صندوق بیمه بیکاری کسری داشت. اگر مطالبات به موقع پرداخت می شد شاید این مشکلات را نداشتیم.

وی با بیان اینکه دیدگاه های مدیریتی و سیستم مدیریتی باید اصلاح شود، افزود: باید حمایت اجتماعی را بیشتر کنیم، سرمایه اجتماعی مهم است منابع مالی را می توان جبران کرد اما سرمایه اجتماعی وقتی از بین برود قابل جبران نیست.

حداقل انتظار بیکاران برآورده نشد
در بخش دیگری از این برنامه اکبر شوکت عضو کارگری هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی کشور با بیان اینکه آنچه در بخش پرداخت های مقرری بیکاری صورت می گیرد مطابق با دستورالعملی است که وجود دارد، به بیان نقدهایی در این موضوع پرداخت و گفت: از دولت گلایه داریم به این دلیل که در شرایط بروز حوادثی مانند کرونا باید ورود پیدا کنند. انتظار کارگران در شرایط بحرانی این است که یک حداقل انتظاری از دولت وجود دارد که عمل نشده است.

وی سپس به طرح موضوع قریب به این مضمون پرداخت که کارگران یک حق بیمه پرداخت کرده اند که در شرایط بحرانی می خواهند از آن استفاده کنند.

شهرستان ها در بی خبری!
شوکت ادامه داد: دولت گفته است برای مقرری بیکاری ۵ هزار میلیارد اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه برخی از کارفرمایان با وجود شرایط بحرانی مشغول به کار هستند، ادامه داد: ۳۰ درصد از دریافت بیمه بیکاری انصراف داده اند.

شوکت گفت: از ادارات استانی هم سوال کردم و گفتند درباره پرداخت ها، ابلاغیه ای به دست شان نرسیده است در حالی که الان کارگران نیاز به پرداخت دارند و چه بسا که فرد چند ماه دیگر شاغل شود. [اشاره به اینکه الان شرایط بحرانی است.]

تزریق منابع را پایدار کنید
وی خطاب به بابایی گفت: اگر واقعا می خواهید ۵ هزار میلیارد تومان اختصاص بدهید، این منابع به صورت پایدار به صندوق بیمه بیکاری تزریق شود. در آن صورت این افراد متقاضی به مشکل بر نخواهند خورد.

وی به موضوع مطالبات تأمین اجتماعی و صندوق های آن از دولت پرداخت و اظهار داشت: رقم مطالبات به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و این به نارضایتی در جامعه بازنشستگی و جامعه کارگری منجر شده است و به خاطر بی توجهی اتفاق افتاده است. در کشورهای دیگر صندوق ذخیره ارزی را پشتوانه صندوق بازنشستگی می گذارند اما در کشورمان بدهی آن را هم پرداخت نمی کنیم!

کد خبر: ۲۸٬۴۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha