۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
خودکفایی در تولید محصولات شوینده با بازار ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی
مدیرکل دفتر صنایع سلولزی وزارت صمت خبر داد

خودکفایی در تولید محصولات شوینده با بازار ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی

مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صنعت، معدن و تجارت از صادرات ۱۶۱ میلیون دلاری صنعت شوینده و بهداشتی در سال گذشته خبر داد.

به گزارش بازار، مونا ابروفراخ امروز (دوشنبه) اظهار داشت: در حوزه مواد اولیه ده‌ها پروژه دانش بنیان به نتیجه رسیده است که این امر منجر به خودکفایی در صنعت آرایشی و بهداشتی شده است به به‌عنوان مثال ماده گلیسیرین که ماده مشترک بسیاری از محصولات شوینده آرایشی و بهداشتی است و تا ۲ الی ۳ سال پیش حتی در گرید معمولی وارداتی بود، الان نه‌تنها تماماً در داخل کشور تولید می‌شود؛ بلکه تولید گرید دارویی آن نیز سال گذشته برای اولین بار آغاز شده است.

وی اضافه کرد: همچنین موادی مانند PEG یا MPG و فوسفونات برای اولین بار تولید شده است، ضمن اینکه در حوزه مواد مؤثره گیاهی انواع عصاره‌ها و اکسترکت‌ها تولید شده است، در حالی که ما حتی عصاره انار و عصاره زعفران را از اروپا وارد می‌کردیم که از سال گذشته تولید انبوه آن آغاز شده است.

ابروفراخ تاکید کرد: تولید اسانس از پایه مولکول برای اولین بار در کشور که ایران را در زمره هفتمین تولیدکننده دارای دانش فنی این محصول در جهان قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه فعال‌سازی ۲.۵ میلیون تن ظرفیت‌های خالی با استفاده از تولید بدون کارخانه در سال گذشته صورت گرفت گفت: تولید در سال ۱۴۰۲ به میزان یک هزار و ۸۲۲ تن بوده که نسبت به سال گذشته به صورت میانگین در حدود ۱۳ درصد رشد داشت است.

۱۶۱ میلیون دلار صادرات صنعت شوینده و بهداشتی
مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به میزان صادرات انواع محصولات شوینده بهداشتی و آرایشی گفت: در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۶۱ میلیون دلار صادرات صورت گرفته بود که نسبت به مدت مشابه سال رشد ۱۸ درصدی را به ثبت رساند.

ابروفراخ عنوان کرد: میزان واردات انواع محصولات شوینده بهداشتی و آرایشی در سال ۱۴۰۲، ۴۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه به میزان ۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به برنامه‌های این اداره کل با همکاری انجمن‌های تولیدکننده صنعت شوینده اظهار داشت: اصلاح و به‌روزرسانی دستورالعمل تولید بدون کارخانه که موجب رونق تولید بدون کارخانه و فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی در صنعت آرایشی و بهداشتی خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صمت اعلام کرد: رشد تولید و افزایش کیفیت و به‌تبع آن افزایش صادرات در حوزه صنایع آرایشی و بهداشتی با رفع برخی ممنوعیت‌های ایجاد شده در حوزه مواد اولیه، رشد سرمایه‌گذاری در حوزه برندینگ جهت دستیابی به اهداف صادراتی، کاهش قاچاق کالای سلامت‌محور از جمله محصولات آرایشی با الزام واردکنندگان و تولیدکنندگان به اخذ شناسه کالا و کد رهگیری از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره کل با همکاری صنعتگران در این عرصه است.

ابروفراخ از هدف‌گذاری رشد تولید به صورت میانگین ۲۵ درصدی و رشد صادرات ۱۰ در صدی در حوزه صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی برای سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در این باره جلسه‌های مختلفی با انجمن‌های مربوطه برگزار و سیاست‌گذاری شده است.

کد خبر: ۲۸۳٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha