۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
بازگشت امید به صنعت ساختمان گلستان | مسکن با «تحقق شعار سال» عجین شد
بازار گزارش می‌دهد؛

بازگشت امید به صنعت ساختمان گلستان | مسکن با «تحقق شعار سال» عجین شد

گرگان- در شرایط رکودی که صنعت ساختمان کشور و به تبع آن استان گلستان را در بر گرفته اخیرا مدیران مرتبط با این حوزه در استان همکاری خوبی را داشته اند.

نجمه جهان تیغ، بازار؛ با توجه به نام گذاری سال ۱۴۰۳ به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» لازم است قدم های تازه ای در تولید برداشته شود. ساخت و ساز به عنوان یکی از مهمترین بخش های تولید به شمار می آید که در دولت سیزدهم نیز نسبت به آن بسیار تاکید شده است. اما آنچه در قالب آمار و ارقام از طرح نهضت ملی مسکن اعلام می شود با شواهد موجود مطابقت نداشته و حتی به پیش بینی دولت برای ساخت سالیانه یک میلیون مسکن در سطح کشور نزدیک هم نشده ایم.

وجود برخی چالش ها بر سر راه تولید مسکن در گلستان، این قشر را مستاصل کرده است. اخیرا تلاش های جامعه انبوه سازان در مذاکره با دستگاه های مرتبط، نوید اتفاقات خوشایندی را می دهد که با تلاش ها در ابعاد محلی رقم خورده است.

عمده انرژی سازندگان صرف اخذ پروانه ساخت می شود

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان گلستان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سازندگان قبل از آغاز به کار پروژه های ساختمانی هزینه هایی را برای صدور پروانه ساخت پرداخت اما خدماتی دریافت نمی کنند. این مشکل با صدور پروانه دو مرحله ای قابل حل است که در سایر شهرها هم اجرا شده و هیچ منع قانونی ندارد. درخواست سازندگان این است که خدمات مهندسی در زمان شروع عملیات اجرایی خریداری شود زیرا خدمات پس از یکسال منقضی می شود.

انبوه سازان گلستانی نسبت به عدم بکار گیری ظرفیت سازندگان بومی در پروژه های حمایتی نهضت ملی مسکن استان گلایه دارند

سید محمد مرتضوی همچنین به مشکل تامین برق واحد های ساختمانی اشاره کرد و گفت: در برخی مواقع ساختمان ها آماده بوده اما به واسطه نداشتن برق امکان بهره برداری از آن وجود ندارد. سازندگان تمایل دارند در تامین برق مشارکت داشته باشند و این موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان هم مصوب شده است.

عدم بکارگیری سازندگان بومی در پروژه های حمایتی مسکن ملی

انبوه سازان گلستانی نسبت به عدم بکار گیری ظرفیت سازندگان بومی در پروژه های حمایتی نهضت ملی مسکن استان گلایه دارند و معتقدند سپردن پروژه ها به غیر بومی ها موجب توقف ساخت و ساز می شود و پس از گذشت چندین سال بسیاری از پروژه ها قابلیت بهره برداری خود را از دست می دهند و در نتیجه به خروجی منتهی نمی شوند.

مرتضوی در خصوص این مسئله نیز از راه و شهر سازی خواست ظرفیت مذاکره با انبوه سازان بومی را بالا ببرد. وی بر این باور است بومیان به واسطه اینکه نگران اعتبار محلی خود هستند تمام تلاش خود را برای اتمام پروژه به کار می گیرند.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان گلستان هم در گفت و گو با بازار با بیان اینکه موفقیت در نهضت ملی مسکن مستلزم تقویت بخش خود مالکی بوده، افزود: در این روش سازنده در مناطق مختلف شهر به ویژه بافت فرسوده برای ساخت، زمین تامین می کند که این موضوع سبب کاهش فشار در بخش حمایتی خواهد شد.

شهاب نورانی یکی از انگیزه ها برای ورود سازندگان به این بخش را اعطا تسهیلات ۵۵۰ میلیونی عنوان کرد و با بیان اینکه تراکم تشویقی در بافت های فرسوده مشمول پرداخت عوارض سنگین است، افزود: اعمال تخفیف حداقل ۵۰ درصدی عوارض صدور پروانه در طبقات تشویقی بافت های فرسوده از دیگر مواردی خواهد بود که باعث تقویت پروژه های خودمالکی خواهد شد.

بازگشت امید به صنعت ساختمان گلستان | مسکن با «تحقق شعار سال» عجین شد

صدور پروانه دو مرحله ای ساختمان در دستور کار شهرداری گرگان

شهرام شاکری معاون فنی و شهرسازی شهرداری گرگان در گفت و گو با بازار با اشاره به ظرفیت صنعت ساختمان در گلستان، اظهار کرد: صدور پروانه دو مرحله ای ساختمان در دستور کار شهرداری گرگان قرار دارد، ضمن اینکه می توان پروانه اصلاحی را با معرفی مهندس ناظر و مجری صادر کرد. در جلسات آتی کمیسیون ماده پنج نماینده انبوه سازان حضور خواهند داشت.

رئیس شورای شهر گرگان هم در جلسه ای مدعی شد که صدور پروانه دو مرحله ای ساختمان مصوبه شورای شهر را داشته و قابلیت اجرایی دارد. مدیران شهری نگرانند با صدور پروانه دو مرحله ای مورد پرسش سازمان بازرسی قرار بگیرند و گویا تنها مانع در این خصوص، سازمان بازرسی بوده است اما اکنون همکاری از طرف این سازمان هم وجود دارد.

محمدرضا آلوستانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان هم در گفت و گو با بازار آمادگی خود را نسبت به حل و فصل موضوعات صنعت ساختمان در گلستان اعلام کرد و ضمن بیان اینکه با صدور پروانه دو مرحله ای موافق بوده است، گفت: امیدوارم در کنار اجرای این روش نقشه های اجرایی هم واقعی شده و ساختمان از همان ابتدا با نقشه واقعی ساخته شود.

حمایت دادگستری گلستان از صنعت ساختمان در گلستان

با توجه به موانع ریز درشت در این حوزه دادگستری گلستان هم اخیرا موضوع تولید مسکن را در نخستین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان در سال جدید بررسی کرده و از دستگاه های مرتبط درباره عملکرد ضعیف این حوزه توضیح خواست. در این جلسه قرار شد با حمایت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی تا جایی که امکان دارد و قانون اجازه می دهد، برای تامین زمین همکاری شود.

بانک‌ها به تکلیف قانونی خود برای پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی طرح نهضت ملی مسکن به بخش خصوصی عمل کنند

اعمال مشوق ها در زمینه تراکم در بافت‌های فرسوده به ویژه در شهر گرگان، راهکاری بود که توسط انجمن انبوه سازان مسکن در این جلسه عنوان شد و شهرداری گرگان برای این مشوق ها اعلام آمادگی کرد. انبوه سازان می گویند علی رغم اینکه راه و شهرسازی گلستان اعلام کرده که علاوه بر مسکن حمایتی، سازندگان در بخش خود مالکی هم می توانند تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی دریافت کنند اما بانک‌ها همکاری لازم را در این خصوص ندارند.

تکلیف های قانونی

یکی از مصوباتی که در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گلستان مورد تاکید رئیس کل دادگستری قرار گرفت این بود که بانک‌ها به تکلیف قانونی خود برای پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی طرح نهضت ملی مسکن به بخش خصوصی عمل کنند.

حیدر آسیابی در ادامه اظهار کرد: کوتاه کردن فرآیندهای صدور پروانه و افزایش سرعت ارائه خدمات از سوی دستگاه های خدمات رسان از جمله دیگر مصوبات این جلسه برای کمک به جهش مسکن و کاهش هزینه های صنعت ساختمان گلستان در این بخش بود.

به گزارش خبرنگار بازار، گرچه صنعت ساختمان در سراسر کشور دچار رکود شده است اما سازندگان تمام تلاش خود را برای سرپا نگه داشتن این صنعت به کار گرفته اند و کج دار و مریز در این مسیر در حال حرکت هستند.

کد خبر: ۲۸۳٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha