۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۹
چرا قیمت جهانی آهن تا کف یه هفته ای خود ریخت؟
بازار بررسی کرد؛

چرا قیمت جهانی آهن تا کف یه هفته ای خود ریخت؟

قیمت سنگ آهن با ریزش دوباره خود در روز سه شنبه، به کف قیمت خود در کانال ۱۱۷ دلار رسیده و این در حالیست که دستکم برای روزهای آتی، چشم انداز مثبتی برای بازار آهن به چشم نمیخورد.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت سنگ آهن با ریزش دوباره خود در روز سه شنبه، به کف قیمت خود در کانال ۱۱۷ دلار رسید. با این حساب، بازار آهن یکی از کم کشش ترین بازارهای بورس جهان برای هفته های اخیر بوده و تا حد زیادی سرمایه گذاران بین المللی را نسبت به خود دلسرد کرده است.

اکنون سوال اصلی اینجاست که دلیل ریزش پی در پی قیمت آهن چیست؟ آیا باید سال ۲۰۲۴ را سالی راکد برای این بازار در نظر بگیریم یا احتمال معکوس شدن روند بازار وجود دارد؟

اقتصاد چین، بزرگترین فاکتور تعیین کننده در قیمت آهن

کشور چین به عنوان بزرگترین وارد کننده آهن در جهان، تنها در سال ۲۰۲۳ اقدام به واردات ۱۲۰۰ میلیون تنی سنگ آهن نمود. نگاهی به این میزان حجم واردات به خوبی نشان می دهد که اقتصاد و میزان تولید محصولات وابسته به آهن و صنایع فولادی در چین، تا چه میزان بر روی بازارهای جهانی این فلز اساسی استراتژیک تاثیرگذار خواهد بود.

به طور کلی، دو فاکتور مهم در اقتصاد چین بر روی قیمت و بازار جهانی آهن تاثیرگذار است: نخست، سیاست کربن زدایی و کاهش گازهای گلخانه ای دولت چین که از سال گذشته در استان دالیان به عنوان قطب تولید آهن این کشور به مرحله اجرا درآمده و منجر به کاهش تولید داخلی در چین شده است. فاکتور دوم نیز میزان کشش بازارهای جهانی برای محصولات چینی است. یعنی رکود شکل گرفته طی ماه های گذشته در سطح جهانی که منجر به کاهش صادرات محوصولات چین شده، میزان تولید محصول در داخل این کشور را نیز کاهش خواهد داد. این کاهش میزان تقاضا برای آهن، نهایتا منجر به کاهش قیمت در بورس های بزرگ فلزات این کشور مانند بورس شانگهای و دالیان شده و با توجه به حجم بالای مبادلات در این بورس ها، تراز جهانی قیمت نیز پایین خواهد آمد.

نکته دیگری که باید آن را مد نظر قرار داد این است که میزان صادرات آهن چین به بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۳، بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته که نشانگر افزایش عرضه جهانی این فلز است.

بر اساس آخرین آمارهای موجود از اقتصاد چین، علیرغم ثبت رشد اقتصادی بالای ۵ درصد چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، میزان مصرف آهن در واحدهای صنعتی و تولیدی این کشور با کاهش مواجه شده است. موسسه برنامه ریزی و تحقیقات صنایع متالورژی چین (MPI) در تازه ترنی گزارش خود معتقد است که پس از کاهش تقاضای ۳.۳ درصد برای آهن در بازار داخلی این کشور در سال ۲۰۲۳، در سال جاری نیز باید شاهد کاهش ۱.۷ درصدی تقاضا باشیم.

افزایش عرضه مازاد آهن چین به بازارهای جهانی

نکته دیگری که باید آن را مد نظر قرار داد این است که میزان صادرات آهن چین به بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۳، بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته که نشانگر افزایش عرضه جهانی این فلز است. در حقیقت، میزان صادرات آهن چین با رشد بالای ۹۰ میلیون تنی خود، به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۱۶ به این سو رسیده است.

موضوع دیگر مرتبط با قیمت آهن تولید چین در بازارهای جهانی، کاهش قیمت ۳.۱۳ درصدی قیمت ذعال سنگ در بازارهای جهانی طی هفته های اخیر است که قیمت تمام شده آهن برای واحدهای تولیدی چینی را کاهش داده و این کاهش قیمت تولید، نهایتا منجر به کاهش قیمت تمام شده محصول در بازارهای جهانی خواهد شد.

در خصوص بازار داخلی چین نیز، موسسه تحقیقات بازار «هوتای» در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که میزان مصرف آهن در بازار چین در کوتاه مدت نزولی خواهد بود و طی هفته های آتی باید شاهد درگیر شدن این بازار با رکود نسبی در چین باشیم. موسسه جینرویی فیوچرز نیز معتقد است که میزان عرضه آهن چین در بازارهای جهانی بیش از نیاز واقعی بازار بوده که این موضوع می تواند منجر به ادامه ریزش قیمت ها در این بازار شود.

کاهش قیمت ذغال سنگ در بازارهای آسیایی

اما موضوع دیگر مرتبط با قیمت آهن تولید چین در بازارهای جهانی، کاهش قیمت ۳.۱۳ درصدی قیمت ذعال سنگ در بازارهای جهانی طی هفته های اخیر است که قیمت تمام شده آهن برای واحدهای تولیدی چینی را کاهش داده و این کاهش قیمت تولید، نهایتا منجر به کاهش قیمت تمام شده محصول در بازارهای جهانی خواهد شد. در همین راستا، موسسه مشهور GMK در گزارش اخیر خود پیش بینی کرده است که به احتمال زیاد، قیمت ذغال سنگ در بازارهای آسیایی برای نیمه دوم سال جاری میلادی با کاهش بیشتر نیز مواجه خواهد شد که در این صورت، می توان منتظر کاهش بیشتر قیمت آهن تولید چین در بازارهای جهانی باشیم.

آیا شرایط بازار تغییر خواهد کرد؟

با توجه به مطالب بالا و در صورت ابقای شرایط کلی بازار در وضعیت فعلی، می بایست طی هفته های آینده نیز شاهد ریزش بیشتر قیمت و یا شکل گیری رکود نسبی در بازار جهانی آهن باشیم. با اینحال، برخی فاکتورهای مثبت برای ماه های آتی نیز به چشم می خورند که می توانند شرایط فعلی را تا حد زیادی تحت الشعاع خود قرار دهند. مهمترین فاکتور در این مسیر، تصمیم احتمالی فدرال رزرو آمریکا برای کاهش نرخ بهره بانکی از ماه ژوئن یا جولای است که در صورت اجرایی شدن، می تواند بخش قابل توجهی از سرمایه های سپرده گذاری شده در بانک های این کشور را راهی بازارهای مختلف نماید.

همچنین، بانک مرکزی اروپا نیز در حال بررسی کاهش نرخ بهره بانکی برای ماه های آتی است. هرچند هنوز تاریخ دقیقی برای این اقدام بانک مرکزی اروپا اعلام نشده، اما به نظر می رسد در صورت عدم تشدید تنش ها در خاورمیانه، تصمیم بروکسل برای کاهش نرخ بهره قطعی است. چراکه در حال حاضر، سیاست های بانک مرکزی اروپا در حوزه پولی و بانکی موفقیت آمیز عمل کرده و نرخ تورم در حوزه یورو به زیر ۲ درصد رسیده است. در صورت شاهد بودن اقدام مشابه فدرال رزور آمریکا برای بانک مرکزی اروپا، این فاکتور نیز می تواند به روانه شدن بخشی از سرمایه های سپرده گذاری شده در بانک ها به سمت بازار آهن و سایر فلزات شود. با اینحال، هنوز برای اظهار نظر در خصوص چنین مواردی خیلی زود بوده و شرایط اقتصاد جهانی به ویژه متاثر از تنش های ژئوپولیتیک در اوکراین و خاورمیانه، به گونه ای نیست که بتوان پیش بینی دقیقی از وضعیت بازارهای مختلف در نیمه دوم سال داشت.

کد خبر: ۲۸۳٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha