۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
تاثیرات مثبت حملات مستقیم ایران و اسراییل بر دلار و بورس!

تاثیرات مثبت حملات مستقیم ایران و اسراییل بر دلار و بورس!

حملات مستقیم ایران و اسراییل نشان داد ترس از تبعات اقتصادی جنگ با اسراییل در سالهای اخیر بیش از خود جنگ بر بازار ارز و بورس تاثیر گذاشته است.

پس از سال ها جنگ در سایه، میان ایران و رژیم صهیونیستی، برای نخستین بار ایران و اسراییل وارد زد و خوردی مستقیم در سطح بالا شدند. حملات دقیق و مؤثر ایران که سطحی جدید از جنگ های نوین را به نمایش گذاشت از یک سو و پاسخ ضعیف اسراییل - به رغم هیاهوی رسانه ای که پس از آن به راه انداخته شد - تصویر تازه ای از معادلات قدرت را در خاورمیانه ایجاد کرد.

به نظر می رسد تصویر جدیدی که پس از این زد و خورد مستقیم در افهام عمومی مردم منطقه و به ویژه مردم ایران شکل گرفته است با گذشته تفاوت معناداری دارد. این تفاوت در سطوح مختلف سیاسی و اقتصادی اثرات خود را در جامعه ایران و اسراییل برجای خواهد گذاشت.

در حوزه اقتصادی همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی در فلسطین ترس از گسترش دامنه جنگ تاثیرات خود را در بازار ارز و بورس ایران نمایان ساخت و به موازات افزایش تدریجی نرخ ارز بورس تهران نیز وارد یک کانال نوسانی نزولی شد. در فاصله زمانی آغاز عملیات طوفان الاقصی تا حملات موشکی پهپادی ایران به سرزمین های اشغالی نرخ دلار در ایران وارد کانال هفتاد هزار تومان شد و فضای حرکت به سمت کانال های جدید را نیز مهیا کرد. اما سطح حملات ایران به اسراییل و پاسخ اسراییل که عملا در فضای عمومی ایران احساس نشد باعث ریزش ناگهانی دلار به کانال 65 هزار تومان شد. این ریزش درواقع برآیند فهم جدید فضای عمومی ایران از معادلات قدرت در خاورمیانه است که موجب شده است تهدیدهای اسراییل علیه ایران همچون گذشته جدی گرفته نشود و تاثیرات کمتری در حوزه های مختلف ازجمله نرخ ارز و نوسانات بورس داشته باشد. به خاطر همین تصویر جدید بود که بورس تهران نیز یک روز پس از حمله نمایشی اسراییل یکی از بزرگترین رشدهای خود را در چند سال اخیر به خود دید.

به نظر می رسد ترس از تبعات اقتصادی جنگ با اسراییل در سالهای اخیر بیش از خود جنگ بر بازار ارز و بورس تاثیر گذاشته و اکنون که چشم اندازی از جنگ میان ایران و رژیم اشغالگر آشکار شده تاثیرگذاری گذشته خود را از دست داده است.

کد خبر: ۲۸۳٬۳۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
      0 0
      خداشفات بده دلار روی ۵۰بودرفته رو۶۵کجاش ریزش بوده