۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
موتور تولید بدهی در صنعت برق متوقف می‌شود
مدیرعامل شرکت توانیر:

موتور تولید بدهی در صنعت برق متوقف می‌شود

رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر گفت: با افزایش میزان معاملات شرکت‌های توزیع در بورس انرژی، موتور تولید بدهی در صنعت برق متوقف می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی در خصوص آغاز فعالیت شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور در بورس انرژی و اقدام آن‌ها برای خرید در بورس گفت: بر اساس تاکید ویژه وزیر نیرو اصلاحات مالی جامعی در صنعت برق به جریان افتاده است که بخشی از آن به ورود شرکت‌های توزیع برق به بورس انرژی و خرید مستقیم برق از این بازار باز می‌گردد.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح که از روز نخست اردیبهشت‌ماه آغاز شد، یک حساب وکالتی برای شرکت‌های توزیع سراسر کشور باز شده است و توانیر ماهانه این حساب‌ها را به میزان ۲ هزار میلیارد تومان شارژ خواهد کرد تا شرکت‌های توزیع بتوانند در بورس انرژی به صورت مستقیم اقدام به خرید برق کنند.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه به حساب وکالتی شرکت‌های توزیع هر هفته ۵۰۰ میلیارد تومان پول واریز می‌شود و هفته جاری نیز ۵۰۰ میلیارد تومان دوم به حساب به شرکت‌ها واریز شد، ادامه داد: در گذشته تنها مشتریان بالای ۵ مگاوات امکان خرید برق از بورس را داشتند که سال گذشته مشتریان بالای یک مگاوات به این لیست اضافه شد و از اردیبهشت ماه سال جاری شرکت‌های توزیع سراسر کشور نیز امکان خرید برق از بورس را پیدا کردند.

رجبی مشهدی اضافه کرد: سال گذشته ۵۳ تراوات ساعت از برق کشور از طریق بورس انرژی به فروش رسید و بر اساس هدفگذاری صورت گرفته در سال جاری قرار است این رقم با ۴ برابر افزایش به ۲۱۰ تراوات ساعت برسد.

وی در همین رابطه بیان کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه مقرر شده است تا در سال اول ۳۰ درصد معاملات برق در بورس انرژی انجام شود و در پایان برنامه هفتم نیز قرار است میزان معاملات به ۶۰ درصد برسد، اما بر اساس هدفگذاری صورت گرفته در وزارت نیرو قرار است در سال جاری هدف گذاری نهایی برنامه هفتم در این رابطه محقق شود.

مدیرعامل توانیر در ادامه با بیان اینکه در هفته گذشته بیش از ۱۲۱۱ هزار میلیارد ریال در بورس انرژی توسط ۳۲ شرکت توزیع برق معامله صورت گرفت، افزود: پیش بینی می‌شود در هفته‌های آتی با برنامه ریزی و هماهنگی‌های صورت گرفته حجم معاملات شرکت‌ها به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

رجبی مشهدی در پاسخ به این پرسش که ورود شرکت‌های توزیع برق به معاملات بورس چه نقشی در توسعه صنعت برق خواهد داشت، گفت: ارتباط مستقیم میان خریداران و فروشندگان برق، کاهش نقش دولت در معاملات، کمک به استقلال مالی شرکت‌های توزیع و توسعه رقابت، شفاف شدن معاملات و نیز تزریق نقدی پول به نیروگاه‌ها برخلاف بازار عمده فروشی از جمله مزایای اجرای این طرح است که ضمن کمک به اصلاح نظام مالی صنعت برق بستر مناسبی را برای توسعه صنعت برق فراهم خواهد کرد.

مدیرعامل توانیر در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: پرداخت به روز هزینه‌ها و شفاف شدن درآمدها در صنعت برق که در سایه ورود شرکت‌های توزیع به بورس انرژی و خرید نقدی برق از نیروگاه‌ها محقق می‌شود، نه تنها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های جاری و طرح‌های توسعه‌ای خود را با سرعت و قدرت بیشتری دنبال کنند، بلکه موتور تولید بدهی در کل صنعت برق متوقف می‌شود.

کد خبر: ۲۸۴٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha