۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
هشدار برای کشاورزان و دامداران استان سمنان | تگرگ و سرمازدگی در راه است 
از امروز؛

هشدار برای کشاورزان و دامداران استان سمنان | تگرگ و سرمازدگی در راه است 

سمنان- اداره کل هواشناسی استان سمنان نسبت به ورود سامانه کم فشار بارشی و برودتی در این استان و همچنین سرمازدگی و بارش تگرگ، هشدار داده است. 

به گزارش خبرنگار بازار، نگاهی به نقشه های هواشناسی نشان می دهد که اقصی نقاط استان سمنان از امروز صبح میزبان سامانه کم فشار بارشی خواهد بود سامانه ای که دمای هوا را نیز به شکل قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از امروز تا شامگاه چهارشنبه در اقصی نقاط استان سمنان شاهد بارش باران، تگرگ و همچنین برودت هوا بین پنج الی هشت درجه سانتی گراد خواهیم بود و همین موضوع باعث صدور هشدار نارنجی هواشناسی از سوی سازمان هواشناسی شده است.

روان آب و سیلاب ها

طبق این هشدار، از روز سه شنبه تا پنج شنبه احتمال رواناب و سیلاب در نقاط مختلف استان سمنان به خصوص نیمه شمالی، وجود دارد احتمال خسارت سرمازدگی و تگرگ در بخش کشاورزی دیگر نکته ای است که در هشدار سازمان هواشناسی می توان دید.

هشدار نارنجی هواشناسی در بخش کشاورزی شامل دو قیمت است بخش اول برودت هوا و احتمال سرمازدگی که از کشاورزان درخواست شده تا تمهیدات لازم را در این باره صورت دهند برای مثال مه پاشی، استفاده از بخاری ها و هیتر، گردش هوای گرم در باغات و عدم شخم زدن زمین و ...به عنوان راهکارهای مقابله با مخاطرات سرمازدگی بیان شده است.

بخش دوم اما بارش تگرگ و باران شدید است که می تواند به سردرختی ها و شکوفه ها و همچنین دام ها آسیب برساند که در این زمینه هم استفاده از پوشن و سقف پلاستیکی و ... به کشاورزان و دامداران توصیه شده است. احتمال بروز سیلاب دیگر مخاطره امروز است که توسط سازمان هواشناسی به آن اشاره شده است.

باران و تگرگ

در هشدار هواشناسی اعلام شده که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه شاهد بارش باران و برف و احتمال کولاک، باد شدید، کاهش دما در نقاط مختلف استان سمنان خواهیم بود. باران، رگبار و رعدوبرق و تگرگ، در نواحی کوهستانی پیش بینی سازمان هواشناسی برای امروز استان سمنان است.

استفاده از وسایل گرمایشی و مه شکن به منظور کاهش آسیب‌های احتمالی سرمای هوا مورد تاکید است

باران، رگبار و رعدوبرق و تگرگ، در نواحی کوهستانی جاده ها دیگر موضوعی است که در هشدار هواشناسی به آن اشاره شده است. همچنین سازمان هواشناسی در هشدار خود به جاری شدن روان‌آب و سیلاب و احتمال خسارت ناشی از وزش باد شدید نیز اشاره کرده است.

کنترل و لایروبی شبکه آب، لایروبی جوی‌ها و آبراه ها، خود داری از چرای دام در ارتفاعات به دلیل بروز مخاطرات مرتبط با صائقه و بارش، خودداری از صعود به ارتفاعات و ناحیه‌های کوهستانی و کنترل پوشش گلخانه‌ها دیگر نکاتی است که در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی، درج شده است.

هشدار جدی به کشاورزان

در این هشدار نارنجی همچنین به آماده سازی در مقابل سرمازدگی به کشاورزان و دامداران اشاره شده است. استفاده از وسایل گرمایشی و مه شکن به منظور کاهش آسیب‌های احتمالی سرمای هوا، حفاظت از محصولات زیر پلاستکی، بسته شدن دریچه‌ی گل خانه‌ها هنگام وزش باد و وقوع سرما، ایجاد سایبان در باغات به منظور کاهش آسیب‌های احتمالی تگرگ از دیگر نکات بیان شده در هشدار سازمان هواشناسی است.

در اطلاعیه ای که سازمان هواشناسی صادر کرده در باره این موضوع تاکید شده است: عدم انتقال دام به مناطق سرپوشیده هنگام بارندگی و پرهیز از چراندن دام در ارتفاعات و عایق بندی و محافظت از کندوها برای دامداران ضرورت دارد. در نهایت باید گفت باران و برف و احتمال کولاک، باد شدید، کاهش دما بین پنج تا هشت درجه مهمترین مباحث مطروحه در هشدار نارنجی سازمان هواشناسی برای استان سمنان است.

کد خبر: ۲۸۳٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha