۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵
ریزش قیمت ها در بازار طلا و سکه| توقف نرخ انس جهانی و بازگشت آرامش به بازار!
«بازار» گزارش می دهد

ریزش قیمت ها در بازار طلا و سکه| توقف نرخ انس جهانی و بازگشت آرامش به بازار!

قیمت ها در بازار سکه و طلا در حالی روندی کاهشی را می پیمایند که به گفته کارشناسان این افت قیمت ناشی از نزولی شدن نرخ ارز و کاهش التهاب بازار در پی فروکش کردن مناقشات منطقه است.

بازار؛ گروه بانک بیمه: به دنبال تحولات اخیر منطقه بخصوص پاسخ قاطع ایران به حمله موشکی رژیم جعلی اسرائیل به کنسولگری کشورمان، قیمت ها در بازار طلا و ارز به شکل عجیبی افزایش یافتند آنطور که بهای سکه با رکوردی تاریخی به بیش از ۴۶ میلیون تومان رسید و نرخ هر دلار نیز از ۷۰ هزار تومان عبور کرد. افزایش غیر واقعی قیمتی که طی آن روزها خیلی ها از سر هیجان راهی بازار شدند و با خرید سکه، طلا و ارز آن هم با قیمت نامعقول سعی کردند نقدینگی خود را به این کالاها تبدیل کنند تا در مواجهه با رشد تورم از افت ارزش سرمایه هایشان جلوگیری شود غافل از اینکه رشد هیجانی قیمتها حاصل التهاب و جو روانی ایجاد شده در بازار بود که اکنون با کاهش التهاب بازار، نرخ ها در سراشیبی قرار گرفته اند.

البته کارشناسان هشدارهای لازم را به خریداران سکه ای که یک چهارم ارزش آن حباب بود، دادند ولی برخی ها با بی توجهی به توصیه و هشدار خبرگان اقتصادی حتی با افزایش حباب گونه و بی منطق قیمت این کالا باز خریدار آن شده اند، اقدام غیرکارشناسانه ای که موجب شده است هم اکنون افرادی که برای تهیه سکه با قیمت بالا بی گدار به آب زده بودند به جای کسب سود متضرر شوند.

افزایش پی در پی نرخ انس جهانی و عبور بهای آن طی هفته های گذشته به بیش از ۲ هزار ۳۰۰ دلار، موتور رشد قیمت طلا و سکه را روشن کرد تا نرخ این کالاها در بازار جهشی شودبه طوری که هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۴ میلیون رسید و سکه نیز رکورد تاریخی قیمت حدود ۴۷ میلیون تومانی را شکست

رشد انس جهانی، قیمت ها را در بازار افزایشی کرد

هر چند مسائل سیاسی و تشدید اتفاقات منطقه ای طی یک ماه گذشته زمینه ساز افزایش قیمتها در بازار سکه، ارز و طلا شد اما عوامل دیگر چون رشد پی در پی نرخ انس جهانی و عبور بهای آن طی هفته های گذشته به بیش از ۲ هزار ۳۰۰ دلار، موتور رشد قیمت طلا و سکه را روشن کرد تا نرخ این کالاها در بازار جهشی شود، به طوری که هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۴ میلیون رسید و سکه نیز رکورد تاریخی قیمت حدود ۴۷ میلیون تومانی را شکست.

قیمت ها در بازار سکه و ارز طی هفته های گذشته در حالی ترمز بریدند که داد نمایندگان مجلس و کارشناسان را نسبت به آشفتگی بازار و رشد بی حد و حصر قیمت ها درآورد، آنها از مسئولان تصمیم گیر بخصوص مدیران بانک مرکزی خواستند با اجرای سیاست های اصولی در سریع ترین زمان ممکن نسبت به کنترل قیمت ها و ساماندهی بازار وارد عمل شوند. در این میان بانک مرکزی با حراج سکه و شمش طلا به بازار تا حدی توانست نرخ ها را در بازار بشکند اما مهمترین عامل تاثیر گذار بر افت قیمت ها در بازار سکه و ارز کاهش تنش های سیاسی و آرامش پس از طوفان حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی بود.

قیمت سکه بهار آزادی طی یک هفته ۴ میلیون تومان کاهش یافته است و طبق پیش بینی کارشناسان این کاهش قیمت در روزها و هفته های آینده به دلیل آرامش در بازار، کاهش تنش های سیاسی منطقه و توقف نرخ انس جهانی ادامه دار خواهد بود

کاهش ۴ میلیونی قیمت سکه طی یک هفته

علاوه بر این موارد توقف رشد قیمت انس جهانی طلا نیز پس از رکورد زنی های مستمر تاثیر خود را بر روی کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه برجای گذاشت به طوری که اکنون قیمت سکه بهار آزادی طی یک هفته ۴ میلیون تومان کاهش یافته است و طبق پیش بینی کارشناسان این کاهش قیمت در روزها و هفته های آینده نیز ادامه دار خواهد بود. تداوم کاهش انس جهانی طلا که مطابق برآود کارشناسان و تحلیگران بازار طلا به دلیل مسائلی نظیر فروکش شدن تنش در منطقه، عوامل ژئوپولیتیک، بخصوص عدم رویارویی ایران با رژیم صهیونیستی همچنین اجرای برخی سیاست‌های فدرال‌رزرو و داده های اقتصادی، می تواند باشد.

البته این را باید گفت که بهای طلای جهانی در ابتدای هفته گذشته به سبب رشد میزان تقاضای ناشی از اخبار تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل تغییر کرد. بازار این کالا ارزشمند با افزایش تقاضا به این خبر واکنش نشان داد به طوریکه قیمت طلای جهانی دوشنبه گذشته، بیش از ۱.۵ درصد افزایش یافت همچنین روز جمعه پس از ترقه بازی های مسخره اسرائیل در اصفهان بار دیگر قیمت انس جهانی افزایش و به بالاترین رقم ثبت‌ شده در تاریخ یعنی ۲ هزارو ۴۰۰ دلار رسید اما اکنون که آرامش به منطقه برگشته است، انس جهانی طلا نیز از رشد باز ایستاده است.

اجرای سیاست های اصولی بانک مرکزی چون حراج گسترده سکه و شمش طلا به بازار همراه با تامین نیاز واقعی متقاضیان ارز در بازارهای رسمی و مراکز مبادله ای، خوشبختانه قیمت ها در بازار (سکه و ارز) سیر نزولی را در پیش گرفته اند

تاثیر حراج سکه و شمش در بازار بر افت قیمت این کالاها

حال با توجه به سراشیبی قیمت ها در بازار سکه و ارز و اقدام فروشندگان آن به جای خرید، در کنار اجرای سیاست های اصولی بانک مرکزی چون حراج گسترده سکه و شمش طلا به بازار همراه با تامین نیاز واقعی متقاضیان ارز در بازارهای رسمی و مراکز مبادله ای، خوشبختانه قیمت ها در بازار (سکه و ارز) سیر نزولی را در پیش گرفته اند آنگونه که هم اکنون دلار حدود ۷۰ هزار تومان چند روز گذشته به کانال ۶۳ هزار تومان نزدیک شده و سکه نیز پله پله در حال کاهش قیمت است.

محمد کشتی آرای، کارشناس کار کشته بازار طلا و رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با ما راجع به وضعیت این روزهای قیمت طلا و سکه در بازار گفت: پس از افزایش قیمت ها در این بازار هم اکنون قیمت ها بر مدار نزول قرار گرفته اند. این افت قیمت ناشی از توقف نرخ انس جهانی طلا در کنار کاهش هیجانات در بازار به دنبال ایجاد آرامش حاصل از افت تنش های منطقه ای، رخدادهای و تحولات سیاسی و بین المللی است.

حباب قیمت ها در بازار سکه و طلا در حالا ترکیدن است، افزود: هر قطعه سکه تمام بهار آزادی هم اکنون نزدیک به ۷ میلیون تومان حباب دارد و از آنجایی که بازار از خرید سکه نسبت به هفته های گذشته تهی شده است، قیمت ها نیز پله پله در حال کاهش هستند

کاهش حباب قیمت سکه

وی با بیان اینکه حباب قیمت ها در بازار سکه و طلا در حالا ترکیدن است، افزود: هر قطعه سکه تمام بهار آزادی هم اکنون نزدیک به ۷ میلیون تومان حباب دارد و از آنجایی که بازار از خرید سکه نسبت به هفته های گذشته تهی شده است، قیمت ها نیز پله پله در حال کاهش هستند. کاهش قیمتی که علاوه بر بازگشت آرامش به بازار در پی مسائل سیاسی و بین المللی همچنین به دلیل افت نرخ ارز در داخل همراه با اجرای سیاست های بانک مرکزی چون حراج سکه و شمش طلا می باشد.

این کارشناس بازار طلا اضافه کرد: با توجه به وعده بانک مرکزی در تداوم سیاست حراج های سکه و طلا به بازار، بی تردید شاهد کاهش حباب قیمت این کالاها در روزها و هفته های پیش رو خواهیم بود. علاوه بر این موضوع، بحث توقف قیمت انس جهانی طلا و احتمال کاهش آن نیز می تواند تاثیر بسزایی بر تغییر قیمت ها در بازار این کالاها برجای گذارد. به طوری که هم اکنون نرخ انس جهانی به زیر ۲ هزار و ۴۰۰ دلار آمده است.

هم اکنون قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، همچنین سکه طرح قدیم ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که قیمت ها نسبت به روزهای گذشته با افت روبه روست

سکه طرح جدید در کانال ۴۳ میلیون تومان

به گفته کشتی آرای در بازار آزاد هم اکنون قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، همچنین سکه طرح قدیم ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که قیمت ها نسبت به روزهای گذشته با افت روبه روست. علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا نیز با افت قیمت در بازار داخلی به ۱۵ میلیون و ۹۶۰ تومان ارزش‌گذاری شده است.

بنا به این گزارش، با توجه به پیش بینی کارشناسان بازار نسبت به بازگشت آرامش به بازار طلا، سکه و ارز، قیمت ها در این بازارها روندی کاهشی را خواهند پیمود و از آنجایی که نرخ ارز در بازار آزاد مسیر عقب گرد را می پیماید بنابراین افت قیمت ها در روزهای آینده در این بازار دور از ذهن نیست.

کد خبر: ۲۸۳٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha