۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵
سایه آفات بر مزارع گندم گلستان | جبران خسارت کشاورزان در ابهام است
بازار بررسی می کند؛

سایه آفات بر مزارع گندم گلستان | جبران خسارت کشاورزان در ابهام است

گرگان- بارندگی های خوب سال جاری هم زمان که باعث بهبود وضعیت کشاورزی گلستان شده، گسترش آفات مختلف را هم رقم زده و کشاورزان نسبت به میزان خسارت و نحوه جبران آن نگران هستند.

بازار؛ گروه استان ها: امسال اگر چه به دلیل بارش های به موقع و مناسب پیش بینی می شد که وضعیت کشت و برداشت گندم نسبت به سال های گذشته که مزارع متاثر از خشکسالی بود، بهتر باشد اما افزایش رطوبت دما و بارندگی ها سبب شد که شیوع آفت در گندم زارها بسیار گسترده تر از همیشه باشد.

به گفته کارشناسان، میزان بروز آفت طی۱۲ سال گذشته در گلستان بی سابقه بوده و مزارع گندم در این استان درگیر بیماری هایی از جمله علف هرز، فوزاریوم خوشه، سپتوریوز برگی، زنگ زرد، زنگ قهوه‌ای، سفیدک‌های سطحی و لکه خرمایی و دیگر موارد شدند که اگر این بیماری ها به موقع کنترل نشود گندم زارها با کاهش عملکرد مواجه خواهند شد.

رطوبت و دمای بالا

امسال به دلیل شرایط آب و هوایی و رطوبت بالای دما، بیماری و آفت های گندم، شیوع زود هنگام و گسترده تری نسبت به سال های گذشته داشته که این مساله غافلگیری کشاورزان را همراه داشت اما اطلاع رسانی های به موقع از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی سبب شد تا برخی کشاورزان بتوانند پیشگیری های لازم را داشته و اجازه شیوع و گستردگی بیماری را ندهند.

رئیس خانه کشاورز گلستان: با توجه به اینکه بارندگی خوبی داشتیم بیماری قارچی، زنگ زرد، سفیدک پودری و فوزاریوم خوشه شیوع پیدا کرد

کشاورز اهل روستای مهترکلاته که هفت هکتار گندم دارد در خصوص بروز آفت و بیماری های گندم در سال جاری به خبرنگار بازار گفت: امسال به دلیل شرایط جوی و رطوبت هوا بیماری ها و آفت زیادی از جمله بیماری زنگ زرد شیوع پیدا کرده که اگر کشاورزان پیشگیری به موقع نداشته باشند تا ۸۰ درصد به مزارع خسارت وارد می شود.

ابراهیم سعید نیا افزود: بیماری زنگ زرد در مزارع غرب گلستان بسیار گسترده شد و با توجه به اینکه سرکشی مرتب از مزرعه خود داشتم قبل از اعلام جهاد کشاورزی با مشاهده بیماری در سه مرحله سم پاشی انجام دادم.

سایه آفات بر مزارع گندم گلستان | جبران خسارت کشاورزان در ابهام است

کنترل آفت با سم پاشی به موقع

این کشاورز گلستانی با بیان اینکه در مزارعی که سم پاشی به موقع انجام شده این آفت قابل کنترل است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هرسال این بیماری در اواخر اسفند ماه مشاهده میشد اما امسال از اوایل بهمن در گندم زارها بروز کرد و دلیل آن رطوبت بالای هوا بود. البته امسال گندم زارها با آفت بسیاری مواجه بودند که سبب شده در پایان دوره برداشت، محصول با تناژ کمتری همراه باشد. با توجه به اینکه ما تلاش کردیم تا با سم پاشی به موقع جلوی پیشگیری آفت را بگیریم اما این احتمال وجود دارد تا ۳۵ درصد شاهد کاهش تناژ گندم در مزارع باشیم.

امسال با وجود بارش باران و بعد از چند سال خشکسالی و با توجه به اینکه مزارع بیشتری زیر کشت گندم قرار گرفتند انتظار می رفت که گلستان مانند سال های گذشته بتواند یکی از استان های برتر در تولید گندم باشد. با توجه به شیوع آفت های بسیار از جمله زنگ زرد باید منتظر ماند تا در زمان برداشت محصول، به این نتیجه برسیم که آیا باز گلستان می تواند قطب تولید گندم کشور باشد یا خیر؛

امیدواریم تولید گندم افزایش خوبی داشته باشد

دبیر خانه کشاورز گلستان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به اینکه بارندگی خوبی داشتیم بیماری قارچی، زنگ زرد، سفیدک پودری و فوزاریوم خوشه شیوع پیدا کرد اما کشاورزانی که به توصیه کارشناسان توجه کردند مزارعشان آلوده نشده و توانستند بیماری را کنترل کنند.

معاون جهاد گلستان: بیماری زنگ زرد سالیان سال در گلستان انتشار دارد

علی قلی ایمانی افزود: کشاورزانی که توصیه های جهاد کشاورزی را جدی نگرفتند و با تاخیر سم پاشی انجام دادند به مزارع آنها خسارت وارد شده است آفت برگ سبز گندم را از بین می برد و زمانی که برگ از بین برود غذا ساخته نمی شود و گیاه به حد نهایی تولید خود نمی رسد.

وی با بیان اینکه اگر شدت بیماری خیلی زیاد باشد صددرصد مزارع را از بین می برد، تصریح کرد: چنانچه کشاورزان به موقع آفت را شناسایی و با سم پاشی جلوی پیشگیری آن را بگیرند ۱۰ تا ۶۰ درصد می تواند از خسارت احتمالی پیشگیری کند.

ایمانی ابراز امیدواری کرد که با همه اتفاقاتی که امسال در مزارع گلستان رقم خورده اما انتظار داریم با توجه به بارندگی های به موقع امسال یک میلیون تن تولید در سطح گلستان داشته باشیم که نسبت به سال گذشته از افزایش خوبی برخوردار است.

سایه آفات بر مزارع گندم گلستان | جبران خسارت کشاورزان در ابهام است

اطلع رسانی داشتیم!

جهاد کشاورزی به منظور پیشگیری از این بیماری اطلاع رسانی های خوبی را با همراهی دهیار و شورای روستاها و دیدار در مساجد به صورت چهره و به چهره با کشاورز داشته است که این اقدامات سبب شد تا بسیاری از کشاورزان مبادرت به سم پاشی کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بیماری زنگ زرد سالیان سال در گلستان انتشار دارد و از بیماری های درجه یک در گلستان است. هر چند کم و بیش استان های دیگر نیز درگیر این بیماری هستند اما در استان های شمالی به دلیل شرایط آب و هوایی شیوع این بیماری بیشتر بوده است.

علی اکبر مهقانی افزود: امسال زنگ زرد از دوم بهمن در مزارع گلستان و در منطقه غرب استان شناسایی شد که در همان زمان اطلاع رسانی در خصوص استفاده از آفت کش ها، پیشگیری و کنترل این بیماری آغاز شد.

معاون جهاد کشاروزی گلستان: به دلیل رطوبت بالای دما شرایط محیطی برای رشد این آفت بسیار مستعد بوده است

وی با اشاره به اینکه به دلیل رطوبت بالای دما شرایط محیطی برای رشد این آفت بسیار مستعد بوده است، تصریح کرد: در گلستان ۳۸۰ هزار هکتار گندم کشت شده که تقریبا ۲۰۰ هزار هکتار از این زمین ها مستعد رشد این آفت بوده است. سم پاشی در اکثر مزارع انجام و حتی برخی مزارع تا دو و سه مرتبه هم سم پاشی شده و از سوی دیگر باید تاکید کرد که بیماری تحت کنترل بوده و شرایط دمایی هم روبه گرما است که این موضوع سبب می شود قدرت شیوع آن کمتر شود.

آفت ها و عملکرد زمین

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص تاثیر شیوع آفت بر عملکرد گندم گفت: هر عامل بیماری و هر آفتی حتی علف هرز اگر کنترل نشود بر میزان عملکرد تولید گندم تاثیری بسزایی خواهد داشت. با توجه به شدت آفت، این بیماری می تواند بین ۱۰ تا ۵۰ درصد خسارت به همراه داشته باشد که به مرحل رشد آفت و میزان پیشگیری های انجام شده بستگی دارد.

مهقانی گفت: امسال به دلیل شرایط جوی سال حساسی در پیش داریم و می‌طلبد کشاورزان برای مبارزه با بیماری ها و آفت های مختلف از جمله زنگ زرد اقدامات به موقعی انجام دهند در غیر این صورت اگر قصوری صورت گیرد با خسارت شدیدی مواجه خواهند شد.

آنچه مسلم است بعد از یک دوره خشکسالی انتظار می رفت که گلستان به روزهای اوج تولید گندم برسد اما شیوع بی سابقه آفت مطمئنا تاثیر بسزایی بر عملکرد این محصول خواهد داشت. باید منتظر ماند و دید که با توجه به اقدامات پیشگیرانه و کنترلی که کشاورزان انجام دادند آیا برداشت مقرون به صرفه ای از مزارع خود خواهند داشت یا خیر؛

کد خبر: ۲۸۳٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha