۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
سهام شرکت زیان ده گوشت ماهان را گران نخرید!
تحلیل تکنیکال و بنیادی زماهان

سهام شرکت زیان ده گوشت ماهان را گران نخرید!

شرکت مجتمع گوشت مرغ ماهان با نماد زماهان، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ زیانده بوده است و قیمت سهام در سال گذشته بسیار رشد داشته که اصلا توصیه به خرید این سهم پر ریسک نمیشود.

هادی بهرامی؛ بازار: بخش کشاورزی و دامپروری یکی از عوامل رشد اقتصادی کشور هاست و نیاز شهروندان به محصولات کشاورزی و دامی بر اهمیت این موضوع افزوده است. در ایران نیز با الگو گرفتن از کشور های خارجی، سرمایه گذاری های متعددی در صنعت زراعت (کشاورزی و دامی) میشود و گروهی تحت عنوان گروه زراعت و خدمات وابسته وارد بازار بورس شود که در حال حاضر میزبان شرکت های فعال در این حوزه است. شرکت های این گروه در حوزه تولید محصولات کشاورزی، دامداری، کشت و صنعت و... فعالیت میکنند و یکی از گروه های کوچک به لحاظ ارزش بازاری در بازار بورس شناخته میشود. اکثر محصولات تولید شده در گروه زراعت و خدمات وابسته، در بازار داخلی به فروش میرسد؛ به همین خاطر نرخ گذاری داخلی یکی از عوامل موثر بر سودآوری شرکت های زراعتی به حساب می آید. ارز ترجیهی ۲۸۵۰۰ تومانی، نرخ دلار و همچنین تورم از عوامل دیگر تاثیر گذار بر سودسازی شرکت های فعال در صنعت زراعت هستند.


معرفی و جایگاه شرکت
شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان از شرکت های تحت پوشش شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر بوده و زیر مجموعه سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید انقلاب اسلامی میباشد. این شرکت یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان جوجه یک روزه گوشتی در ایران است و دارای مزارع پرورش مرغ مادر گوشتی در مناطق مختلف کشور از جمله استان های کرمان، لرستان، مازندران میباشد که ظرفیت تولید مرغ گوشتی این فارم ها در مجموع تولید سالانه ۴۱۳ هزار قطعه مرغ گوشتی میباشد و جالب است بدانید دو کارخانه جوجه کشی این شرکت سالانه ۳۹ میلیون جوجه یک روزه گوشتی تولید میکنند. ارزش بازار مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان در بورس، مبلغ ۳ هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۹.۵ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران
شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر با مالکیت ۸۱۵ میلیون سهم و با ۷۲ درصد از کل ۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون سهم، بزرگ ترین سهامدار مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان است. پس از آن، یک شخص حقیقی با مالکیت ۱۳.۳ میلیون سهم و با ۱.۲ درصد در جایگاه دوم، یک شخص حقیقی دیگر با مالکیت ۱۳ میلیون سهم و با ۱.۱ درصد در جایگاه سوم و صندوق سرمایه گذاری آوای فراز با مالکیت ۱۱.۵ میلیون سهم و با ۱ درصد در جایگاه چهارم سهامداران عمده شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان قرار دارد.


تحلیل صورت سود و زیان
جمع درآمد های ناشی از فروش شرکت در پایان سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۲۹ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش ۱۵ درصد، نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۵ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۸۶ درصد افزایش یافته است که نشان میدهد فروش شرکت در مجموع، روند رو به رشد اما با شیبی ملایم دارد. بهای تمام شده تولیدات شرکت در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش ۳۷ درصد، نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰۵ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۸۳ درصد افزایش یافته است که نشان میدهد در مقایسه با فروش ناخالص شرکت، روند یکساله خوبی را سپری نکرده است و در سال ۱۴۰۰ هزینه های وحشتناکی را شرکت متحمل شده است. هزینه ‌های عمومی و اداری شرکت نیز در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۱ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش ۴۱ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۲۱ درصد افزایش یافته است که نشانگر افزایش هزینه های حقوق و دستمزد و امورات اداری و جلو افتادن آن از فروش است. زیان خالص شرکت در یکسال ۱۴۰۲ به مبلغ ۲۳ میلیارد تومان به ثبت رسید؛ در حالی که سود خالص سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۳۸ میلیارد تومان بود و از این مقایسه میتوانیم برداشت کنیم که شرکت در سال ۱۴۰۲ کاملا زیان ده بوده و اگر این روند ادامه دار باشد اصلا به نفع عوامل، سهامداران و فعالیت های خود شرکت نخواهد بود!

زیان خالص شرکت در یکسال ۱۴۰۲ به مبلغ ۲۳ میلیارد تومان به ثبت رسید؛ در حالی که سود خالص سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۳۸ میلیارد تومان بود و از این مقایسه میتوانیم برداشت کنیم که شرکت در سال ۱۴۰۲ کاملا زیان ده بوده و اگر این روند ادامه دار باشد اصلا به نفع عوامل، سهامداران و فعالیت های خود شرکت نخواهد بود!


تحلیل تکنیکال زماهان
قیمت سهام زماهان در آبان ماه ۱۴۰۱، با افزایش ۵۱۰ درصدی از کف ۵۰۰ تومانی به محدوده ۳۱۶۰ تومان رسیده است و در حال حاضر در این محدوده معامله میشود؛ اما نکته جالب اینست که قیمت و تکنیکال نمودار ها به سودسازی و نرخ فروش شرکت حساسیت زیادی دارد و قیمت پس از هر سقوط ۵۰ یا ۶۰ درصدی و با برخورد به کف بلند مدت ۵۰۰ تومان، به سمت اهداف بالا پرتاب میشد. در حال حاضر قیمت ریسک خرید دارد و بیش از حد افزایش یافته است که ۳۶۳۰ تومان اولین هدف و همچنین مقاومت مهم قیمت است که میتواند ناحیه ای برای فروش و یا حداقل سیو سود باشد. بهترین ناحیه حمایتی برای خرید میتواند محدوده ۲۰۰۰ تومان باشد و حمایت معتبر ۱۲۰۰ تومان را قابل اطمینان میدانیم اما بعید است تا آنجا ریزش کند. اوسیلاتور rsi نیز به مقاومت استاتیک ماژور بلند مدتی در محدوده اشباع خرید برخورد کرده است که نشان میدهد طمع و بازدهی بیش از حد میباشد و برای خرید های بیشتر باید احتیاط کرد.

سهام شرکت زیان ده گوشت ماهان را گران نخرید!


نسبت قیمت به درآمد
شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان برای سال ۱۴۰۲ به ازای هر سهم، منفی ۲۰ تومان زیان خالص را به همراه دارد که پی بر ای سالانه آن را نیز در سال جاری منفی خواهد کرد. سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۶۷ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۳ تومان و در سال ۱۴۰۲ مبلغ منفی ۲۰ تومان زیان میباشد. با در نظر گرفتن نرخ ۳۰ درصدی افزایش حقوق و دستمزد، بیش از ۸۰ درصد تورم و همچنین میانگین دلار ۶۴ هزار تومانی در پایان سال ۱۴۰۲، EPS forward در تحلیل بنیادی سهم زماهان منفی ۲۰ تومان زیان برآورد میشود. البته در محاسبه نهایی سود خالص به ازای هر سهم زماهان، مفروضات ۱۵ میلیون تومان بر هر تن ذرت و ۱۹ میلیون تومان بر هر تن کنجاله سویا در نظر لحاظ شده است.

کد خبر: ۲۸۴٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha