۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
رکوردشکنی بارندگی و سیلاب کم سابقه در بلوچستان| برآورد اولیه خسارت ۱۸ هزار میلیاردی به زیرساخت ها
بازار گزارش می دهد؛

رکوردشکنی بارندگی و سیلاب کم سابقه در بلوچستان| برآورد اولیه خسارت ۱۸ هزار میلیاردی به زیرساخت ها

زاهدان- در روزهای اخیر بارش باران شهرستان های بلوچستان را فرا گرفت که حجم زیاد این بارندگی موجب جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌ها و بسته شدن محورهای مواصلاتی منطقه شد که خسارات زیادی در پی داشت.

بازار؛ گروه استان ها- آرشام هنرکار: نیمه اسفندماه ۱۴۰۲ وقوع سیلابی کم سابقه در شهرستان‌های منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان خسارات فراوانی به زیرساخت‌های منطقه به ویژه در حوزه راه و کشاورزی وارد کرد به نحوی که در همان مقطع مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان در گفتگو با بازار اعلام کرد بر اساس برآورد اولیه تاکنون ۲۲ هزار میلیارد ریال خسارت در پی وقوع سیلاب به زیرساخت‌های استان وارد شده که عمده آن به حوزه راه، کشاورزی و منازل مسکونی مربوط می‌شود. تیم‌های ارزیاب ستاد بحران با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند اما ارزیابی دقیق خسارت‌ ها با توجه به تداوم ورود سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان در روزهای پایانی هفته ادامه دارد.

حالا اما به فاصله حدود یک ماه بار دیگر از ۲۸ فروردین‌ماه به مدت سه روز بارشی کم‌سابقه شهرهای مختلف استان از شمال تا جنوب را فرا گرفت و سیلاب حاصل از آن نیز خسارات زیادی به زیرساخت‌های منطقه وارد کرد و تمرکز بارش‌ها در منطقه بلوچستان بود به نحوی که مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان از شکسته شدن رکورد بارش ۱۰ ایستگاه‌های هواشناسی باران‌سنجی خبر داد.

محسن حیدری گفت: از ایستگاه‌های چابهار ۱۴۶.۴، زرآباد ۲۷۰، کهیر ۱۲۱، کنارک ۲۴۷، شارک ۲۴۷، پلان۱۴۴، تیس ۱۴۱، مومان۱۴۳، بانست ۱۷۵ و بریس ۱۱۷ میلیمتر بارندگی گزارش شده که رکوردهایی جدید محسوب می‌شود. گزارش این میزان بارش از این ۱۰ ایستگاه از بدو تاسیس تاکنون بی سابقه بوده است. از ۱۵۵ ایستگاه هواشناسی و باران سنجی گزارش باران مخابره شده، از زاهدان ۲۹.۵، راسک ۴۷، نیکشهر ۹۲.۱، ایرانشهر ۷۹.۵، بمپور ۹۱.۵، دلگان۶۷، خاش ۳۰.۱، سراوان ۴۵، مهرستان ۶۶، نصرت آباد ۷.۵، میرجاوه ۳.۵، زابل ۸.۷ و زهک ۱۳.۳ میلیمتر باران گزارش شد.

سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز اعلام کرد: میزان بارش های روزانه در برخی مناطق حتی از رکوردهای به جا مانده از طوفان گونو در سال ۱۳۸۶ نیز بیشتر بوده است. در کنارک ظرف ۲۴ ساعت حدود ۲۴۷ میلی متر باران بارید که ۱۴۰ میلی متر بیشتر از رکورد روزانه قبلی [که حاصل از فعالیت طوفان حاره ای گونو در سال ۱۳۸۶ بوده] است. در زرآباد نیز در ۲۴ ساعت ۲۷۰ میلی متر باران بارید که این مقدار ۲۰۰ میلی متر بیشتر از رکورد قبلی در سال ۱۳۷۶ این شهر است. این مقدار بارش در یک شبانه روز از زمان تاسیس نخستین ایستگاه هواشناسی در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان یعنی حدود نیم قرن پیش تا کنون بی سابقه است. در ایستگاه هواشناسی دریایی چابهار نیز برای نخستین بار در حدود نیم قرن اخیر، ۱۴۶ میلی متر باران ظرف ۲۴ ساعت بارید.

خسارت ۱۸ هزار میلیاردی سیل به زیرساخت‌های بلوچستان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: برآورد اولیه خسارت سیل در این استان ۱۸ هزار میلیارد ریال بوده و همچنان با توجه به حجم بارندگی‌ها در حال افزایش است.

مجید محبی افزود: بیشترین خسارت سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان به ترتیب به راه های ارتباطی، بخش کشاورزی، شبکه برق رسانی و آب اختصاص دارد. همچنان تیم‌های ارزیاب ستاد بحران سیستان و بلوچستان با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند.

سرگزی بیان کرد: براثر بارش‌های شدید رگباری اخیر، علاو بر مسدوی راه‌های ارتباطی، آب سد کهیر در جنوب این استان با ظرفیت ۳۴۳ میلیون متر مکعب سرریز کرده است.

خسارت ۹۵۰ میلیاردی سیل به شبکه توزیع برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان گفت: به دنبال وقوع سیلاب شدید در این استان به ویژه مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان، ۹۵۰ میلیارد ریال خسارت به شبکه توزیع برق این منطقه وارد شد.

رئیسی: ۴۶۶ پایه شبکه فشار متوسط و ضعیف و ۲۲ ترانسفورماتور از جمله حجم خسارت وارده ناشی از سیلاب به شبکه توزیع برق است

محمد رئیسی اظهار داشت: ۴۶۶ اصله پایه شبکه فشار متوسط و ضعیف و ۲۲ دستگاه ترانسفورماتور از جمله حجم خسارت وارد شده ناشی از شرایط جوی به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان است.

وی با بیان اینکه نبود راه دسترسی از جمله چالش‌های پرسنل عملیاتی این شرکت جهت پایداری مجدد شبکه‌های برق است، گفت: به دنبال وقوع این شرایط جوی، ۲۸۲ تیم عملیاتی به همراه تمامی تیم های پیمانکاری این شرکت نسبت به اصلاح و احداث مجدد شبکه‌های آسیب دیده برق اقدام کردند.

خسارت ۲ هزار و ۴۷۰ میلیاردی سیلاب به زیرساخت‌های بخش کشاورزی قصرقند

مدیر جهاد کشاورزی قصرقند گفت: براساس برآورد اولیه بارندگی و سیلاب اخیر بیش از ۲ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال به تاسیسات و زیربناهای بخش کشاورزی، باغات و مزارع، قنوات و بند سارهای این شهرستان خسارت وارد کرد.

عبدالناصر رئیسی اظهار کرد: سیلاب به بیش از دو هزار هکتار اراضی آبی و دیم زیر کشت محصولات زراعی و باغی مختلف، ۹۶ رشته قنات، ۶۵۰ هزار متر مکعب بندسارهای دیمی، ۱۱۰ حلقه چاه آب کشاورزی، ۲۳ کیلومتر لوله انتقال آب کشاورزی، ۲۰ کیلومتر کانال آبیاری، ۳۲۰ کلنی زنبور عسل و ۳۰ واحد دامداری روستایی صدمات جدی وارد کرد.

خسارت پنج هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی کنارک

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنارک گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، بارندگی شدید دو روز اخیر، بیش از پنج هزار میلیارد ریال به تاسیسات و زیربناهای بخش کشاورزی، مرغداری‌ها، باغات و مزارع، بندسارها و آب بندان‌ها خسارت زد.

عیسی قاضی افزود: سیلاب به سه هزار هکتار اراضی دیم زیر کشت سورگوم و ماش، پنج واحد مرغداری با ۸۰ هزار قطعه مرغ و جوجه، بیش از ۶۰۰ بندسار و ۱۰ آب بند آسیب جدی وارد کرد. با توجه به سرریز کردن سد کهیر و آب گرفتگی، مسدود شدن راه‌های روستایی و هجوم سیلاب به باغات میوه های گرمسیری و واحدهای دامداری سبک و سنگین، احتمال افزایش میزان خسارت وارده وجود دارد.

جاری شدن سیلاب و وارد آمدن خسارت‌های میلیاردی به زیرساخت‌های منطقه بلوچستان در جنوب استان سیستان و بلوچستان ماجرایی است که اگر نگوییم هر سال، اما هر دو تا سه سال یک بار شاهد آن هستیم؛ موضوعی که می طلبد مسئولان ملی برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار ویژه‌ای برای مهار سیلاب‌ها و کاهش خسارات و آلام این منطقه داشته باشند.

کد خبر: ۲۸۳٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha