۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
شاخص صنعت بانکداری برای رشد باید سقف 9430 واحد را رد کند
صنعت بانکی در هفته ای که گذشت

شاخص صنعت بانکداری برای رشد باید سقف 9430 واحد را رد کند

در حال حاضر محدوده ۹۴۳۰ مقاومت مهم شاخص صنعت بانکداری میباشد که برای رشد بیشتر تا اهداف بالاتر، باید شکسته شود.

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت بانکداری که در حال حاضر در شمار ۱۰ صنعت برتر بازار بورس و اوراق بهادار قرار دارد، در دهه ۸۰ شمسی وارد این بازار شد و در کمتر از یک دهه توانست جایگاه قابل قبولی را به دست آورد. در واقع صنعت بانکداری علی رغم زمان کمی که از پیوستنش به بازار بورس می‌گذرد، از پیشینه و بنیادی قوی برخوردار است. صنعت بانکداری یکی از صنایع با اهمیت در هر کشوری است و تامین مالی پروژه ‌های خرد و کلان را به عهده دارد. همانطور که میدانید تحلیل و بررسی موسسات بانکی بدلیل نقش مهمشان در اقتصاد و گردش نقدینگی کشور، حائز اهمیت میباشد. در ادامه به گزارش تحرکات این صنعت در هفته ای که گذشت میپردازیم و روند پیش روی آن را تحلیل خواهیم کرد.


گزارش بازدهی شاخص
شاخص صنعت بانکداری در بورس با ۲.۲ درصد افزایش، هفته گذشته را به پایان رساند و اکثر سهم های بانکی به دلیل جو کل بازار بورس رنج و مثبت معامله شدند. این شاخص در شروع هفته گذشته ۸۹۱۵ واحد بود که تا پایان هفته معاملاتی به محدوده ۹۱۲۲ واحد رسید؛ این در حالیست که شاخص کل بورس با رشد ۴.۵ درصدی از محدوده ۲ میلیون و ۲۰۳ هزار واحد به ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با افزایش ۵.۵ درصدی از محدوده ۷۲۳ هزار واحد به ۷۶۳ هزار واحد رسیده است که نشان میدهد ۹۹ درصد شاخص ها با یکدیگر ارتباط نوسانی و زنجیره ای دارند. طی ۳۰ ورز اخیر، در مقابل بازدهی مثبت ۲.۷ درصدی شاخص کل بورس و بازدهی مثبت ۰.۵ درصدی شاخص هم وزن، شاخص صنعت بانکداری منفی ۲.۳ درصدی بازدهی داشته است که اگر بخواهیم نگاهی هم به بزدهی یکساله بیندازیم، شاخص صنعت بانکی از آخرین کف به آخرین سقف یکساله ۲۰ درصد و بر اساس محدوده فعلی ROI به میزان ۷ درصد بازدهی مثبت داشته است.

شاخص صنعت بانکداری در بورس با ۲.۲ درصد افزایش، هفته گذشته را به پایان رساند و اکثر سهم های بانکی به دلیل جو کل بازار بورس رنج و مثبت معامله شدند. در حال حاضر محدوده ۹۴۳۰ مقاومت مهم شاخص میباشد که برای رشد بیشتر تا اهداف بالاتر، باید شکسته شود؛ در غیر اینصورت، با ریزش بیشتری مواجه خواهد شد و اگر حمایت کوتاه مدت (استاتیک مینور) ۸۸۶۰ واحد از دست برود حمایت معتبر ۸۲۰۰ واحد در دسترس خواهد بود.


تحلیل تکنیکال شاخص
همانطور که در تحلیل شاخص صنعت بانکداری در هفته گذشته گفته شد، شاخص پس از نزدیک شدن به مقاومت استاتیک ۹۴۳۰ واحد و همچنین تکمیل زنجیره واگرایی میان مدت ۴.۵ درصد افت کرد که اوسیلاتور Rsi تمایل به نزول بیشتری داشت؛ زیرا حمایت کوتاه مدت خود را از دست داده و کم کم وارد محدوده اشباع فروش شده بود که نشان از افزایش ترس برای خرید داشت. هیستوگرام های Macd نیز واگرایی حجمی را شنان میداد و پیش بینی کلی این بود که با از دست رفتن ابر کومو امکان افت بیشتر شاخص بانکداری وجود داشت. در حال حاضر محدوده ۹۴۳۰ مقاومت مهم شاخص میباشد که برای رشد بیشتر تا اهداف بالاتر، باید شکسته شود؛ در غیر اینصورت، با ریزش بیشتری مواجه خواهد شد و اگر حمایت کوتاه مدت (استاتیک مینور) ۸۸۶۰ واحد از دست برود حمایت معتبر ۸۲۰۰ واحد در دسترس خواهد بود.


آخرین اخبار صنعت
۱- براساس بخشنامه بانک مرکزی، سقف برداشت از حساب ‌های بانکی به صورت غیرحضوری ۲۰۰ میلیون تومان به صورت روزانه و ۱ میلیارد تومان به صورت ماهانه مجاز شد.

۲- به دلیل رشد کمتر درآمد تسهیلات بانک سامان، تراز بین تسهیلات و سپرده در فروردین ماه به عدد ۳۸۹ میلیارد تومان رسید که کمترین میزان در یک سال اخیر به شمار میرود.

۳- بانک صادرات در فروردین ماه ۵ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان درآمد از تسهیلات را گزارش داد که ۳۱ درصد نسبت به فروردین سال گذشته افزایش داشته است.

۴- کوروش پرویزیان که به ‌عنوان مدیرعامل بانک پارسیان و رئیس کانون بانک‌ ها و موسسات اعتباری خصوصی فعالیت میکرد، از این بانک خداحافظی کرد و جای ان را عصو هیات مدیره به عنوان سرپرست گرفت.

۵- بانک پاسارگاد در فروردین ماه درآمد تسهیلات ۹ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومانی و هزینه سپرده ۸ هزار و ۶۵ میلیارد تومانی را گزارش کرد و تراز عملیات بانکداری در این ماه به ۱ هزار و ۱۵۷ میلیارد تومان رسید.

۶- بررسی ها نشان میدهد که دارایی های هفت بانک ملت، صادرات، تجارت، پاسارگاد، پارسیان، اقتصاد نوین و سامان طی یکسال یاد شده به طور میانگین معادل ۴ هزار و ۴۰۰ هزارمیلیارد تومان (همت) بوده است. بانک ملت با داشتن ۳۲ درصد، صادرات و تجارت هر یک ۱۷ درصد، پاسارگاد ۱۴ درصد، پارسیان ۸ درصد، اقتصاد نوین ۶ درصد و سامان ۵ درصد از این مبلغ به ترتیب بیشترین تا کمترین دارایی ها را در بین هفت بانک به خود اختصاص داده اند.

۷- روز سوم اردیبهشت ۱۴۰۳، در مزایده سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، ۵۹۰۰ میلیارد تومان خرج خرید این دو باشگاه از منابع بانک ها و شرکت های پتروشیمی و بهتر است بگوییم از جیب سهامداران و مشتریان شد!

کد خبر: ۲۸۴٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha