۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
چین، موتوری قوی برای گذر از انرژی های فسیلی در جهان
سایت تحلیلی گلوبال تایمز :

چین، موتوری قوی برای گذر از انرژی های فسیلی در جهان

ظرفیت و پیشرفت های فناوری چین در بخش انرژی پاک به موتور قدرتمندی تبدیل شده است که انتقال انرژی جهانی را از انرژی های فسیلی به پاک پیش می برد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز در سرمقاله خود نوشت: نهاده های فعلی منابع جهانی در زمینه گذر از انرژی های فسیلی و رسیدن به انرژی پاک و همچنین عرضه مربوط به محصولات سبز و کم کربن به مراتب کمتر از تقاضا است.
ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.
بیست و ششمین کنگره جهانی انرژی طی روزهای اخیر در روتردام هلند برگزار شد. این کنفرانس به عنوان یکی از مهمترین کنفرانس ها در زمینه انرژی، با موضوع بازطراحی انرژی برای مردم و سیاره برگزار می شود و نزدیک به ۲۰۰۰۰ نماینده از بخش انرژی جهانی را برای بحث در مورد انتقال انرژی، امنیت، دسترسی و پایداری گردهم آورد.
امسال صدمین سالگرد کنگره جهانی انرژی است. جهان در یک نقطه عطف حیاتی در انتقال انرژی قرار دارد که توسط صنعت به عنوان یک لحظه کلیدی برای پیشنهاد و اجرای تغییرات عمده شناخته شده است. این کنفرانس اطلاعات به موقع را برای عموم مردم به منظور درک وضعیت فعلی انتقال انرژی جهانی فراهم می کند.

نهاده های فعلی منابع جهانی در زمینه انتقال انرژی و انرژی پاک و همچنین عرضه مربوط به محصولات سبز و کم کربن به مراتب کمتر از تقاضا است

بدون شک، برجسته ترین مسائل و نگرانی ها در کنگره همچنان چالش های ناشی از تغییرات آب و هوایی و فوریت و عدم قطعیت انتقال انرژی است. به طور خاص این مهم در مورد چگونگی بررسی امنیت جهانی انرژی، مقرون به صرفه بودن و پایداری و تحقق انتقال انرژی سریع‌تر، عادلانه‌تر و گسترده‌تر است. در سراسر جهان، با توجه به دستیابی به هدف توافق پاریس برای محدود کردن افزایش دما و دستیابی به تعهدات اوج کربن و بی طرفی بسیاری از کشورها، نهاده های فعلی منابع جهانی در زمینه انتقال انرژی و انرژی پاک و همچنین عرضه مربوط به محصولات سبز و کم کربن به مراتب کمتر از تقاضا است.
در این زمینه، تبلیغات کنونی ایالات متحده آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی در مورد مازاد ظرفیت در پنل های خورشیدی و خودروهای الکتریکی چین و تلاش آنها برای ایجاد موانع تجاری در بخش انرژی پاک نیز مورد توجه و مورد بحث قرار گرفته است. در میان آنها، اظهارات مرتبط امین ناصر مدیر عامل شرکت آرامکو عربستان توجه جهانی را برانگیخته است. ناصر در کنگره جهانی انرژی از نقش کلیدی چین در انتقال انرژی جهانی سخن گفت و به ویژه خاطرنشان کرد که چین به طور قابل توجهی به کشورهای غربی کمک می کند تا با کاهش هزینه پنل های خورشیدی و برق به هدف خود برای کاهش انتشار کربن به سطح صفر خالص برسند.

ظرفیت و پیشرفت های فناوری چین در بخش انرژی پاک به موتور قدرتمندی تبدیل شده است که انتقال انرژی جهانی را به پیش می برد

اظهارات ناصر نه تنها به دلیل موقعیت ویژه آرامکوی عربستان سعودی در زمینه انرژی، بلکه به دلیل ارزیابی منصفانه وی از تلاش های چین در زمینه انرژی پاک و کاهش انتشار جهانی گازهای گلخانه ای مورد توجه قرار گرفته است. ظرفیت و پیشرفت های فناوری چین در بخش انرژی پاک به موتور قدرتمندی تبدیل شده است که انتقال انرژی جهانی را به پیش می برد. طبق آمار، طی ۱۰ سال گذشته میانگین هزینه های برق پروژه های جهانی باد و فتوولتائیک به ترتیب بیش از ۶۰ درصد و ۸۰ درصد کاهش یافته است که بخش قابل توجهی به مشارکت چین نسبت داده شده است. چین با استفاده از مقیاس وسیع بازار، مدیریت کارآمد زنجیره تامین و قابلیت‌های نوآوری در فناوری، هزینه‌های پنل‌های خورشیدی و خودروهای برقی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است و مقرون به صرفه بودن این محصولات انرژی جدید را افزایش داده است. این نه تنها انتشار کربن را کاهش می دهد، بلکه انتخاب های اقتصادی و سازگار با محیط زیست را برای مصرف کنندگان جهانی فراهم می کند.
انتقال انرژی کار آسانی نیست؛ امری بسیار فوری و فوق العاده پیچیده است و به یک رویکرد استراتژیک جامع نیاز دارد. قدردانی آرامکو عربستان به نمایندگی از ناصر از چین ناشی از به رسمیت شناختن نقش ضروری چین در انتقال انرژی توسط عربستان سعودی، دیگر کشورهای خاورمیانه و بسیاری از کشورهای در حال توسعه دیگر است. به عنوان مثال، پروژه نیروگاه فتوولتائیک الشعیبه که توسط شرکت های چینی در عربستان سعودی ساخته شده است، پس از تکمیل، انتشار دی اکسید کربن را تا ۲۴۵ میلیون تن در ۳۵ سال کاهش می دهد که معادل کاشت ۵۴۵ میلیون درخت است. در سال ۲۰۲۲، محصولات بادی و فتوولتائیک صادر شده توسط چین به سایر کشورها کمک کرد تا انتشار دی اکسید کربن را به میزان تقریبی ۵۷۳ میلیون تن کاهش دهند که در مجموع ۲.۸۳ میلیارد تن کاهش کربن را شامل می شود که حدود ۴۱ درصد از حجم جهانی کاهش کربن حاصل از انرژی های تجدیدپذیر را در همین مدت تشکیل می دهد.

ایالات متحده آمریکا از منظر حمایت از صنایع خود و سرکوب صنایع سودمند چینی، تلاش می‌کنند با روایت به اصطلاح «مازاد ظرفیت»، توسعه صنعت انرژی پاک چین را خفه کنند

با این حال، با توجه به شرایط اضطراری جهانی در پرداختن به تغییرات آب و هوایی و وضعیت فعلی ظرفیت سبز در کشورهای مختلف، چه دستیابی به اهداف توافق پاریس در سطح جهانی باشد و چه چین در دستیابی به اهداف کربن خود، ظرفیت سبز فعلی چین همچنان از برآوردن نیازها عاجز است. آژانس بین المللی انرژی (IEA) هشدار داده است که استفاده فعلی از سوخت های فسیلی همچنان بیش از حد باقی مانده است. در این زمینه چالشی که بشریت با آن مواجه است «مازاد ظرفیت» تولید سبز نیست، بلکه کمبود شدید آن است. ظرفیت سبز چین بدون شک سلاح جادویی برای مقابله با چالش هاست و جابجایی ظرفیت با کیفیت بالاست. این راه حل بهینه برای کاهش انتشار جهانی کربن است تا ظرفیت سبز چین را قادر سازد با نقاط قوت خود بازی کند و همکاری با ظرفیت های دیگر کشورها را تکمیل و هماهنگ کند.
ایالات متحده آمریکا و برخی کشورها از منظر حمایت از صنایع خود و سرکوب صنایع سودمند چینی، تلاش می‌کنند با روایت به اصطلاح «مازاد ظرفیت»، توسعه صنعت انرژی پاک چین را خفه کنند. با این حال از منظر جهانی، به‌ویژه از دیدگاه بسیاری از کشورهای در حال توسعه و «جنوب جهانی»، این امر هدف پارادایم انرژی سریع‌تر، عادلانه‌تر و گسترده‌تر را تضعیف می‌کند. در مواجهه با چالش مشترک تغییرات اقلیمی، ترویج انتقال انرژی به جای گرفتار شدن در مناقشات تجاری بیهوده و سرزنش بازی ها، باید از یک نگرش باز و مشارکتی حمایت کند، در غیر این صورت تنها مانع سرعت انتقال انرژی جهانی می شود.

کد خبر: ۲۸۴٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha